اجتماعی

درجه بندی دهیاری های کشور/اختصاص ۶۵۵ میلیارد تومان به طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها

معاون توسعه روستایی سازمان توسعه شهری و روستایی کشور با اشاره به اینکه توسعه روستایی کشور در شش سطح طبقه بندی شده است، از طبقه بندی بیش از 92 درصد توسعه روستایی کشور خبر داد.

علی قربانی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با تشریح آخرین وضعیت تعاون روستایی کشور در صدور مجوز گفت: بر اساس قانون تشکیل تعاونی های روستایی در سطح روستاها در کشور در صدور مجوز بر عهده وزارت کشور است. برای تاسیس تعاونی های روستایی و از ابتدای صدور مجوز تاسیس تعاونی های روستایی روش هایی بر اساس علایق روستاییان در نظر گرفته شده است. در نتیجه، روستاهای پرجمعیت اغلب نسبت به صدور پروانه ساختمانی در اولویت قرار می گیرند تا روند عادلانه پیش برود.

وی افزود: تاکنون مجوز احداث 37 هزار و 830 دهیاری از سوی وزارت کشور صادر شده و حدود 95 درصد از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات این وزارتخانه قرار دارند.

قربانی همچنین درباره طبقه بندی دهیاری ها در کشور بیان کرد: با بازنگری آیین نامه شورای اجرایی در سال 1397 دستورالعمل طبقه بندی دهیاری ها بر اساس شاخص های جمعیت، وسعت و پول مرکز درآمد روستا. یا بخشداری و ظرفیت گردشگری روستا از سطح 1 تا 6 اصلاح و تغییر به فرمانداری ابلاغ می شود. بر این اساس دهیاری ها به شش طبقه طبقه بندی می شوند. تا امروز 34 هزار و 667 دهیار در کشور طبقه بندی شده اند، یعنی حدود 92.5 درصد دهیاران کشور طبقه بندی شده اند.

معاون توسعه روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در بخشی دیگر از سخنان خود از تشکیل کمیته انضباطی کار توسط استاندار استان خبر داد و افزود: برای ایجاد نظم در توسعه روستایی. کاهش تخلفات احتمالی و رسیدگی به تخلفات عمران روستایی و کارکنان عمران روستایی به گفته استاندار راه اندازی شده است.

وی همچنین در حمایت از طرح های درآمدزایی روستایی بیان کرد: کمک به درآمد پایدار روستاییان در قالب اجرای طرح های درآمد روستایی از ابتدای سال 1395 با جمع بندی. قرارداد همکاری مشترک بین سازمان های شهرداری و دهیاری های کشور و بانک پستی ایران و گسترش آن در سال 1400 تخصیص فضای بانکی به پروژه ها با توجیه فنی و اقتصادی آغاز شد.

قربانی افزود: تاکنون یک هزار و 404 طرح درآمدزا برای روستاییان در کمیته ملی وام های روستایی تصویب شده و 655 میلیارد تومان به آنها اختصاص یافته است. طرح های درآمدزایی دهیاری ها در حوزه های کشاورزی، صنعت، ساختمان، خدمات گردشگری و ماشین آلات است که زمینه اشتغال 3143 روستای کشور را فراهم می کند.

وی افزود: به منظور افزایش ظرفیت تعاونی های روستایی برای ارائه خدمات موثر به روستاییان و دستیابی به طرح های منطقه ای در این مناطق، ایجاد و توسعه تعاونی های روستایی با استفاده از ظرفیت قوانین و مقررات بخش انجام شده است. با همکاری مشترک وزارت کار و رفاه اجتماعی. تعاونی های مذکور با بیش از 21 هزار نفر از اعضای سازمان های همیار روستایی در محدوده جغرافیایی کشور تشکیل شده و بیش از 12 هزار نفر در روستاهای کشور مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا