فرهنگ و هنر

بعد از ۹ سال مجوز فعالیت فرهنگی با تاجیکستان گرفته شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برقراری ارتباط فرهنگی با تاجیکستان پس از حدود یک دهه خبر داد.

به گزارش سلام آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – امروز یکشنبه (20 اردیبهشت) در مراسم «روز فرهنگ، دیپلماسی و تعامل با جهان» با حضور حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور اسلام. حسینه الزهرا، عضو سازمان روابط داخلی و خارجی و امور خارجه گفت: امسال اولین سال نامگذاری روز دیپلماسی فرهنگی است. همواره شاهد توجه ویژه رهبرانقلاب به تشکل های فرهنگی بوده ایم. در حال حاضر نیز روند انتصاب رئیس سازمان مستلزم کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب است.

وی گفت: این سازمان در حوزه دیپلماسی فرهنگی رسالت مهم و ویژه ای دارد. سابقه نزدیک به سی سال فعالیت دارد. امسال با توجه به نگاه ویژه شهید رئیسی به حوزه دیپلماسی، بودجه این بخش افزایش یافته است و ما آمادگی داریم افزایش زیادی در سازمان از جمله افزایش حمایت از فعالیت های فرهنگی داشته باشیم. نمایندگی و غیره

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما به تعاملات با کشورهای همسایه توجه زیادی داشته ایم و از این حیث با کشورهای مختلف در ارتباط بوده ایم و از کشورهای مختلف بازدید داشته ایم و در سه سال اخیر فضای دیپلماسی فرهنگی در بالاترین سطح خود قرار دارد. . امسال با جنبه ویژه دولت شهید رئیس به بالای دو هزار میلیارد تومان رسیده است و جا دارد از همکاری ایمانی پور تشکر کنم. امسال برای افزایش عظیم سازمان های فرهنگی و ارتباطی آمادگی داریم.

وی خاطرنشان کرد: اساس ما رفع مشکلاتی است که در سازمان با آن مواجه هستیم و امروز در تقویم روز را دیپلماسی فرهنگی نام گذاری می کنیم. آیت الله رئیسی یک رهبر جامع الشرایط است. ما راه را برای مذاکره و تماس با همه کشورها نبسته ایم امسال در نظر داریم جشنواره های زیادی برگزار کنیم، به دنبال همین تعامل در کشورهای عضو بریکس هستیم. ریل های خوش ساخت باید اصلاح شوند.

وی افزود: این سازمان برای یک ماموریت خطیر در حوزه تشکیلاتی ایجاد شده است. اینکه آیا تمام اهداف سازمان محقق شده و آیا دولت اهتمام لازم را از خود نشان داده است بحثی جداگانه است.

وزیر فرهنگ افزود: دوره جدیدی را در واحد گزارشگری شروع می کنیم، گزارشی که به من ارائه شد مربوط به سال 1398 بود، هزینه های ما در خارج از کشور دلار است و در کشور ثابت است و اعلام کرده اند که نمی توانیم. مشاوره

وی گفت: من این فرصت را دارم که ایمانی پور را به جلسه هیات دولت دعوت کنم و یک همایش مشاوره فرهنگی داریم. اساس ما حل مشکلاتی است که در سازمان با آن روبرو هستیم و بخش مهمی هم اتفاق افتاده و روزی را روز دیپلماتیک فرهنگی نامگذاری کرده ایم. امروز که 23 جولای است تعویض کردیم.

وی گفت: تشکل های فرهنگی به گفته رهبرانقلاب در همه عرصه ها موثر و جامع هستند و دیپلماسی را از چند کشور حذف کرده اند. ما در را به روی مذاکره و روابط با تمام دنیا نبسته ایم. در شانگهای و بریکس، این سازمان بحث تبادل فرهنگی را دنبال می کند.

اسماعیلی گفت: امسال در نظر داریم جشنواره های فرهنگی و هنری را در شانگهای و کشورهای بریکس برگزار کنیم. اگر می‌توانستیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی مثلاً در چرخه اکران در چین با ۸۳ هزار سینما حضور داشته باشیم، این کار را می‌کردیم و بخش مهمی از تبادلات ما با چین در حوزه فرهنگ است. در تعاملات بین ما تحقق یافته است. انیمیشن در چین دو و نیم میلیارد فروخته است و این باعث گسترش تبادل فرهنگی و بخشی از تعامل سازمان های فرهنگی می شود.

وی افزود: این سیستم ریلی خوب باید بهبود یابد. امروز فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در برهه حساسی قرار دارد و همکاران ما در سازمان در بخش‌های دیگر نیز مشغول به کار هستند و همین امر باعث شده است که دولت شهید رئیسی در همه زمینه‌های مادی کارآمد باشد و پیشرفت و توسعه معنوی و همچنین ایجاد بستر لازم برای سعادت پسا اجتماعی جامعه.

وزیر فرهنگ گفت: پیگیری برای سعادت مردم دنیا و آخرت و بستر مهم این امر باید در حوزه فرهنگ که افتخار دولت شهید رئیسی است ایجاد شود. با وجود اینکه با شهادت رئیس جمهور تمام شد، اما همچنان در جمع دوستان شهدا هستیم و آنها خوشحال هستند و منتظر خبرهای خوش آنها هستیم تا هر چه زودتر به تور شهدا بپیوندند.

اسماعیلی گفت: پس از 9 سال مجوز فعالیت فرهنگی خود را با تاجیکستان گرفتیم. آنها هم فرهنگی هستند اما نزدیک به 10 سال است که با آنها ارتباط نداریم. ما از تمام کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، ترکیه، روسیه و … بازدید کردیم. ما هفته فرهنگ را جشن گرفتیم و در سه سال اخیر فضای فرهنگی به اوج خود رسیده است و این اتفاقات تازه شروع شده است و دولت به این موضوع توجه زیادی دارد.

وی افزود: شهید امیر عبداللهیان در سفرها بسیار گشاده رو بود. من فرصت دعوت ایمانیان را داشتم و در وزارت امور خارجه این مسائل را توضیح دادم. اساس ما حل مشکلات مختلفی است که در سازمان با آن روبرو هستیم و بخش مهمی از گره ها باز می شود. ما این روز را در تقویم به عنوان دیپلماسی فرهنگی نامگذاری کردیم.

اسماعیلی گفت: در دولت انقلابی رئیس جمهور شهید در همه زمینه ها کارهای مهمی انجام دادیم و دیپلماسی را که وابسته به چند کشور است از وضعیت موجود خارج کردیم و سطح تعاملات بین المللی را افزایش دادیم. ما مذاکرات را تعطیل نکردیم و در همه رویدادها مانند شانگهای و ونیز شرکت کردیم. امسال جشنواره هایی را تحت عنوان کشورهای عضو شانگهای پیش بینی کردیم.

دیپلماسی فرهنگی باعث ایجاد امنیت و رونق اقتصاد می شود

در بخشی دیگر از این مراسم، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره ارزش دیپلماسی فرهنگی گفت: به آن دیپلماسی نرم می گویند که باعث می شود اقتصاد کشور رشد کند و در همه زمینه ها برای کشور و مردم آن مثمر ثمر باشد. ” همه. کاری که در دولت سیزدهم در سایه دیپلماسی انجام شد نرم است.

حجت الاسلام ایمانی پور افزود: تعداد افرادی که هم عمر پربرکت دارند و هم وفات بابرکت کم است و شهید رئیسی یکی از آنهاست. همچنین شهید سلیمانی از جمله شهدایی است که علاوه بر عمری پر برکت نصیبش شده است. شهادت آیت الله رئیسی برکات و ثمرات فراوانی برای نظام دارد که یکی از آنها نزدیکی ملت و دولت است و با شهادت ایشان فاصله ملت و دولت برداشته می شود.

وی افزود: اتفاقات اخیر نیز نشان می‌دهد که با وجود صحنه‌های سیاه، همه روی صحنه رفتند و شرکت‌کنندگان موفق بودند و رسانه‌های غربی سنگی برای منصرف کردن مردم از ورود به صحنه نگذاشتند، اما با این وجود اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و ادامه خواهد داشت. اتفاق افتادن.

وی گفت: یکی از ثمرات شهادت آیت الله رئیسی، همبستگی جهانی با ایران است. ایران.

ربیع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: جایگاه امروز ایران در جهان، دامن دولت شهید رئیسی را گرفته است.

ایمانی پور گفت: سه سال است که حکومت شهید رئیسی مشخص است. به برکت خون شهدا امروز در جایگاه بزرگی قرار داریم و به دیپلماسی فرهنگی توجه ویژه ای داشته ایم.

ایمانی پور با اشاره به سالگرد تاسیس این سازمان گفت: این سازمان برای یکپارچگی امور فرهنگی بین المللی ایجاد شد و رهبری در سال های اول تأسیس به این فکر بودند که چگونه سطح تعامل را مدیریت کنند، همه اینها.

وی با استناد به تعبیر آیت الله تسخیری متکلم اسلام گفت: امروز همه دوستان ما در ستاد ما در حوزه دیپلماسی فرهنگی خدمات شایسته ای ارائه می دهند.

ایمانی پور گفت: به اصطلاح دیپلماسی نرم که باعث رشد و ثمربخشی اقتصاد کشور در همه زمینه ها برای کشور می شود و همه کارهای انجام شده در دولت سیزدهم در سایه این رابطه نرم دیپلماتیک است. .

وی به بیان چرایی و چیستی دیپلماسی فرهنگی پرداخت و آن را قدرت نرم نامید و گفت: این دیپلماسی ایجاد امنیت باعث رشد اقتصاد و شکوفایی کشور می شود. در راستای جریان تحریم ها، جریان انحرافی وجود دارد که باید تلاش کنیم آن را خنثی کنیم و تصویر واقعی کشور را نشان دهیم. در زمینه دیپلماسی فرهنگی باید بازتعریف کنیم.

وی گفت: تمرکز بر بخش‌های غیردولتی و غیردولتی از اقدامات مهمی است که در کنار توسعه صادرات فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی ایجاد شده و می‌تواند در حوزه دیپلماسی فرهنگی موثر باشد. در سازمان، ما متعهد هستیم که دیپلماسی فرهنگی را در چارچوب رهبری هماهنگ کنیم. اقلیت های مذهبی و رهبران آنها در ایران در این چارچوب به ما کمک کرده اند.

ادامه هید

دکمه بازگشت به بالا