تاریخ فلسطین با ترور “هنیه” پایان نمی‌یابد

اراده مردم تعیین کننده است

ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در مرکز پایتخت ایران را می‌توان حمله به این گروه دانست که از 8 اکتبر سال گذشته جنگی نابرابر با اسرائیل به راه انداخته‌اند، اما مقامات اسرائیلی می‌دانند که نتیجه آن نخواهد بود. باشد، با نتیجه اجبار فلسطینی ها به ادامه مبارزات آزادی خواهانه همراه نخواهد بود. بیش از ده ماه جنگ بی پایان در قلمرو بسته غزه ممکن است برای فلسطینی ها گران تمام شود، اما آنچه ارتش اسرائیل را ناامید کرده است، تهاجم فلسطینیان است. این فقط قلمرو نیست. در عوض ملت فلسطین را شناسایی کرده اند. در نتیجه، اسرائیل که اکنون با خشم بین‌المللی از کشتار صهیونیست‌ها در غزه مواجه است و با وجود همه جنایات علیه بی‌خانمان‌های فلسطینی و آوارگان، بار دیگر به عنوان ابزاری برای دستیابی به هدف راهبردی سرزمینی مورد هدف قرار می‌گیرد گسترش با کاهش مبارزات مردمی او بهانه ای برای تسلیم شدن به فلسطین آورد. رهبران افراطی اسرائیل امیدوارند با مبارزه با عملیات تروریستی فلسطینیان را ناراحت کنند از سوی دیگر، دیدگاه خالی از وجود عوامل را با اهداف استراتژیک مغایرت دهید.
اسرائیل در فعالیت های تروریستی خود نقطه عطفی در تاریخ جنگ خود با فلسطین را نادیده گرفته است. از نظر فلسطینی ها همیشه هدف ایده آل مهمتر از شخصیت و تصویری است که هدف ترور یا قتل توسط اسرائیلی ها قرار گرفته است. این بدان معنا نیست که رهبران آنها بی ارزش هستند، بلکه به این معنی است که آنها حاضرند پول زیادی برای اهداف خود بپردازند. در واقع، ثبات فلسطین در سال های پرتلاطم خود، مرهون وفاداری آن به آرمان های آن است. تجربه تلخ جنگ های 1948، 1967، 1973 که در آن دولت عربی خود را متولی فلسطین می دانست تا اینکه حوادث سپتامبر سیاه (1970 تا ژوئیه 1971) در اردن و عقب نشینی نیروهای فتح از لبنان. جنگ داخلی و اشغال جنوب کشور توسط ارتش اسرائیل در سال 1982 و بسیاری از مقامات و رهبران از جمله محمد الزواوی (عضو گردان ازالدین قسام)، عمر نایف (عضو جبهه خلق برای آزادی فلسطین). ، محمود المبوح (فرمانده گردان ازالالدین قسام)، ازالدین الشیخ خلیل (عضو حماس)، فتحی شقاقی (بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین)، عاطف بیسیسو (مسئول امنیت جنبش فتح)، خلیل الوزیر معروف به ابوجهاد (موضع دوم جنبش آزادیبخش فلسطین)، غسان کنفانی (یکی از رهبران جبهه آزادیبخش فلسطین) و … می توانند به تعطیلی آرمان پایان دهند آزادی فلسطین از اشغال در واقع، همه این تجربیات، ملت فلسطین را بیش از هر زمان دیگری به این انگیزه و اراده برای مقاومت در برابر اشغالگران و وابسته ساختن «اراده مبتنی بر قدرت» به مبارزه مردم خود امیدوار کرده است.
به ویژه، دهه گذشته دوران انزوای فزاینده فلسطینی ها در برابر اشغالگرانی بوده است که بر روابط اسراف آمیز و مخفیانه خود با برخی از دولت های عربی برای نشان دادن اعتماد به نفس بیشتر برای تحقیر یا نادیده گرفتن هویت ملت فلسطین تکیه کرده اند. اما پس از 7 اکتبر 2023، نه تنها خاورمیانه، بلکه جامعه جهانی نیز تصور فراموش شده از آرمان فلسطین را تغییر داد. غرب به ویژه آمریکا متوجه شد که نمی توان از استانداردهای دوگانه استفاده کرد و به بررسی اوضاع خاورمیانه ادامه داد و نسخه های یک جانبه را به نفع اشغالگری اسرائیل صادر کرد. اکنون مجامع بین المللی با حمایت مردم فلسطین و چشم جنایات صهیونیست ها که پایگاه های ضد غیرنظامی را اشغال کرده اند فریاد همین طرف فلسطینی می دهند. به همین دلیل است که اسرائیل می خواهد با سلاح های تروریستی به این وضعیت پایان دهد. اما حق با فلسطینی هاست و شجاعت آنها نشان می دهد که تاریخ فلسطین با ترور رهبرانی چون اسماعیل هنیه به پایان نمی رسد.

دکمه بازگشت به بالا