تشدید نظارت‌های بهداشتی وزارت بهداشت در محرم / شرایط مناسب نذورات و اطعام‌دهی

تشدید نظارت‌های بهداشتی وزارت بهداشت در محرم / شرایط مناسب نذورات و اطعام‌دهی

با توجه به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان محرم و صفر در کشور و اهمیت سلامت عزاداران، وزارت بهداشت و نیروهای بهداشتی و درمانی این وزارتخانه به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف روده ای بر سلامت، آب و غذا تاکید دارند در حال افزایش هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، علاوه بر تقویت چک سلامت، در مراسم عزاداری به والدین دستوراتی نیز داده شده است که با رعایت اصول بهداشتی عزاداران، غذا و غذای خود را در این ماه مصرف کنند، بنابراین مشکلی ندارد. تقدیم به این عزیزان

توصیه می شود پخت و پز در مکانی با شرایط بهداشتی مناسب انجام شود، در واقع لازم است کلیه دست اندرکاران توزیع آب و غذا دارای کارت بهداشت و رعایت بهداشت فردی در هنگام توزیع آب و غذا باشند. از طرفی مواد اولیه مصرفی باید سالم و بهداشتی بوده و بسته بندی مواد غذایی با مجوز وزارت بهداشت باشد.

استفاده از فرآورده های خام دامی با مجوز یا بسته بندی مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان های دامپزشکی سراسر کشور از توصیه های متولیان امر است. از طرفی نباید در مقابل نمایندگان کشتار و قربانی کرد.

توصیه جدی دیگر استفاده از بسته های نمک تصفیه شده یددار دارای مجوز از سازمان غذا و دارو برای تهیه و پخت است. روغن های خوراکی دارای مجوز از سازمان غذا و دارو در غلظت های پایین باید در تهیه غذا استفاده شوند.

توصیه دیگر استفاده از ظروف مناسب برای پخت و پز است و از طرفی از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای اتاق به مدت طولانی یعنی حداکثر دو ساعت خودداری شود. در صورت نیاز به نگهداری بیش از 2 ساعت، غذا باید در دمای کمتر از 4 درجه سانتیگراد یا بالاتر از 63 درجه سانتیگراد (روی شمع گاز) نگهداری شود تا دمای غذا به زیر 63 درجه سانتیگراد نرسد. .

غذای نذری را نباید بیش از دو ساعت قبل از صرف غذا بسته بندی کرد. در این زمینه برخی از نمایندگان و سوگندنامه ها چند ساعت قبل از سفره عزاداری بسته بندی مواد غذایی را به خطر انداختند و سلامتی عزادار را به خطر انداختند. بهتر است از نگهداری غذاهای خام و پخته در کنار یکدیگر در یخچال خودداری کنید.

در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع غذای گرم باید از ظروف یکبار مصرف مناسب دارای مجوز از سازمان غذا و دارو استفاده شود و نوشیدنی های گرم و غذاهای پخته در ظروف غیر یکبار مصرف و همچنین ظروف پلی استایرن مانند شفاف توزیع نشود و از ظروف پلاستیکی نازک باید خودداری کرد.

در زمینه بهداشت محیط نیز نصب سیستم لوله کشی، توالت فرنگی یا فلاش توالت با رعایت نظافت، شستشو و ضدعفونی مداوم تجهیزات بهداشتی توصیه می شود. از طرفی زباله های تولید شده باید به صورت بهداشتی جمع آوری، حمل و دفع شوند. در نزدیکی ایستگاه صلواتی باید یک مخزن یا کیسه آب برای جمع آوری منظم بشقاب ها و لیوان های استفاده شده وجود داشته باشد. همچنین از مصرف مواد دخانی در مناطقی که با نصب تابلوها یا اخطارهای منع استعمال دخانیات پوشیده شده است خودداری کنید.

آب آشامیدنی نیز باید سالم باشد و از توزیع بدون بسته بندی شربت یا شیر بین عزاداران یا در مراسم جداً خودداری شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا