اجتماعی

انتقاد از تمرکز بر ساماندهی معتادان متجاهر؛ تنها ۳ درصد معتادان، متجاهرند 

معاون مدیرکل مخاطرات اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی متوسط ​​نرخ اعتیاد در جامعه اشتغال و تولید را بالاتر از نرخ اعتیاد در جامعه عمومی عنوان کرد و گفت: بیکاری عامل عواقبی است، جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. اما کار بد در یک محیط پرخطر احتمال اعتیاد را افزایش می دهد

به گزارش سلام آنلایندکتر محمدرضا پویافر در برنامه رادیویی درباره پرداختن به اهداف اعتیاد بیان کرد: استرس، شرایط سخت کاری و بی برنامگی اقتصادی از دلایل مصرف مواد مخدر در تیم ها و تولید است.

وی افزود: بیکاری عامل آسیب های اجتماعی است، اما کار ضعیف در محیط های پرخطر احتمال اعتیاد افراد را افزایش می دهد.

از تمرکز بر برنامه های آماده سازی معتادان انتقاد می کند. تنها 3 درصد از معتادان به مواد مخدر

پویافر گفت: در کشور ما برنامه های مبارزه با اعتیاد نامتعادل است و بخش مهمی از جامعه سوء مصرف می کنند، اما بسیاری از سازمان ها و ادارات بر معتادان متجاهر متمرکز هستند که تنها 3 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند. و 97 درصد از معتادان به مواد مخدر دیگر اهمیتی نمی دهند.

معاون مدیرکل خطرات اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از دلایل مصرف مواد مخدر در جامعه، نفوذ ارتباط با گروه های دوست در معرض خطر اعتیاد است که باید توسط سازمان کنترل و کاهش یابد. هر کدام به جامعه هدف خود بستگی دارد. تقسیم کار وجود دارد.

با توجه به اقدامات پیشگیرانه وزارت کار و رفاه اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: ارائه خدمات سلامت روان به کارگران مراکز صنعتی و کارخانجات، اجرای تفاهم نامه پیشگیری از اعتیاد را پرخاشگری و ذیل. توسعه و اجرای سیستم مدیریت پرونده با هدف بهبود و توانبخشی مردم و جامعه از جمله این اقدامات است.

تنها 300 مرکز دولتی درمان مواد مخدر در کشور وجود دارد!

ایمان نظری، متخصص بالینی سازمان مبارزه با مواد مخدر گفت: از 7200 مرکز درمان مواد مخدر در کشور، کمتر از 300 مرکز دولتی و تعداد زیادی از آنها یکی از هشتم است. مرکز دارویی متعلق به بخش خصوصی تعیین شده است.

وی گفت: مراکز مختلفی برای ترک اعتیاد برای گروه های مختلف وجود دارد و در دستورالعمل ها و آیین نامه های مربوط به مداخلات درمانی هشت نوع مرکز ترک اعتیاد وجود دارد.

آقای نظری گفت: تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر سیاست گذاری در حوزه درمان از جمله زمینه های دسترسی معتادان به خدمات درمانی و کاهش خطر با توجه به شرایط بوده است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر سیاست خوبی در زمینه درمان و پیشگیری از اعتیاد دارد که به سه سطح تقسیم می شود: سطح اول پیشگیری مبتنی بر آموزش و آموزش، دوم سطح مداخله. سطح سوم درمان کاهش آسیب است.

وی با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر دو رویکرد کاهش تقاضا و مبارزه با عرضه وجود دارد و سیاست های ابلاغی و اجرا شده از سوی ستاد نیز بر همین مبنا است.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا