بریکس؛ اتصال قدرت‌های نوظهور اقتصادی به بازارهای جهانی

عضویت و حضور ایران در برجام برای هر دو طرف اهمیت ویژه ای دارد. در حالی که بازارهای زیادی را به روی ایران باز می کند، فرصت هایی را برای سایر اعضا فراهم می کند تا از پتانسیل و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

BRICS; اتصال اقتصادهای نوظهور به بازارهای جهانی

به گزارش سلام آنلاین، عضویت ایران در شانگهای بسیار مهم است و عضویت ایران می تواند وزن اقتصادی، سیاسی و بین المللی این گروه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این میزان اهمیت در برجام به حدی است که زمینه ساز تحول بزرگی در تداوم تقویت و اثربخشی روابط دیپلماتیک اقتصادی ایران است که بازیگر جدید و مهمی در نظام بین الملل است و طبیعتا ایران به یک کشور قابل اعتماد تبدیل خواهد شد. شریک برای اعضای گروه BRICS.

بریکس اقتصادهای نوظهوری هستند که برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی، روسیه، مصر، امارات متحده عربی، ایران، عربستان سعودی و اتیوپی اعضای آن هستند و اخیراً بلاروس و ترکیه درخواست داده اند. از این گروه اقتصادی کشورهای عضو بریکس 41 درصد از جمعیت جهان و 26 درصد از مساحت جهان را در چهار قاره تشکیل می دهند و اعضای بریکس روی هم بیش از 25 درصد از نفت و 50 درصد از سنگ آهن جهان را تولید می کنند.

در واقع، برجام توافقی برای برخورد با سایر قراردادها و سازمان های مشابه نیست، به عنوان مثال، حتی اگر کشوری مانند برزیل عضوی از این گروه باشد، به نظر می رسد که دیدگاه های بریکس مغرضانه است و دکترین نگاه به شرق می تواند باشد. قابل پیشگیری حضور ایران و سیاست های آن در این گروه.

روسیه میزبان نشست بریکس در سال 2024 خواهد بود

نمرات کشورهای بریکس

علاوه بر این، یکی از مهمترین مزیت های برجام، انباشت ابرقدرت ها با ذخایر بزرگ انرژی است و تولیدکنندگان یا صادرکنندگان این انرژی توسط کشورهای عضو می توانند همکاری های این گروه را تقویت کنند.

از سوی دیگر، قرار گرفتن کشورهای عضو بریکس در ترانزیت و حمل و نقل یکی از مزیت های بریکس است که می تواند راه های ارتباطی را تقویت کرده و زمینه و بستر مناسبی را برای تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری فراهم کند.

ایده اصلی بریکس ایجاد نظم نوین جهانی به منظور اصلاح ساختار اقتصادی ناعادلانه موجود است و این ابتکار جهانی بر لزوم ایجاد سازمان ها و نهادهای بین المللی که منافع مشترک همه کشور را تضمین می کنند، تاکید می کند و نه یک یا چند کشور خاص.

امروزه با توجه به شرایط بین المللی، برخی از اعضای موثر گروه بریکس در تلاش هستند تا این گروه را به عنوان یک گروه قدرتمند در سطح جهانی معرفی کنند، به همین دلیل از تمامی توانمندی های منطقه ای و بین المللی خود استفاده می کنند.

BRICS; اتصال اقتصادهای نوظهور به بازارهای جهانی

پالایشگاه گاز طبیعی عسلویه

فرصتی برای فرار از مجازات

سیدعلی سقائیان، سفیر سابق ایران در برزیل در گفت وگو با سلام آنلاین، با تشریح اهمیت برجام برای ایران، گفت: اعضای بریکس نیمی از اقتصاد جهان را تشکیل می دهند که مبادلات اقتصادی بسیار نزدیک به 60 تریلیون دلار است یک سال

وی تصریح کرد: با عضویت کامل در این گروه بر اساس مسائل اقتصادی، ایران شانس خوبی برای دوری از تحریم های یکجانبه دارد و می تواند از مزایای بانک توسعه بریکس خارج از سوئیفت استفاده کند. در این میان صادرات نفت، گاز، میعانات گازی یا محصولات صنعتی و نیمه صنعتی یکی از مزیت های گروه بریکس است. همچنین پیشنهاد می شود از واحد پول رایج کشور استفاده شود. ایران نیز می تواند از این فرصت برای تاثیرگذاری بیشتر تحریم ها استفاده کند و از خرید و فروش یا صادرات و واردات از طریق این کانال ها و توسعه بیشتر مبادلات اقتصادی و تجاری استفاده کند.

دیپلمات سابق کشورمان همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه در قالب این سازمان با چین، روسیه و هند روابط سنتی اقتصادی داریم، می توانیم با برقراری ارتباط با سایر اعضا مانند برزیل، مصر یا امارات، همکاری های اقتصادی خود را افزایش دهیم. با توجه به این مزیت، ایران نیز از این مزیت برخوردار است که می تواند بدون نگرانی کالا صادر و وارد کند، بدون نیاز به ورود به سوئیفت یا نیاز به ارزهای اروپایی و یورویی.

سقائیان خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل و بهره برداری کریدور شمال-جنوب، مسیر خوبی برای ترانزیت و مسیر دریایی نیز راهی برای تسهیل روابط اقتصادی است. در حال حاضر، درآمد ترانزیت کمتر از آنچه می‌توانست باشد، است، اما بر اساس برآوردهای انجام شده با تقویت این مسیرها و تسهیل ترانزیت، می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد و در عین حال گامی محکم برای فرار از مجازات است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با برقراری امنیت و آرامش در منطقه شاهد گسترش کریدورهای ترانزیتی و افزایش همکاری ها باشیم.

BRICS; اتصال اقتصادهای نوظهور به بازارهای جهانی

آخرین اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی

هسته قوی در برابر اردوگاه غرب

در حال حاضر بسیاری از کشورها برای بهره مندی از این گروه اقتصادی به دلیل اهمیت روزافزون این گروه اقتصادی متقاضی عضویت هستند. بریکس در دنیای چند قطبی در حال ظهور است و در آینده نزدیک به عنوان یک بلوک اقتصادی قدرتمند شناخته خواهد شد.

برجام علاوه بر نقش واقعی اقتصادی که در آن نقش سیاسی ایفا می کند، به تقابل با غرب نیز نزدیک می شود و حضور قدرت های منطقه ای در این گروه به هسته ای قوی در برابر اردوگاه های غربی تبدیل خواهد شد.

بر این اساس، با توجه به روابط دوجانبه و چندجانبه برجام و تاکید بر گسترش روابط اقتصادی، انتظار می‌رود که قدرت‌های اقتصادی نوظهور بتوانند با فعالیت گسترده در ابعاد اقتصادی و سیاسی، بر اقتصاد جهان تأثیرگذار باشند و شرایط اقتصادی بهتری را ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا