اقتصادی

افزایش متوسط تولید بنزین در دولت سیزدهم

سلام آنلاین/ خراسان رضوی وزیر نفت از افزایش متوسط ​​تولید بنزین از 91 میلیون لیتر به 114 میلیون لیتر در دولت مردمی خبر داد.

جواد اوجی شامگاه پنج شنبه 28 بهمن ماه ضمن گرامیداشت ماه رجب از رویداد ملی روایتگری که در محل دائمی نمایشگاه های آستان قدس رضوی مشهد برگزار شد بازدید کرد. مشمول اعمال نیک شده اند. . امروز شهادت می دهم که کارها و پروژه ها در دولت مردم سرعت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی صنعت نفت و گاز وابسته و تا حد زیادی در دست مستشاران و کارشناسان خارجی بود، گفت: قبل از انقلاب تنها یک پالایشگاه نفت و گاز داشتیم. قبل از انقلاب میزان تولید به 5 میلیون بشکه نمی رسید. به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی و تلاش متخصصان صنعت نفت، امروز با 23 پالایشگاه و بیش از 70 پالایشگاه شیمیایی شاهد تولید بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز در روز هستیم. . سال گذشته 14 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی ما ارز عرضه شده در سامانه نیما بوده است. امروزه در بخش نفت حدود 3 میلیون و 450 هزار بشکه در کشور تولید می شود.

وزیر نفت در خصوص ظرفیت صنعت نفت گفت: امروز ما مشاور خارجی در صنعت خود نداریم. ما در ساخت تاسیسات پتروشیمی، ساخت پالایشگاه نفت، توسعه بخش نفت و گاز، دانش فنی، ساخت، نصب و بهره برداری، صنعتی خودکفا هستیم و این فعالیت ها توسط متخصصان و متخصصان این کشور انجام می شود.

اوجی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از 150 میلیارد دلاری در عسلویه گفت: عسلویه به قطب انرژی کشور تبدیل شده است و از دیدن آن مفتخریم. بیشتر تولید گاز ما از طریق سرمایه گذاری مشترک با قطر انجام می شود و سقف تولید ما از قطر همسایه ما بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر بخش گاز در صنعت و نیروگاه ها و پتروشیمی ها ارزش افزوده شد که امروز در کشور ساخته شده است. یکی از بخش های پیشرفته ما صنعت پتروشیمی است که علاوه بر خودکفایی 95 کاتالیست در دنیا 92 کاتالیست در داخل کشور تولید می شود.

وی گفت: در کنار بحث خودکفایی در ساخت پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و توسعه حوزه نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی که در این دولت انجام شده را صادر کرده ایم. ما به بحث در مورد پالایش و بازسازی نفت و توسعه و راه اندازی بخش ها در ونزوئلا پرداختیم.

اوجی با اشاره به تحریم ها علیه ونزوئلا افزود: بیشتر مشاوران و کارشناسان این کشور آمریکایی بودند. با توجه به اینکه ونزوئلا پس از تحریم ونزوئلا و خروج مستشاران آمریکایی اولین ذخایر نفتی را در اختیار دارد، فعالیت های عمده نفتی این کشور کند شده است. با ورود کارشناسان و متخصصان ما به مناطق مختلف کشور، امروز ظرفیت یک پالایشگاه از 5000 بشکه به حدود 110000 بشکه افزایش یافته است.

وی در تشریح اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم گفت: تا شهریور 1400 در صنعت نفت و گاز تولید ما 2 میلیون و 300 میلیون و صادرات بیش از 400 تا 500 هزار کانتینری بود. ضمن اینکه روزانه بیش از 250 تا 270 میلیون متر مکعب گاز داریم. بنابراین علاوه بر چالش های درگیری، با مشکل صادرات گاز نیز مواجه هستیم. در 10 ماه گذشته 30 میلیارد دلار نفت، گاز و میعانات گازی فروخته ایم و خدا را شکر مشکلی برای تامین نیاز ارزی کشور نداریم. تمامی نیازهای ارزی کشور با ارز صنعت تامین می شود.

وزیر نفت در خصوص امنیت انرژی گفت: در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار به دلیل عدم تعادل گاز و کمبود سوخت مایع در نیروگاه ها، قطعی گاز در فصل زمستان رخ داد. به لطف خداوند و تلاش های صورت گرفته می بینیم که در سال 1401 دمای بیش از 20 استان ما به منفی 20 درجه رسید و در هیچ جای کشور به جز یک شهر گاز نداشتیم. و شبکه گاز شهر نیز در سال جاری تقویت شده است. این به دلیل برنامه ریزی برای افزایش تولید گاز است. امروز نسبت به آغاز به کار دولت بیش از 50 میلیون متر مکعب به تولید گاز اضافه شده است.

اوجی با یادآوری اینکه در ابتدای دولت پروژه های نیمه تمام را دنبال می کردیم، خاطرنشان کرد: از سال 1400 تا 1402 در مجموع 132 طرح بزرگ در راستای رشد تولید به ارزش 28 میلیارد دلار اجرا شد. همچنین از ابتدای دولت 50 پروژه جدید به ارزش 48 میلیارد دلار آغاز کرده ایم که برخی از آنها راه اندازی شده است.

وزیر نفت گفت: در بخش نفت 48 درصد از کل میدان را به 460 هزار بشکه و میدان گازی معمولی را که از 17 درصد افزایش یافته است، به 704 میلیون مترمکعب افزایش داده ایم. .

اوجی در بخش تکمیل طرح پالایش نفت کشور توضیح داد: ظرفیت پالایش نفت کشور از 2 میلیون و 100 هزار نفر به 100 هزار نفر رسیده است. توسعه پالایش نفت مورد تاکید رهبران ارشد قرار گرفت. فرآورده های نفتی در دنیا قابل تحریم نیستند و ارزش افزوده بالایی دارند. در یک دولت مردمی مانند فاز دوم پالایشگاه آبادان شاهد افزایش 13 درصدی پالایشگاه های نفت هستیم.

وی گفت: میانگین تولید بنزین ما از 91 میلیون لیتر به 114 میلیون لیتر رسیده است. در محصولات گازوئیل و پتروشیمی از 68 میلیون تن به 76 میلیون تن رسیدیم.

وزیر نفت با تاکید بر رشد اقتصادی منحصربفرد گروه نفت و گاز در دولت پوپولیستی، گفت در سه ماهه دوم سال 1402 25.7 درصد رشد داشتیم. این امر نتیجه سرمایه گذاری و شناسایی پروژه های بزرگ با هدف افزایش تولید و افزایش درآمد ارزی کشور است. رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال 1401 معادل 10.5 درصد (بیشترین رشد در بین تمام بخش ها) بوده است.

اوجی در خصوص پروژه های کلان تکمیل شده در دهه فجر 1402 خاطرنشان کرد: در همان روز از دهه فجر نزدیک به 15 پروژه به ارزش 2.2 میلیارد دلار در قسمت بالا و پایین انجام دادیم.

در اواخر سال جاری هشت قرارداد نفت و گاز با شرکت های سرمایه گذاری امضا می کند

وی با اشاره به برنامه ریزی برای عقد قرارداد جدید تا پایان سال 1402، افزود: در دولت قبل، مناقصه توسعه حوزه نفت و گاز 50 ماه به طول انجامید، اما در این دولت این رقم را به افزایش داده ایم. 28 ماه. . تا پایان امسال قرارداد هشت میدان نفت و گاز به ارزش 14 میلیارد دلار با هدف افزایش تولید نهایی خواهد شد.

وی افزود: امروز 98 درصد خانوارهای شهری و 76 درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند. امسال 93 درصد پکیج گاز نیروگاه معادل نزدیک به 30 میلیون مترمکعب در روز را بیش از سال گذشته تامین کردیم. همچنین علاوه بر تامین سوخت هواپیماهای کشور، بیش از 50 هزار واحد صنعتی در کشور از این طریق نیرو می گیرند. هیچ توقفی در صادرات گاز وجود ندارد. در خصوص بنزین نیز 4400 جایگاه سوخت در کشور عرضه کردیم. ما دو حمله سایبری داشتیم که ظرف چند ساعت برطرف شد.

تعریف طرح 32 هکتاری عام المنفعه در دولت

اوجی با بیان اینکه دولت قبل دو سال برای پروژه های عام المنفعه در استان های نفت خیز هزینه کرده است، گفت: ما علاوه بر تامین منابع ارزی و امنیت انرژی، مسئولیت اجتماعی نیز داریم. در سال های این دولت تقریباً 32 تلاش در پروژه های عام المنفعه انجام داده ایم. ما بخش های مختلفی را گنجانده ایم. مسئولیت اجتماعی ما با این دولت و قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا