عمومی

بررسی حلقه‌های مفقوده در توسعه صادرات غیرنفتی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری بیشتر، گروه استان‌ها – محمدحسین عابدی: استان سمنان در توسعه صادرات غیرنفتی مزیت‌های زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به خودروسازی، قطعات یدکی، شوینده‌ها، پلیمرها، مواد شیمیایی، کولر، آب، ترانسفورماتور و خطوط برق اشاره کرد. از صادرات کشور.

اگرچه محدودیت های تولید همچنان پابرجا بود، اما دولت سیزدهم تلاش کرد برخی از آنها را حذف یا کاهش دهد و در نتیجه در بسیاری از نقاط استان سمنان به رکود تولید بازگشت و اشتغال بیش از 1700 نفر را تثبیت کرد. .

عدم حضور مشاوران حرفه ای اقتصادی

از جمله موضوعات کلیدی که کارشناسان سمنان مطرح کردند، نبود مشاور اقتصادی برای جذب سرمایه گذار در بخش تولید به ویژه روش های صادراتی است. شوراهای مشورتی که مدت هاست در سمنان جایشان خالی است، گاهی فرصت های سرمایه گذاری را از دست می دهند.

تابلویی که بتواند بسته های سرمایه گذاری و تولیدی را برای انواع سرمایه گذاری ها ارائه کند و مزیت های اقتصادی و تولیدی استان سمان و همچنین انواع سوالات، مزیت های زیرساختی، گاز، آب و برق را در بسته سرمایه گذاری پیشنهادی به درستی تشخیص دهد. معایب و خطرات سرمایه گذاری در کنار مشوق ها ذکر شود تا سرمایه گذاران با خیالی آسوده آمادگی خود را برای سرمایه گذاری اعلام کنند.

جدای از این مشکلات، دومین مشکلی که در سمن به وجود می آید، آب است که نوعی سرمایه گذاری مبتنی بر توسعه صادرات با مشکلاتی همراه است. در این راستا مسئولان استانی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی از جمله تامین آب موقت، پساب صنعتی و در نهایت انتقال آب بین مناطق را در نظر گرفته اند.

بررسی حلقه های مفقوده در توسعه صادرات غیرنفتی

ارتقای صادرات سمنان محقق شد

به گزارش آنلاین، در هشت ماهه امسال 192 هزار تن کالا به گمرکات استان سمنان ارسال شد که گمرکات این استان در 8 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد رشد داشته است. .

علی سعدالدین با تایید اینکه تعداد کشورهای میزبان کالا در استان سمنان نیز از 29 کشور به 32 کشور افزایش یافته است، گفت: پاکستان ترکمنستان، امارات متحده عربی، عراق، روسیه، پاکستان، کویت و … کشورهای صاحب کالاهای ساخت استان سمان وارد می شوند

وی گفت: از عمده محصولات صادراتی استان سمنان در هشت ماهه امسال، مخازن پلاستیکی روغن، عصاره اسیدی بوده است. اسید هیدروکلریکوی با بیان اینکه هیدروکربن های سبک، کاشی و سرامیک، ورق آلومینیوم و … نیز صادرات سمن در 8 ماهه امسال 3 درصد کاهش داشته که نشان دهنده حرکت استان به سمت ارتقای کیفی است.

افزایش درآمدهای صادراتی سمنان

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: یک تن صادرات استان به ارزش 388 دلار است. هشت ماهه سال گذشته که نشان می دهد، نشان از افزایش قیمت کالاهای صادراتی استان دارد.

سعدالدین گفت: صادرات سمد در هشت ماهه امسال به 90 میلیارد تومان برای گمرک سمنان رسید که امسال با 330 درصد افزایش نسبت به سال گذشته رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه 1900 واحد صنعتی و تولیدی در استان سمنان در حال فعالیت هستند که ظرفیت خوبی را در راستای توسعه صادرات غیرنفتی برای استان ایجاد کرده اند، گفت: حمایت از توسعه صادرات یکی از سیاست های دولت سیزدهم در استان.

حمایت از محصولات صادراتی

استاندار سمنان گفت: یکی از اقداماتی که در استان سمنان برای توسعه تولیدات صنعتی و تقویت بخش صادرات انجام شده، کمک به رفع موانع تولید و همچنین رفع محدودیت های تولید است.13 64 بن بست وجود دارد. واحدهای صنعتی استان به چرخه تولید بازگشتند. ایست گفت: ما در این شاخص رتبه سوم کشور را کسب کردیم.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم مجموعا 189 واحد صنعتی راکد در کل استان سمنان شناسایی شد، تاکید کرد: احیای بیش از 30 درصدی در این مدت منجر به تثبیت کار مهمی شد. در استان.

وی گفت: برخی از واحدهای راکد مشکلات نقدی دارند که باید با تجهیزات و مبادلات سرمایه گذار برطرف شود. بازاریابی، فروش ماشین آلات خراب و غیره. از دیگر علل رکود واحدهای صنعتی است که با تلاش های صورت گرفته برخی از این واحدها به تولید بازگشته اند.

بررسی حلقه های مفقوده در توسعه صادرات غیرنفتی

سیزده سرمایه گذار خارجی در راه سمنان هستند

استاندار سمنان همچنین از درخواست 13 سرمایه گذار خارجی برای حضور در استان و تقویت تولید به ویژه تولید صادرات محور خبر داد و تایید کرد که این سرمایه گذاران افراد حقیقی و خصوصی یا شریک در طرح های تولیدی هستند.در حال حاضر استان سمنان . یا در قالب فعال سازی، طرح پیشنهادی جذب استان ها شود تا بتوانیم مشوق های بهتری برای تولید و صادرات استان فراهم کنیم.

هاشمی با بیان اینکه در حال بررسی همایش سرمایه گذاری سمنانی سرمایه گذاران خارجی هستیم تا بتوانیم از توانمندی های این افراد در زمینه ارتقای تولید بهره ببریم، گفت: در حال بررسی ایجاد پنجره واحد برای تسریع روند هستیم. تسهیل در امر استعلام و صدور مجوز در این خصوص در استان سمنان.

یکی از موضوعات مورد توجه مسئولان سمنان برای تولیدات صنعتی، صادرات برخی از کالاهای تولیدی سمن از خارج از استان و همچنین خروج چرخه مالی شرکت های تولیدی و صنعتی و صادرات است. موضوعی که گاه مورد اعتراض مسئولان استانی سمنان است.

استاندار سمنان چندی پیش این موضوع را مطرح کرد و اعلام کرد: «حساب های بانکی 97 درصد واحدهای صنعتی غرب استان در شهر تهران متمرکز است، این نکته ای است که از سوی مسئولان استانی به ویژه مسئولان استانی مطرح شده است. استاندار سمنان در ماه های اخیر.

مسائل مربوط به صادرات واحد

اما اقتصاددانان رفع موانع تولید و اعمال مشوق های صادراتی را راه حل احتمالی این مشکل عنوان کرده اند تسهیل صدور مجوز نمی توان انتظار داشت که تامین کنندگان خود را تولید کنیم. سیاست صادرات استان را دنبال کنید.

سید محمد تقوی زاده با تایید اینکه استان سمنان در کریدور اصلی راه آهن شرق به غرب کشور قرار دارد، اما واحد تولیدی صادراتی همچنان مشکل حمل و نقل دارد و نبود نماینده گمرک در شهرستان های استان سمنان و جمع آوری همه چیز را تایید کرد. در مرکز نیز یکی از آن موضوعاتی است که انتظارات صادرکنندگان استانی را به طور کامل برآورده نمی کند.

وی همچنین به مشکلات غیراصولی برخی واحدهای تولیدی و صادراتی استان سمنان اشاره کرد و گفت: جذب بی رویه و بی برنامه سرمایه گذار در بخش های تولیدی و صنعتی به ویژه در غرب استان سمنان ناشی از عوامل متعددی است. . عرق کن برو اونجا سرزمین مادری باید از گمرکی غیر از سمن کالا صادر کنند که باید دلیل و مشوقی برای اینگونه افراد تلقی شود این.

حلقه مفقود صادرات “کسب و کار” است

کارشناسان بازرگانی نیز در گفتگو با خبرنگار آنلاین با تایید اینکه حرفه تجارت و صادرات در سمنان می تواند به رونق صادرات استان کمک کند، گفتند: تولیدکنندگان خوب لازم نیست صادرات خوب باشد، بلکه صادرکننده نمونه باید صادرکننده خوبی باشد، تولید خوب تلقی نمی شود، بنابراین هر دو (تولیدکننده و صادرکننده) باید در استان نامرئی با هم کار کنند.

سید محمود حسینی گفت: شرکت های بازرگانی حرفه ای مسائل مربوط به صادرات از جمله بازار، نیازسنجی کشورهای منطقه، ایجاد بازار هدف، بسته بندی و سلیقه بازدیدکنندگان و… را مد نظر قرار می دهند. در حالی که ممکن است تولیدکنندگان اصلاً در این امور تخصص نداشته باشند. وی گفت: یکی از نیازهای سمن ترغیب تولیدکنندگان به واگذاری صادرات به منابع تخصصی و شرکت های بازرگانی است.

وی با تاکید بر اینکه مهم ترین موضوع در رونق صادرات، بازار هدف است، تاکید کرد: بنگاه های اقتصادی به صورت تخصصی میزان تقاضا را ارزیابی کرده و بهترین بازار را برای محصولات صنعتی و کشاورزی در سمنان پیدا خواهند کرد که باید از این امر بیشتر استفاده شود.

در پایان به اطلاع می رساند رفع موانع تولید و انتقال واحد صادراتی استان سمن به محل دارای توان و ظرفیت با کمک شرکت های بازرگانی حرفه ای جهت صادرات و همچنین بهره برداری از انرژی سرمایه گذاری نیز تیم های جذب از جمله مواردی است که مسئولان استان سمنان باید به آن توجه بیشتری داشته باشند. حال باید دید در ادامه کار دولت سیزدهم شهرهای استان ها دارای گمرک خواهند بود و آیا از دو مرز هوایی فرودگاه بین المللی شاهرود و سمنان برای صادرات استفاده می شود یا این قابلیت ها باقی می ماند؟همان . غفلت؟

دکمه بازگشت به بالا