عمومی

توسعه ناتو، مشکل اصلی بحران اوکراین

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان درباره اوکراین، گفتند: «مشکل اصلی در مورد اوکراین این است که غرب به دنبال توسعه ناتو است و آنها از گسترش نفوذ خود در همه جا تردید نخواهند کرد». وی گفت: «مسائل باید به دقت و با دقت رصد شوند زیرا آمریکایی ها و غربی ها به طور یکسان به دنبال گسترش نفوذ خود در سایر مناطق از جمله شرق و غرب آسیا هستند و استقلال و حاکمیت آنها را تضعیف می کنند.» 1401/03/29

پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده و اروپا در پاسخ به تهدید کمونیستی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در 4 آوریل 1949 امضا کردند. در مقابل، شوروی با مشارکت کشورهای بلوک شرق، پیمان ورشو را تأسیس کرد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و فروپاشی پیمان ورشو، ناتو دچار نوعی بحران هویت شد و این سوال پیش آمد که پس از فروپاشی، چه سازمان مهمی در برابر تهدید کمونیسم تشکیل شده است؟ برای مقابله با بحران هویت، رهبران ناتو تهدیدهای جدیدی از جمله مبارزه با تروریسم، مبارزه اساسی با اسلام و جلوگیری از گسترش سلاح های مرگبار را برای استراتژی جدید سازمان و دلایل بقا شناسایی کرده اند.

این کشورها شرق را با مشکلاتی مانند تروریسم، ناآرامی های زیست محیطی، اشاعه تسلیحات هسته ای، فقر، نقض حقوق بشر و آسیب های اجتماعی شناسایی کرده اند و برای رسیدگی به این مسائل به سمت شرق حرکت کرده اند. در حالی که ریشه اصلی این مشکلات، خودداری آمریکا و غرب از اجرای تعهدات بین المللی خود و تفسیرهای گزینشی و غیرعادی اعضای ناتو در موضوعاتی مانند تروریسم و ​​حقوق بشر است.

از سوی دیگر، تحولاتی مانند فروریختن دیوار برلین و ورود آلمان به دولت جدید به ناتو، خشم و اعتراض شدید شوروی را برانگیخت تا اینکه جیمز بیکر، وزیر امور خارجه ایالات متحده، تأکید کرد که در فوریه 1990، ناتو را رهبری کرد. “یک اینچ” “به سمت شرق امتداد نخواهد داشت.” میخائیل گورباچف، رئیس جمهور وقت اتحاد جماهیر شوروی، هر دو اتحادیه آلمان را با تعهد و اعتماد یکسان به ایالات متحده به رسمیت شناخت.

دولت های غربی به زودی تعهد لهستان برای پذیرش درخواست های عضویت لهستان، مجارستان، جمهوری چک و لیتوانی را نقض کردند. این اقدام با نارضایتی شوروی همراه بود. در همین حال، بوریس یلتسین، دیمیتری مدودف و گورباچف ​​به تصمیم ناتو اعتراض کردند و یلتسین، اولین رئیس جمهور روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در کنفرانس خبری مشترک با بیل کلینتون گفت: «ما معتقدیم که توسعه ناتو در شرق اشتباه است و هلسینکی گفت که این یک اشتباه جدی است. با این حال، در نشست سران مادرید در سال 1997، ناتو عضویت لهستان، مجارستان و جمهوری چک را پذیرفت تا نفوذ خود را به شرق گسترش دهد.

پس از این تحولات اسلواکی، اسلوونی، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی و بلغارستان به عضویت ناتو درآمدند. بعدها با رویکرد یکجانبه آمریکا و گسترش مستمر مداخله نظامی ناتو توسط اعضای سازمان‌ها در افغانستان، عراق، سوریه و لیبی، فروش تسلیحات و ایجاد پایگاه‌های نظامی در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، گسترش سریع ناتو به بخش‌های شرقی صورت گرفت. با نزدیک‌تر شدن ناتو به اوکراین و گرجستان، تنش‌ها بین ایالات متحده و روسیه تشدید می‌شود و مسکو را مجبور به واکنش بیشتر می‌کند.

در نیمه دوم فوریه 2014، با مداخله قاطع ایالات متحده و اروپا، یک انقلاب رنگی در اوکراین به وجود آمد که منجر به پیروزی ویکتور یوشچنکو نخبگان غربی شد. در پاسخ، روسیه برای محافظت از شهروندان روسیه، نیروهای خود را به اوکراین فرستاد. در نتیجه این تحولات، کریمه در 16 مارس 2014 در پی برگزاری همه پرسی به روسیه ضمیمه شد. تحریم های سنگین غرب علیه روسیه نتیجه پیوستن کریمه به روسیه بود و تقویت نیروهای روسیه در مرز اوکراین سرویس های اطلاعاتی اروپا و آمریکا را متقاعد کرد که روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد.

از آنجایی که ناتو به وعده خود در سال 1997 عمل نکرد، به طور کامل به اقدامات تحریک آمیز برای پذیرش اوکراین به عنوان عضو متعهد شد. دستیابی به این هدف به معنای استقرار نیروها و تجهیزات نظامی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در نزدیکی مرز روسیه و نادیده گرفتن ملاحظات امنیتی مسکو است. تصمیمی که آتش جنگ بین روسیه و اوکراین را در 24 فوریه 2022 شعله ور کرد.

اقدامات تحریک آمیز ناتو در سایر کشورها، به ویژه در بحران اوکراین، نشان می دهد که حرکت ناتو به سمت شرق نه تنها امنیت روسیه را به خطر می اندازد، بلکه تهدید جدیدی برای آسیای مرکزی، قفقاز و جنوب شرقی آسیا به شمار می رود، فرو می رود و روندهای اقتصادی آنها را مختل می کند.

بیانات عالی مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور قزاقستان به همین موضوع مربوط می شود و به همین دلیل کشورهای منطقه که ریشه های بحران اوکراین را در نظر می گیرند باید متحد و با برنامه ریزی دقیق برای حفاظت از ناتو اقدام کنند. از حرکت به سمت شرق

* ارسال شده در اخبار KHAMENEI.IR

دکمه بازگشت به بالا