علمی و پزشکی

تشدید بازرسی‌های بهداشتی در نوروز/ کنترل شبانه رستوران‌ها پس از افطار

معاون بهداشت، محیط زیست و مرکز اشتغال وزارت بهداشت از راه اندازی طرح تقویت بهداشت و درمان در اماکن عمومی، رستوران ها، شیرینی فروشی ها و … از امروز (24 اسفندماه) در ایام ماه مبارک خبر داد. ماه رمضان و عید نوروز بر تهیه و توزیع مراکز غذایی، رستوران ها، هتل ها، بزرگراه ها و … نظارت خواهد داشت. رسیدگی خواهد شد و هرگونه تخلف جدی که ممکن است رخ دهد بلافاصله رسیدگی خواهد شد.

مهندس محسن فرهادی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با اعلام تقویت نظارت و پایش سلامت در رستوران ها، هتل ها و … به دلیل مصادف شدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان، گفت: برنامه پایش و پایش از 24 اسفند 1402 آغاز و تا 4 فروردین ادامه خواهد داشت. . 1403 بعد از عید فطر.

وی گفت: این بازرسی به مدت 12 ساعت از ساعت 8 صبح تا 20 در روزهای تعطیل و غیر تعطیل انجام شد. از ساعت 20 بسته به وضعیت منطقه و پس از انجام مراسم بهبودی تا صبح زود با تشخیص مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی این کشور بازرسی می تواند ادامه یابد.

وی افزود: در نظر داریم نحوه نظارت بر برنامه در نوروز و ماه مبارک رمضان به موقع انجام شود. به این ترتیب. با شروع ماه مبارک رمضان، بازرسی از دسرفروشی های محلی، مراکز پخت و توزیع زولبیا و بامیه و دسرهای محلی و همچنین مدیریت شبانه رستوران ها و مراکز تفریحی که بعد از مراسم افطار فعال خواهند بود، انجام می شود. با نزدیک شدن به پایان سال 1402، کنترل بیشتری در سالن های زیبایی مردانه و زنانه وجود خواهد داشت.

معاون مرکز سلامت، محیط زیست و کار وزارت بهداشت گفت: تا زمانی که کریسمس فرا می رسد، مدیریت مراکز بین راهی، مراکز تفریحی بین راهی و مراکز مسافربری، هتل ها، مسافرخانه ها، بین راهی همایش ها. پارک ها، استراحتگاه ها و مراکز عمومی که پذیرای مسافران هستند افزایش می یابد. همچنین با شروع فصل بهار که هوا گرم می شود و در تعطیلات به سر می بریم، استخر و مرکز تفریحی آبی نیز تحت کنترل خواهد بود. در صورت افزایش دمای هوا، کارگاه ها و کارخانه های یخ سازی که از آب آشامیدنی استفاده می کنند نیز تحت کنترل خواهند بود.

وی درباره موارد و اقداماتی که تخلف از موارد بهداشتی محسوب می شود، بیان کرد: به طور کلی ابزارهای نظارت و پایش برخی از موارد به دو گروه موارد شدید که به طور مستقیم بر سلامت مردم تأثیر می گذارد و موارد غیر جدی تقسیم می شوند. تأثیر مستقیم دارد، تأخیر در سلامت انسان است و در درازمدت خود را نشان می دهند، تقسیم می شوند. از جمله این موارد مهم می توان به رعایت بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی و تامین آب آلوده یا باقیمانده مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته اشاره کرد. در مواجهه با چنین وضعیتی بلافاصله ناظر بهداشت وارد عمل می شود و حداکثر 48 ساعت به مغازه و واحد خدماتی فرصت می دهیم تا مشکل را حل کنند. البته اکثر 98 درصد این پرونده ها پس از اخطار حل می شود و بقیه پرونده ها در صورت عدم رفع مشکل، اخطار ختم و ختم دریافت می کنند.

فرهادی همچنین درباره رعایت اصول آشپزی و فعالیت اغذیه فروشی ها در ماه مبارک رمضان به سلام آنلاین گفت: توصیه ما به مردم این است که حتما غذای خود را از مراکز معتبر تهیه کنند. در برخی از شهرهای بزرگ از جمله تهران شاهد هستیم که به نام غذای خانگی، عده ای در خودرو به فروش غذاهای ناسالم و انواع آشپزی ناشناخته با قیمت پایین اقدام می کنند، بنابراین در چنین شرایطی باید سلامت این را نیز بررسی کنیم. غذا.در شرایط استاندارد نمیفروشد مشکوک است و فقط از مراکز معتبر و قابل تایید با برچسب مجوز و بهداشتی که بازرسی می شود و از وزارت بهداشت هم مجوز می گیرند غذا می گیرند.خب.

وی با تاکید بر اینکه گرما و سرمای غذا موضوع مهمی است، گفت: نگهداری مواد غذایی پروتئینی در خارج از یخچال یک عیب بزرگ و سایر عیب های مرتبط مانند سقف، دیوار، دریچه هوا محسوب می شود و بهداشت و آموزش نیز وجود ندارد. – مسائل مهم. این مراکز بسته به شرایط از 48 ساعت تا 60 روز برای تعمیر معلولیت ها فرصت دارند. تلاش و تاکید ما در سال جاری تجهیز بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط به دماسنج های پرتابل اندازه گیری دما با دماسنج pH با PH متر، نمک با شوری سنج میکروبی سطحی و مواد غذایی با سطح سنج و همچنین. روغن را مستقیماً با روغن TPM بررسی کنید، در این صورت مداخله ما در محیط زیست بلافاصله مؤثر خواهد بود.

فرهادی گفت: در گذشته باید نمونه های موردی را می گرفتیم و برای بررسی به آزمایشگاه می فرستادیم. این یک فرآیند زمان بر است و دیگر نمی تواند در صورت بروز مشکل مداخله کند. اینجاست که امروزه با تجهیز کشور به ناظران بهداشت محیط و کارشناسان با معیارهای سیار در سراسر کشور، به راحتی می‌توانند برای رفع آن عامل محیطی و در صورت لزوم تشخیص افتراقی و بررسی بیشتر ظرفیت مواد غذایی، اندازه‌گیری و مداخله کنند. آزمایشگاه ها و آزمایشگاه های ما از آب و فاضلاب استفاده خواهند کرد.

معاون مرکز بهداشت، محیط زیست و کار وزارت بهداشت افزود: در نظر داریم در سال جدید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. ما همچنین متخصصان بهداشت محیطی را داریم که در بخش خصوصی به عنوان مشاور در هتل ها یا دفاتر بهداشت خصوصی کار می کنند و در حال بررسی کمک گرفتن از این کارشناسان برای همکاری با بخش دولتی و دسترسی به قابلیت ها برای افزایش دسترسی هستیم. البته رویکرد بخش خصوصی متفاوت خواهد بود و موضوع را به ما گزارش می دهند. آنها هر چیزی را که می توانند به تنهایی برطرف می کنند و مسئول تطبیق بیشتر واحدهای خدماتی با چک لیست ما خواهند بود.

وی در خصوص اینکه آیا مساجد و تکایا باید کارت سلامت برای ایثارگری داشته باشند، تصریح کرد: توصیه ما این است که مساجد برای ارائه خدمات و نذورات کارت سلامت داشته باشند، اما تاکید می کنیم برای این منظور از متخصصینی که در رستوران ها فعالیت می کنند لطفا کمک بگیرند. ; این گونه افراد به دلیل طبیعت از مواد بهتری در آشپزی استفاده می کنند و بهداشت را بهتر رعایت می کنند و همچنین نسبت به داوطلبان مهارت نگهداری مواد غذایی بهتری دارند.

فرهادی در پایان بر لزوم بازرسی اولیه از سوی داوطلبان اهداکننده تاکید کرد و گفت: در صورت عدم امکان استخدام کادر مجرب رستوران، داوطلب باید کارت سلامت دریافت کند و یا به پزشک مراجعه کند. مراکز بهداشتی و درمانی. آزمایشات اولیه و معاینات پزشکی. ما واقعاً اصراری به گرفتن کارت سلامت برای این افراد نداریم، بلکه باید از نظر سلامت روده، انگل و شیگلا آزمایش شوند و پزشکان مرکز بهداشت آنها را بررسی کنند.

انتهای پیام/

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا