اقتصادی

تورم ترکیه بازهم افزایش یافته/ اردوغان مزد کارگران را ۳۴ درصد افزایش داد

دولت ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که برای مبارزه با تورم فزاینده، حداقل دستمزد ماهانه را از ابتدای ماه آینده به 11402 لیر (483 دلار) برای نیمه دوم سال جاری 34 درصد افزایش می‌دهد.

ودات ایسیخان وزیر کار ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که کمیسیون حداقل دستمزد ترکیه با توافق بین کارگران و کارفرمایان کار خود را تکمیل کرده است.

تورم 5 درصد بالاتر از هدف رسمی بود و در ماه اکتبر به 85.5 درصد به بالاترین حد خود در سه دهه گذشته رسید که باعث شد آنکارا حداقل دستمزد خود را در سال گذشته دو برابر کند.

تورم سالانه در ماه مه به 39.6 درصد کاهش یافت زیرا دولت گاز طبیعی رایگان ارائه کرد و قیمت های بالاتری برای سایر کالاها پرداخت کرد.

بحران هزینه های زندگی تا حد زیادی به دلیل سیاست نادرست کاهش نرخ بهره علیرغم افزایش قیمت ها است که منجر به بحران ارزی در اواخر سال 2021 شد. تاکنون پس از انتخابات جنجالی این کشور، لیر در سال جاری 21 درصد دیگر کاهش یافته است.

با این حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از انتصاب مهمت شیمشک به عنوان وزیر دارایی و حافظ گایرکان به عنوان رئیس بانک مرکزی، اعلام کرده است که آماده تغییر نرخ بهره است.

بانک مرکزی ترکیه دیروز جلسه سیاست گذاری خود را برگزار کرد و انتظار می رود نرخ بهره را از 8.5 درصد فعلی افزایش دهد.

220

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا