در نشست «بازی اسباب بازی خلاقیت و هنر» کارشناسان به نقش بازی در ارتقای خلاقیت تاثیر هنر در رشد کودکان و اهمیت طراحی جذاب و هدفمند اسباب بازی ها پرداختند.
به گزارش سلام آنلاین نشست «اسباب بازی بازی خلاقیت و هنر» با حضور بهنام زنگی از اعضای هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و مهدی زارع گرافیست استاد دانشگاه موسیقی برگزار شد. درمانگر نویسنده و تنظیم کننده و معین صدکی فر گرافیست و تصویرگر و کارشناس هنر نمایش و موسیقی درمانی.
بازی ها ابزار مهم علوم شناختی هستند
در ابتدای جلسه. بهنام زنگی عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و گرافیست است. وی با اشاره به سه کلیدواژه «صنعت بازی و سرگرمی» «خلاقیت انسانی» و «هنر» گفت: کار ویژه بازی و سرگرمی در زمینه پرورش مهارت های خلاقانه باید با این سوال آغاز شود که آیا جواب کدام بازی است. به نیازهای انسان؟
وی با اشاره به هرم نیازهای انسان بازی را نیاز میانی و اساسی دانست که قبل از تفکر و تعقل در افراد ایجاد می شد.
زنگی ادامه داد: این شخصیت غریزی نوعی تربیت کودکان برای برخورد با زندگی و پدیده های واقعی است. این روند ادامه دارد و مانند یک بازی فکری به نیاز به عبور تبدیل می شود. در بازی و سرگرمی پدیده ای داریم که هم نیازهای اساسی و هم نیازهای فرامرزی را برآورده می کند.
وی درباره رابطه بازی با خلاقیت توضیح داد: بازی سازی از خلاقیت و طراحی سرچشمه می گیرد. از ساده ترین بازی ها گرفته تا پیچیده ترین بازی ها وقتی برعکس می شوند تا پیچیده ترین بازی ها. این بازی برگرفته از زندگی واقعی ماست که تبدیل به یک الگو می شود و این یک کار خلاقانه و قابل تامل است.
وی با تاکید بر اینکه مردم همواره به دنبال بازآفرینی دنیای ابدی به اشکال مختلف هستند گفت: بازی ها آمیزه ای از توانایی ها غرایز و مهارت های اکتسابی است. اگر خیلی چیزهای ناپایدار را کنار هم بگذاریم منتظر سقوط آنها هستیم اما اگر خیلی چیزها کنار هم قرار گیرند در نتیجه انگیزه خود سعی می کنیم آنها را تثبیت کنیم. بخش دیگر مهارت های اکتسابی ما است که می توان آنها را آموخت. مثلاً قوانین و بازی های شطرنج را بر اساس استدلال و تفکر یاد می گیریم. بازی ها فرصتی منحصر به فرد برای افراد است تا از هر دو توانایی استفاده کنند و در یک فرآیند کلی تر یک تمرین مشترک است.
زنگی با اشاره به اهمیت کار تیمی در بازی های تیمی گفت: بازی ها می توانند به ما کمک کنند تا این رویداد را به صورت جمعی ایجاد کنیم و برای کار تیمی در رویدادهای مختلف تمرین کنیم.
وی افزود: از نظر علمی امروزه بسیاری از راه های شفا و ظرفیت سازی و یا حتی نظم ذهنی از طریق بازی انجام می شود. همچنین در فیزیوتراپی گنجانده شده است اما نقش مهمی در روان درمانی دارد. به نظر می رسد که یک فرآیند بازی مانند یک ابزار علمی مهم است.
زنگی ضمن اشاره به آگاهی کودکان از طریق استفاده از وسایل و بازی های مدرن گفت: امروزه سرعت فعالیت کودکان نسبت به ابزاری که استفاده می کنند بسیار بالا رفته و آگاهی کودکان در حال تقویت است. پردازش تصویر در ذهن کودکان به خصوص در دهه 90 بسیار بالاست و شما از آنها عقب هستید. بازی ها بر توانایی های فردی تأثیر می گذارند.
وی همچنین بر تاثیر مثبت بازی ها بر آموزش و علم تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: اسکاندیناوی بهترین سیستم آموزشی را دارد و وقتی به آن نگاه می کنید همه چیز مبتنی بر بازی است. آنچه برای سن کودک مناسب است آموزش داده می شود و این آموزش عالی عمل می کند.
این بازی دروازه ورود به دنیای کودکی است
مهدی زارع مدرس دانشگاه موسیقی درمانگر نویسنده و برگزارکننده وی همچنین گفت: هنر همان بازی خلاقانه و فرآیند ذهنی است که در طول رشد پدید می آید. اشکال هنری دوران کودکی به شکل اسباب بازی از بدن کودک بیرون می آید. تخیل در بازی کودکان را به سمت خلاقیت و هنر سوق می دهد و طرز تفکر بینایی و انرژی را تحریک می کند.
وی با تاکید بر اینکه رویاهای فعال همیشه منبع خلاقیت است افزود: رویاهای فعال می تواند ما را به سمت خلاقیت سوق دهد و اساس رشد ذهنی کودک بر اساس بازی شکل می گیرد. کودکان با بازی با ذهن و کدنویسی در مورد اشیا جنبه های نمادین آن را می شناسند و به سمت رشد حرکت می کنند. هر کسی که خیال پردازی به معنای سازنده نداشته باشد به رویاهای آینده منجر می شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بچه ها با خودشان بازی های تخیلی انجام می دهند و بین نیازها و خلاقیت ارتباط وجود دارد تاکید کرد: خلاقیت یک راه است و بچه ها باید این را بیاموزند. محیط و راهنمایی دو عامل مهم در این رویکرد هستند. محیط به این معناست که باید وسایلی در خانه وجود داشته باشد که بتواند آنها را ایجاد کند و موضوع دیگر راهنمایی است.
زارع بر اهمیت آموزش مسیر یادگیری تاکید کرد و گفت: اگر آموزش را به سمتی پیش ببرید که او را به نقطه ای برسانید و از آن نقطه بخواهید خودش ادامه دهد از مسیر یادگیری به او آموزش می دهید. یادگیری عاطفی یادگیری اجتماعی و شناخت سه نوع اصلی یادگیری هستند که در آن کودکان می توانند مسیر خلقت را بیاموزند.
وی همچنین به اهمیت بازی با کودکان و تبدیل هر وسیله ای به اسباب بازی اشاره کرد و افزود: زمانی که کودک یک قصه گو را از درون وسیله ای برای او می بیند و بازی پیدا می کند آن را دنبال می کند و با همه چیز این کار را انجام می دهد. در مسیر خلاقیت و بازی با اسباب بازی ها خلاقیت و اسباب بازی زمانی نقش می بندد که بچه ها خودشان را بسازند و خلاق باشند.. در دوران کودکی ما هیچ اسباب بازی مانند امروز وجود نداشت و ما به تخیل نیاز داریم و می خواهیم بازی کنیم بنابراین شروع به ساختن خود می کنیم. تا زمانی که این مسیر در اختیار کودکان قرار گیرد بسیار موثر خواهد بود.
زارع در پایان بر تنوع کودکان و نیاز معلمان به خلاقیت در حال حاضر تاکید کرد و گفت: بازی دروازه ورود به دنیای کودکی است و در قلب بازی است که آموزش و درمان است. برگزار شود.
تاکید بر جنبه های زیبایی شناختی اسباب بازی ها
معین صدکی فر طراح گرافیک و تصویرگر وی همچنین با اشاره به توجه خود به طراحی اسباب بازی گفت: در این سال ها پیشرفت هایی در این زمینه داشته ایم اما هنوز با آنچه در دنیا می گذرد فاصله داریم. رعایت اصول نقاشی در طراحی سرگرمی مخاطب کودک را به سمت ظاهر محصول می کشاند تا محتوا و کاربرد آن.
وی در پاسخ به این سوال که چرا طراحان باید وارد این عرصه شوند توضیح می دهد: «نقاشان می توانند زوایایی را ببینند که طراحان صنعتی ممکن است آن ها را درک یا نبینند. طراحی اسباب بازی محصولی بازیگوش و سرگرم کننده برای کودکان است و نیاز به استفاده از روانشناسی کودک ارزیابی نیازها و برنامه ریزی برای آن دارد.
این طراح گرافیک گفت: اسباب بازی ها عاملی برای لذت و سرگرمی کودکان هستند که نقش آموزشی و عاطفی دارند و می توانند برای بدن کودک مفید باشند. تصاویر معانی مختلفی دارند اما برای شکل گیری فرآیندهای انتزاعی و انتزاعی یعنی شکل گیری مفاهیم و ابعاد تفکر اساسی هستند. زمانی که یک نقاش وارد جریان طراحی اسباب بازی می شود ابتدا باید دنیای کودک را بشناسد و بداند با چه گروه سنی کار می کند و چه چیزهایی برایش مهم است. دوم اینکه اهمیت و ویژگی های اسباب بازی را بشناسد طراحی صنعتی و فیزیکی را بشناسد و بتواند محصولاتی را طراحی کند و بداند آیا چیزی که طراحی می کند قابلیت تولید دارد یا خیر. پس از یادگیری این اصول تصویرگر اکنون باید طراحی را آغاز کند. نوع محصول گروه سنی جنسیت شخصیت و … از جمله متغیرهای طراحی ما باید مطمئن شویم که محصولات ما به رسمیت شناخته شده و ریشه در فرهنگ ما دارند.
او گفت: نقاشان زوایایی را می بینند که طراحان ممکن است نبینند. طراحی کاراکتر زیرمجموعه ای از طراحی است و در تمامی فیلم ها و بازی ها شخصیت ها توسط طراحان ساخته می شوند زیرا از زاویه ای متفاوت به محصول نگاه می کنند. در طراحی بزرگسالان همیشه ظاهر محصول و سپس مشخصات فنی و کاربردی را می بینند. در مورد بچه ها چون قدرت تحلیل ندارند فقط شکل را می بینند و ما باید به آن توجه کنیم تا علاوه بر سرگرمی به زیبایی شناسی آن نیز بپردازیم و تصویرگران در این زمینه موثر باشند.
همچنین امکان مشاهده این جلسات تقریباً به صورت انحصاری برای علاقه مندان به آدرس https://live.kpf.ir/ch/kargah با گزینه های مهمان امکان پذیر است.
بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و امور بین الملل نهمین جشنواره ملی بازی های مردمی با شعار «تمرین زندگی» از 4 تا 10 آذرماه برگزار می شود. تأسیس فرهنگ و هنر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران.
انتهای پیام/