فرهنگ و هنر

حماسه‌ساز جنگ‌های دریایی – سلام آنلاین

روز عملیات فرا رسیده است و حسین به همراه سایر خلبانان شجاع نیروی هوایی از جمله خلبان عباس دوران و سرلشکر سید علیرضا یاسینی در قلب آسمان حضور دارند. حسین با تمرینات عالی خود را در بهترین موقعیت قرار داد و کشتی جنگی عراق را یکی یکی غرق کرد ، جایی که حسین کاری انجام داد که مدتها مقامات هواپیمایی و نیروی دریایی عراق را به وحشت انداخت. مدتها بعد ، حتی پس از مرگ او.

امروز اولین روز فاروود ، سالگرد ترور (1/1/1364) سرلشکر مسترهای هوستون خاتبری است.

در این یادداشت می خوانیم:

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس نقش مثر و تعیین کننده ای داشت و به عنوان یک نیروی واکنش سریع ، در روزهای آغازین جنگ پاسخی قاطع به مهاجمان باتیست ارائه داد. در این میان مردان آسمانی و آهنین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و نقش مهمی دارند.

سالهاست که جنگ ادامه دارد ، اما درسهای بزرگ و ارزشمند این واقعه حماسی و تاریخی همچنان باقی است.

حسین خلعتبری در سال 1328 در منطقه سرسبز شمال روستای “بازال کوه” رامسر متولد شد. وی پس از اتمام خدمت سربازی در نیروی هوایی به دلیل علاقه به پرواز ، در سال 1351 وارد مدرسه آزمون نیروی هوایی شد و یک دوره آموزشی با امتیاز بالا را به پایان رساند. وی برای دوره های اضافی به خارج از کشور سفر کرد. از آنجا که حسین قبل از رفتن به خارج از کشور همیشه به فکر افراد ضعیف و نیازمند بود ، به دیدار خانواده اش رفت و به مادرش توصیه کرد: “مادر ، حقوق ماهانه من را به نیازمندان بده.

در مدت حضور در خارج از کشور ، استعداد شگفت آور او در یادگیری و خلبانی هواپیما باعث شهرت او به عنوان یک دانشجوی برجسته شد و توسط همه اساتید به عنوان یک دانشجوی برجسته مورد ستایش قرار گرفت. در همین حال حسین پرتاب موشک ماوریک (تلویزیون) را که یک موشک هوایی است با موفقیت به پایان رسانده است. مطالعه و روشنگری روح کار سختی بود ، اما توکل به خدا کار را آسان می کرد. سرانجام ، دوره آزمایشی هوستن با مجوز آزمایش F-4 به پایان رسید و وی برای خدمت در پایگاه 6 شکار Butthe ، درجه ستوان دومی ، به ایران بازگشت.

ویسکی در داخل نیروی هوایی شنیده شد. این در مورد آزادی و آزادی است. گفته می شود که باید از اسارت طاغوت آزاد شد. کم کم زمزمه ها به فریاد تبدیل شد و صدای آزادی ملی از گوش پرسنل نیروی هوایی پیچید. حسین همچنین در توطئه ها شرکت داشت و بارها محکوم شد.

موفقیت بزرگی حاصل شد و ملت آزاد شد. با آغاز حمله به ایران ، این کشور هنوز شیرینی آزادی را نچشید. حسین و رفقایش مجبور بودند برای دانش خود هزینه کنند. در 22 سپتامبر 1980 ، نیروی هوایی باتیست در عراق حمله ای گسترده به پایگاه هوایی ایران انجام داد. بلافاصله پس از حمله نیروهای بعثی صدام ، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران دو بار عمل کرد ، یعنی کمتر از دو ساعت از حمله اول بعثی ها ، به نام عملیات البرز و پایگاه شعیبیا را هدف قرار داد. در استان بصره.

چهار فانتوم F-4 ، توسط سرلشکر هوستون خلیپ بامورام ، سپهبد خشردای السیاه زایاسانی ، سپهبد دیوید آکدی ، تعدادی هلی کوپتر بلند پرواز حسن و خلبانان دیگر آزمایش شده است. این عملیات نابود شد.

عملیات دسامبر -99

در 22 سپتامبر 1980 ، یک عملیات گسترده توسط نیروی هوایی Kaman-99 آغاز شد که طی آن 200 هواپیما 140 پرواز از آن طرف مرز را انجام دادند و به عراق حمله کردند.

بار دیگر حسین نقش اساسی در عملیات داشت. وی از پایگاه ششم شکاری پرواز کرد و به عنوان فرمانده هشت گروه به پایگاه های الرشید و آلمانتانا در بغداد مرکزی حمله کرد.

آخرین حماسه Haf Azza 59 (عملیات مروارید)

نیروی دریایی ارتش بعث عراق ، که دردسرهای زیادی برای کشتی ها و هواپیماهای ایرانی ایجاد کرده است ، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که در تلاش برای تأیید حاکمیت ارضی خود ، اتحاد نیروی دریایی عراق را در نظر بگیرند. نیروی دریایی عراق نیز با توجه به محاصره آبادام در تلاش است تا از جنوب محاصره را خاتمه دهد.

در چنین شرایطی بود که حملات به بنادر آلباک و آل یومایا و انهدام نیروی دریایی عراق برنامه ریزی شد. نیروی هوایی وظیفه پشتیبانی از نیروی دریایی و مقابله با هرگونه حرکت در دریا یا هوا را دارد. طبق سازش انجام شده توسط نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش اسلامی ایران ، تصمیم بر این شد که در 7 دسامبر سال 1359 ، نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی نیروی هوایی ، به هر دو بندر آلبک و العمیه حمله کند. پایگاه هوایی بوشهر یکی از پایگاه های درگیر در این عملیات است. حسین ، متخصص شلیک موشک ماوریک ، در این عملیات شرکت کرد و هواپیمای خود را به خلبانان دیگر مجهز کرد.

موشک های ماوریک موشک های بسیار گران قیمتی هستند. در آن زمان (59) به قیمت 80000 دلار خریداری شد. خلباني كه هدف را قفل كرد بدون استثنا هدف را نابود كرد. یعنی هر موشکی می تواند یک کشتی جنگی را غرق کند و در واقع همینطور است.

روز عملیات فرا رسیده است و حسین به همراه سایر خلبانان شجاع نیروی هوایی از جمله خلبان عباس دوران و سرلشکر سید علیرضا یاسینی در قلب آسمان حضور دارند. حسین با تمرینات عالی خود را در بهترین موقعیت قرار داد و کشتی جنگی عراق را یکی یکی غرق کرد ، جایی که حسین کاری انجام داد که مدتها مقامات هواپیمایی و نیروی دریایی عراق را به وحشت انداخت. مدتها بعد ، حتی پس از مرگ او.

به نقل از سرلشکر خلبان یاسینی.

به عنوان بخشی از عملیات زیردریایی نیروی هوایی عراق ، بسیاری از ترس شکار خلبانان شجاع نیروی هوایی که خلبانان ما متوجه آنها شده بودند ، در نزدیکی کشتی های تجاری پنهان شدند. با هماهنگی خلبانان ، تصمیم بر این شد که سریال ها از خاک کویت و سریال ها از دهانه خورهای فاو و عبدو در مقابل کشتی اوزا منهدم شود. در حالی که در حال تحقیق بودیم ، خلبان داخل کابین خلبان متوجه من در کشتی جنگی اوراک عراقی شد که از کنار کشتی تجاری دور می شد و به سمت حیاط می رفت. در شرف غواصی بودم که اوزا متوجه حضور من شد و بلافاصله سوار کشتی تجاری شد. در همین حال شهید خلعتبری فریاد زد:

– من ریزانوچ را روی رادار دارم و آماده شلیک موشک به سمت او هستم.

آنچه من پاسخ دادم:

مراقب باشید به کشتی تجاری آسیب نرساند. زیرا ممكن است كشورهای دیگر بهانه هایی بیابند كه بگویند ایران كشتی های باری را در خلیج فارس هدف قرار داده است.

شهید خلعتبری اطمینان داد که کشتی را به شکلی ضربه خواهد زد که به کشتی تجاری آسیب نرساند و سپس با موشک ماوریک به کشتی ضربه بزند ، این کشتی چندین متر از کشتی تجاری جدا شده و به قسمت ارسال می شود. خلیج

حسین به همراه سایر خلبانان شرکت کننده در این عملیات توانست اوزا ، بمب افکن ها ، قایق های برقی و ناوشکن ها را هدف قرار داده و نیروی دریایی عراق را منهدم کند. پس از این عملیات بود که به او “حسین ماروک” ، شکارچی یوزا ، ملقب شد.

حمله به H-3 و حضور شهید خلعتبری

در اواخر دهه 1980 ، نیروی هوایی عراق تصمیم گرفت همه هواپیماهای ذخیره خود را به پایگاه الود و در نزدیکی مرز اردن منتقل کند ، زیرا به دلیل حملات بالای هوایی ISA از تمام هواپیماهای ذخیره فرار کرده بود. به هر شکل ممکن

یک طرح جامع تهیه شد و برجسته ترین خلبانان نیروی هوایی برای عملیات انتخاب شدند ، زیرا اگر فرمانده اسکادران هدف قرار می گرفت ، خلبانان حاضر در یافتن و از بین بردن اهداف مهارت داشتند.

به دلیل مهارت های پیشرفته حسین در آزمایش F-4 ، وی در این عملیات پیچیده و مهم هوایی فعال و فعال بود.

حضور رسمی در دادگاه لاهه

شهید خلعتبری افسری باهوش و باهوش است. مدتی پس از جنگ ، خطاباری در دادگاه بین المللی دادگستری در لاهه به عنوان نماینده ویژه ایران برای دفاع از حقوق ایران شامل جنگ غیر عمد برای محافظت از حقوق کشور عزیزمان ، در برابر غرب ظاهر شد. اقداماتی که در آنجا انجام شد ، حقانیت ایران را در جنگ نشان داد.

وی به عنوان نماینده نظامی ایران در دادگاه بین المللی لاهه حاضر شد. قاضی با قلم به دست شما را نشان می دهد و می گوید: شما یک متجاوز خشمگین هستید و فوراً قاضی را از او دور می کنید. شهید خلعتبری در پاسخ به اعتراض قاضی مبنی بر اینکه چرا قلم مرا از من گرفتی ، گفت: “این قلم ممکن است مواد کمتری داشته باشد. وقتی آن را از تو می گیرم ، باعث عصبانیت می شود و از آن عبور نمی کنی و خود را از زور محافظت می کنی! چگونه می توانیم از کشور و ناموس خود در برابر تجاوز دفاع کنیم و از خود دفاع نکنیم! قاضی مکث کرد و در مقابل منطق و اصل شهید خلعتبری تعظیم کرد و گفت: «شما درست می گویید.

علی رغم اینکه مدت حضور وی در لاهه دو ماه به طول انجامید ، وی همه وعده ها و وسوسه های رهبران ایالات متحده و انگلیس را نادیده گرفت و موضوع را به اتهام ایرانیان در سوئیس سپرد و پس از 15 روز به کشور بازگشت ، در آنجا ماند پایان ماموریت او.

“من نمی توانم بسیاری از روزها و شب ها را با آرامش در سوئیس سپری کنم زیرا جنگجویان دشمن از هموطنان من صلح را می پذیرند.”

به سمت بالا پرواز کنید

تعطیلات نوروزی در سال 1985 برگزار می شود ، اما به نظر می رسد که هوس سامسون هوس قصد دارد دوباره سفر کند. او در پایگاه می ماند و به زادگاه خود نمی رود. به دوستش پاسخ دهید که می گوید چرا با خانواده خود دیدار نکنید؟ گفتن:

در این شرایط وخیم ، مردم دائماً به کمک ما نیاز دارند. وجدانم اجازه نمی دهد که این افراد را ترک کنم.

در روز اول عید سال 64 ، خوا خبرى و ستوان محمدزاده به عنوان اخطار سومین شکارگاه همدان بودند. ناگهان آژیر صدا و صدای پایه پراکنده شد.

حسین خلعتبری مکرم با کمک ستوان عیسی محمدزاده برای مقابله با هواپیماهای دشمن با هواپیمای F-4 ملقب به سلیمان -31 پرواز کرد. در منطقه سقز کردستان ، دو فروند میگ 23 و یک میگ 25 نیز درگیر بودند. این هواپیما یکی از 23 میگ منهدم شده توسط موشک را هدف قرار می دهد. در همین حال ، یک ایستگاه راداری مرزی که میگ -25 دشمن آنها را تعقیب می کرد ، به خلعتبری هشدار داده شد. در این نبرد ، حتی شکار نابرابر MiG-25 موشک ها را به سمت هواپیماها پرتاب می کند. سرهنگ دوم محمدزاده موفق به فشار و جدا شدن از هواپیما شد. اما سرلشکر خلبان حسین خلعتبری فرصتی برای برکناری نداشت ، بنابراین قهرمان جنگ دریایی سردار سرلشکر خلبان حسین خلعتبری بود که در سفر وی حسینی به سلطنت رسید و جسمی بی سر مانند مقتدا را نشان داد. حسین بن علی ( ع) سندی افتخاری برای ملت و امام شهید است.

پیکر مطهر وی مطابق وصیت خود برای روح خود در حالی که آرزو دارد حافظ مرزها و سرزمین های سرزمین های اسلامی ما باشد ، بر طبق میراث کوچک خان (گلزار چهل شهیدان رامسر) به خاک سپرده خواهد شد.

آرامگاه دوم شهدا

یک هفته پس از خاکسپاری مقدس شهید خلعتبری ، کلاه ایمنی خلبان به همراه سر مطهر جدا شده از پیکر شهید ، دور از محل سقوط در کارداشیان پیدا شد. از خانه امام (ره) سال شد که آیا او باید در رامسر به بدنش بپیوندد ، که فرمود: نه ، نه ، برای پند دهنده خوب نیست. “سر یک شهید را در همان مکان (سامگل) دفن کنید. خداوند متعال در یک مکان دفن شده است و این شهید بزرگوار دارای دو مقبره است.

برگرفته از ویل

“… در استان ما ، شیرود کوهی است که گفته می شود میرزا کوچک خان علیه روسیه جنگیده است. اگر من افتخار مردن دارم ، بقایای من را دفن کنید ، حتی اگر آنها قطعات باشند. از گوشت من در بالای قله کوه ، تا روح من حافظ این مرز و بوم باشد.

– تا زمانی که نیروهای دشمن در خاک کشور من هستند ، من فکر می کنم که استراحت ممنوع است و به خودم اجازه می دهم بگویم: “من از جان خود هدیه ای دارم ، مطمئنا آن را به این افراد خوب می دهم.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا