اجتماعی

حقوق بازنشستگان تا چه اندازه سبد هزینه خانوار را جبران می کند؟

نتایج یک تحقیق توسط صندوق بازنشستگی کشوری نشان می دهد که فقر در سالمندان در ایران دارای اهمیت است و خانواده هایی که به سرپرستی افراد سالخورده اداره می شوند پایین تر از میانگین جمعیت هستند. اما تقسیم خانوارهای پر درآمد به مستمری بگیران و مستمری بگیران نشان می دهد که تمرکز خانواده های کم هزینه واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی متوسط ​​است ، اما برای خانواده های مسن تر بدون مستمری وجود دارد. غلظت های زیر دو دهه پایین تر از میانگین جمعیت است.

به گزارش سلام آنلاین ، موسسه استراتژی بازنشستگی صبا (پژوهشگاه صندوق بازنشستگی کشوری) گزارشی با عنوان “ارزیابی کفایت مزایای بازنشستگی با توجه به مالکیت منازل سالمندان” منتشر کرده و خاطرنشان کرده است برخی از نتایج جالب در این مورد.

در این گزارش کفایت مزایا در صندوق بازنشستگی کشوری و سیستم تأمین اجتماعی براساس دو معیار اول ، تأثیر دریافت مستمری در کاهش فقر در سالمندان و دوم ، نسبت حقوق بازنشستگی به با در نظر گرفتن مالکیت خانه ، خانواده را خرج کنید.

نتایج مطالعه نشان می دهد که فقر در سالمندان در ایران دارای اهمیت است و خانواده هایی که به سرپرستی افراد سالخورده هدایت می شوند نسبت به میانگین جمعیت (با تمرکز بر کمترین هزینه) میزان فقر کمتری دارند. اما تقسیم خانوارهای پر درآمد به مستمری بگیران و مستمری بگیران نشان می دهد که تمرکز خانواده های کم هزینه واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی متوسط ​​است ، اما برای خانواده های مسن تر بدون مستمری وجود دارد. غلظت های زیر دو دهه پایین تر از میانگین جمعیت است.

در سطح بعدی تحلیل این تحقیق ، نسبت میانگین درآمد بازنشستگان به متوسط ​​هزینه آنها بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که اگر ما در تجزیه و تحلیل بازنشستگی شامل مالکیت خانه نشویم ، صندوق بازنشستگی کشوری به طور متوسط ​​6/73 درصد از هزینه های خانه را با سرپرستان سالمند پوشش می دهد. اگر شخص صاحبخانه نباشد ، این میزان 62٪ کاهش می یابد ، و اگر شخص صاحبخانه باشد و هزینه خانه از بسته بندی خانوار کسر شود ، مستمری می تواند 1.2 برابر هزینه ها را بپردازد. خانواده. در همه موارد ، نسبت حقوق بازنشستگی به هزینه های خانوار در اداره تأمین اجتماعی پایین تر از صندوق بازنشستگی کشوری است.

در سطح بعدی ، هزینه های خانوارها براساس استان محاسبه می شود و نتایج نشان می دهد که با توجه به سطح هزینه های مختلف در هر استان ، کفایت مخارج استان های مختلف متفاوت است ، بنابراین متوسط ​​حقوق دریافت شده در صندوق های بازنشستگی کشوری در خراسان جنوبی می تواند 160 درصد هزینه را تشکیل دهد. به این استان بدهید ، اما این نسبت برای تهران به 40 درصد می رسد.

همچنین لازم به ذکر است که به طور متوسط ​​در 15 استان کشور ، تمام هزینه های خانواده سالمندان براساس مستمری قابل پرداخت است. اگر وضعیت مالکیت خانه را در نظر بگیریم و هزینه مسکن را حذف کنیم ، به استثناء سه استان ، تهران ، آلبان و کوزنتین ، همه می توانند (متوسط) هزینه ها را از طریق مستمری صندوق بازنشستگی کشوری تأمین کنند.

براساس این یافته ها نتیجه گرفته می شود که مالکیت خانه و مساحت جغرافیایی مسکن تأثیر چشمگیری در کفایت مزایای بازنشستگان دارد. بنابراین ، اگر صندوق بازنشستگی کشوری می خواهد حمایت مؤثرتری از بازنشستگان خود ارائه دهد ، ممکن است این حمایت را در قالب وام برای استانهای خاص در نظر بگیرد. همچنین ، اگر تجهیزات مسکن در ساعات کاری موجود باشد ، کفایت مزایا ممکن است در دوران بازنشستگی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا