عمومی

بازگشت به بازار صادرات، امیدی نهفته در صنعت تایر

این روزها که بازار لاستیک به اندازه کافی مختل شده است، عرضه لاستیک با نرخ مصوب محدود شده و سیاهی بازار بر سیاهی لاستیک غلبه می کند بیرون رفتن به قول خودشان دور و بر خلاف جهت شناگر به نظر می رسد ، “چراغی که به خانه می رود ورود به کلیسا را ​​ممنوع می کند”; اما شاید دور از دسترس نباشد.

به گزارش سلام آنلاین به نقل از تایر نیوز، علی متقیان، مدیر پایگاه تحلیلی تایر نیوز در یادداشتی نوشت:

کارخانجات لاستیک ضمن تامین بازار و رفع نیاز جامعه، لاستیک های تولیدی خود را تا حد امکان به بازار عرضه می کنند و عرضه کنندگان در سراسر کشور پاسخگوی تقاضا و توزیع لاستیک های ساخت داخل هستند.

همچنین کاربران با طیب خاطر، هر زمان که احساس کنند لاستیک هایشان دچار مشکل شده و در شرف آسیب است، به تعمیرگاه و لاستیک محلی مراجعه می کنند و با خیال راحت لاستیک های مورد نیاز خود را تهیه می کنند و برایشان ماشین تهیه می کنند. رفاه خانواده.

کارخانه های لاستیک سازی محصولات خود را با توجه به ظرفیت و ظرفیت عرضه می کنند و در صورت عدم توانایی تولید یا کمتر شدن ظرفیت تولید به واردات روی می آورند و واردات به کارخانه اضافه می شود. برای کمبود. بنابراین در سال 2016 نزدیک به یک میلیون حلقه لاستیک از کشورهای مختلف به بازارهای مختلف جهان صادر شد. این رقم به تدریج به صفر رسید و در سال 1400 دیگر خبری از صادرات تایر نبود و حتی منجر به از دست دادن تمامی بازارهای تایر ایران در کشورهای هدف شد.

قبل از سقوط قیمت ها، کشور با بازاری مواجه بود که توسط کارخانه داران، واردکنندگان، تامین کنندگان و مصرف کنندگان محاسبه و سفارش می شد و به اندازه نیاز خود از این بازار استفاده می کردند و اطلاعات کمی از گرانی ها، موجودی ها و کمبود عرضه و عرضه نداشتند. در جامعه عادات رایج وجود دارد و محصولات فراتر از نیاز جامعه توسط کارخانه های تایرسازی به خارج از کشور و به کشورهای همسایه صادر می شود که بازارهایی هستند به امید ادامه تلاش برای ایجاد Go خارج. مذاکرات و هزینه های هنگفتی صرف می شود، بنابراین بازار تایر ایران جای خود را در کشور مصرف کننده باز کرده و در لیست توزیع کشورهای طرف قرارداد قرار گرفته است و ارز حاصل از صادرات طبق مقررات به عنوان صادرات جدید ایران گشایش یافته است. جایگاه خود را در کشور به خصوص کشورهای همسایه، تبلیغات و نظارت موثر، اعتماد مردم سایر کشورها به لاستیک های وارداتی ایرانی افزایش داده است.

در کشورهایی که در بازارهای آرام قرار دارند، کارخانه‌ها ارز مورد نیاز کارخانه‌ها را از بانک مرکزی چرخ‌های عرضه و اقتصاد تولید می‌کنند، لاستیک‌ها به آرامی و بدون نگرانی در حال چرخش هستند و صادرات کارخانه‌ها جایگاه خود را در میان کاربران می‌یابد که توسط خارجی‌ها فعال می‌شود. تا تصمیم غیر کارشناسی و یا بنا به ضرورت و تصمیم مسئولان مربوطه، پرداخت پولی به صنعت تایر محدود است و کارخانه باید ارز مورد نیاز خود را با نرخ های مختلف تامین کند.

خروج و تشدید ارز توسط کارخانه، ارگان تولیدی کارخانه را تکان داد و آمار تولید به دست مشتریان و نیازمندان افتاد.

قیمت تایر نسبت به دیروز هر روز در حال افزایش است و کمبود لاستیک به گفته تمرکز رانندگان و مالکان خودرو در این بازار رو به افزایش است.

افزایش تقاضا و کمبود عرضه، بازار را بی‌ثبات‌تر و قیمت‌ها را هر روز افزایش داده و سهامدارانی که با تصمیم‌های نادرست و غیرمنطقی چنین بازارهایی را برای جامعه ایجاد کرده‌اند، ناکارآمدی تصمیم‌گیرندگانی که بازار را ساکت نگه می‌دارند، لاستیک‌ها را تبدیل به الف آشفته بازار، چشم بر کوتاهی همکاران خود می بندند، دنبال مقصر می گردند و وقتی انبارهای زیادی پیدا می شود، تو را انحصار می دانند. مقصران گرانی و گاه کسانی را مقصر می دانستند که برای احتیاط چهار لاستیک را نگه داشته و آنها را در خانه رها کرده اند.

یک مقام توانمند دولتی راه حلی برای واردات انواع لاستیک دیده است که تا دیروز توسط کارگران و متخصصان ایرانی ارائه می شد و مردم ایران تایرهای کارگران ایرانی را می خریدند. با شروع محدودیت های صادراتی، تولیدکنندگان چینی می توانند فضای لاستیک های ایرانی را در کشورهای منطقه به خود اختصاص دهند و به دلیل قیمت پایین محصولات چینی، بازار را از تولیدکنندگان ایرانی بدزدند.

این در شرایطی است که محدودیت های ارزی کشور و الزام دولت به تامین ارز که صادرکنندگان را تحت فشار شدید قرار داده است، قیمت لاستیک های ایرانی را در مبدا گمرکی افزایش داده است . آشیل در بازار جهانی رقابتی می شود.

در این آشفته بازار تولید و صادرات، بانک مرکزی، وزارت حراست و نهادهای مشابه بدون توجه به ایجاد محدودیت ارزی برای کارخانجات نسبت به رفع کمبودها اقدام کرده و با برداشت ارز، دلایل کمبود لاستیک در بازار را بررسی کنند. محدودیت واردات لاستیک و کاهش تعرفه ها تا بتواند التهاب بازار را کاهش دهد، هرچند با این کار نه تنها دولت نتوانست بازار را به حالت اولیه بازگرداند، بلکه کارخانه ای که تا دیروز بازار را حفظ کرد. آنها با صادرات مازاد تولید خود به خارج از کشور به عنوان یک کارخانه غیرانتفاعی، نسبت به سهامداران و سرمایه داران و مهمتر از آن کارگران سخت کوش صنعت بی پاسخ می مانند، زیرا چندین برابر ارز مورد نیاز کارخانه و حتی مقدار ارز مورد نیاز برای ساخت چندین برابر است. . کارخانه ها هزینه واردات را پرداخت می کنند اما می توانند بازار را به حالت اولیه بازگردانند. ارزی که می توان از آن برای ساخت کارخانه های جدید یا تعمیر و ارتقای کارخانه ها استفاده کرد و استانداردهای تایر ایران را به استانداردهای جهانی رساند و منجر به ارتقای لاستیک ایرانی شد.

اگرچه اکثر لاستیک هایی که در حال حاضر به کشور وارد می شود، علیرغم اظهار نظر شرکت های سازنده در زمینه تولید تایر، به لاستیک های کشاورزی، باربری و معدنی اختصاص دارد. قابلیت افزایش ظرفیت تولید و از سوی دیگر می توان سهم زیادی از این ارز را صرف راه اندازی سه تا چهار کارخانه تولید تایر کرد که نه تنها پاسخگوی نیاز بازار باشد بلکه زمینه واردات این نوع لاستیک را نیز فراهم کند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که امروزه صنعت تایر کشور در پاسخ به تقاضای ارزی، توانایی تولید لاستیک برای خودروهای سبک را تا حدی از خودکفایی و موفقیت در تولید لاستیک دارد ضروری است، امروزه کمبود این دو نوع لاستیک و لاستیک معدنی سنگین به واردات سپرده شده است.

آنچه مسلم است ظرفیت فعلی تولید تایرهای فرعی حدود 400 هزار تن است. در حالی که چالش های موجود باعث ایجاد نزدیک به 100 هزار تن ظرفیت خالی در صنعت شده است، اما بیشتر این ظرفیت خالی مربوط به حمل و نقل سنگ معدن و لاستیک های کشاورزی است و در صورت رسیدگی به مشکل اعم از ارز و ریال، تقاضای صنعت، قیمت تعدیل ها و سایر حمایت ها، وابستگی به واردات را می توان حتی با سرمایه موجود تا حد زیادی کاهش داد.

خوشبختانه فعالیت های اخیر کارخانه تایر در زمینه تولید لاستیک های برقی و محیطی که با کویر تایر آغاز شده و امروز توسط یزد تایر ادامه دارد، نوید روشنی برای گسترش صنعت تایر سبک با روش های نوین تولید است . نیازها و گام های کشور برای خودکفایی در این بخش و قدم بعدی ورود به بازار صادرات به کشورهای دیگر است. با وجود وضع پیچیده و یک شبه مقررات، بازار صادرات تایر ایران ضعیف شده و کشورهای دیگر جای ایران را در این عرصه گرفته و جای بازار ایران را گرفته اند و ایران همچنان از این بازار گرانبها خارج نشده است خیلی دیر است و با تجهیز می توان این کار را انجام داد. امروزه تولیدکنندگان و سازندگان لاستیک به نقطه باختی رسیده اند. از آنجایی که بازار صادرات تایر بخش قابل توجهی از منابع ارزی مورد نیاز خود را تامین می کند، امید است که دولت در بحث تخصیص ارز حداقل با حذف تعهدات ارزی از صنعت تایر حمایت نکند. اجازه واردات مواد خام از آن محل را می دهد و ارز صادراتی را تقویت می کند. به همین دلیل علاوه بر تولید تایر، زنجیره ارزش این صنعت را به خودکفایی نزدیک می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا