اجتماعی

از گزارش‌ خواص درباره گنج‌ تا حاشیه‌های جام‌جهانی

عزت الله ضرغامی بر “کشف اشیای تاریخی ایران” و آخرین اتفاقات بافت تاریخی شیراز ایستاد و به حاشیه تماشاگران جوان جام جهانی و اظهارات کانادایی و فرانسوی مبنی بر ممنوعیت سفر به ایران واکنش نشان داد.

به گزارش سلام آنلاین، وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هتل داران در پاسخ به پرسش سلام آنلاین درباره دستورالعمل «حقوق اکتشاف» به خبرنگاران گفت که انتقاداتی را به دنبال داشت. حفاری وظیفه انحصاری ما (وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی) است و هیچ ابزاری، نه دولت و نه دولت و یا اشخاص حقیقی اجازه حفاری برای یافتن آن را ندارند. یگان حفاظت میراث فرهنگی تدفین و آثار تاریخی ندارد و خلاف قانون است و باید توسط ما اجازه دهیم و قوانینی برای این کار داریم.

حفاری مال ماست

وی گفت: گزارش های زیادی دریافت کرده ایم که گورستان های ارزشمندی در مناطق خاصی وجود دارد. من تقریبا هر روز از این گزارش ها ثروتمند می شوم. حتی امروز یکی از تماس گیرندگان معروف ملکی به من گفت که چنین چیزی در استان در حال وقوع است و پاسخ من به همه این افراد این است که هیچکس دخالت نکند. اداره کل میراث فرهنگی ما سایت را شناسایی می کند، اطلاعات را جمع آوری می کند و در صورت یافتن نیاز به کاوش دارد. [کاوش] و در حال مطالعه هستند تا بفهمند.

ضرغامی افزود: اگر در حین انجام فعالیت های دیگر فردی به گنجینه و دفینه مراجعه کند، درخواست می کنیم سریعاً به وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی تحویل داده شود. ما یک برنامه تشویقی برای بازدیدکنندگان برای یافتن و یافتن مصنوعات با همکاری وزارتخانه داریم، اما این بدان معنا نیست که همه چاله ای حفر کنند و شغلی پیدا کنند که صد در صد غیرقانونی است.

وی با اشاره به مغایرت دستورالعمل های غیرمجاز برای «کشف تصادفی» و اجازه یافتن گنج برای خرید زمین صرفاً با جستجوی آن، گفت: این خلاف قانون است. ما مرتباً گزارش هایی از این یافته ها را منتشر می کنیم که مربوط به همان افرادی است که زمین می خرند و به صورت غیرقانونی حفاری می کنند و به دنبال تخلف و تخلف هستند، قطعا با این افراد برخورد خواهیم کرد، قانون با آن برخورد خواهد کرد. گاهی گزارش‌های نگران‌کننده‌ای وجود دارد، مانند گورستان کلیمیان، جایی که به گفته قانون‌گذاران شخم زده شده‌اند (که توسط آثار تاریخی رانده شده‌اند) و سگ‌ها استخوان‌های مرده را بیرون از زمین نگه داشته‌اند. قطعا با این موارد برخورد خواهیم کرد.

وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ضمانت قانونی برخورد با این افراد چیست، در حالی که به دلیل نبود قانون، مردم در فضای مجازی به تبلیغ و آموزش گنج یابی پرداخته اند، گفته است. واقعا خلاف قانون . منعی برای برخورد با متجاوزان در این زمینه نداریم، آنها را به دادگاه می کشانیم. در قانون جدید وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی که تقدیم دولت شده و به زودی نهایی و به صورت لایحه تقدیم مجلس می شود، به این موارد پرداخته و در آیین نامه مربوطه به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

من برای بافت های شیراز پول دادم!

پژوهشگاه میراث در حاشیه نشست هتل ضرغامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تغییر پروژه شاهچراغ از 57 هکتار به 360 هکتار با طرح تفصیلی آن موافقت کرد و گفت: بافت تاریخی را حفظ کرده ایم. برخی از مواضع سیاسی که علیه ما اتخاذ می‌شود به این دلیل است که ما بافت تاریخی را حفظ کرده‌ایم و بنا به دلایلی می‌خواهیم آن را از بین ببریم، اما کسانی که این را دنبال می‌کنند مثلاً به خاطر مردم اتفاق می‌افتند. ، نمایندگان مجلس اصرار دارند که بیاییم حلش کنیم و اجازه ساخت و ساز بدهیم.

وی افزود: در خصوص بینا الحرمین (شیراز) کمیته مربوطه در وزارت راه و شهرسازی برنامه ای دارد که هر زمان ارائه شود آن را ارائه می دهیم. طرح بازگشایی جاده باید در کم سابقه ترین بنا انجام شود که به معنای تخریب حتی بخشی از بنا نیست. وضعیت بافت تاریخی شیراز واقعا بد و غیرقابل قبول است. باید این بنا را بازسازی کنیم و جاده را در کمترین میزان بازدید باز کنیم تا گردشگران بتوانند بنای تاریخی موجود را ببینند.

ضرغامی تاکید کرد: هدف ما حفظ و تقویت بافت تاریخی است، همچنین هرگونه اطلاع رسانی مبنی بر ساخت معابر و ساختمان های تجاری در بافت تاریخی را رد می کنم. هیچ قصدی وجود ندارد.

وی درباره خرید مخفیانه برخی از املاک درج شده در بافت تاریخی شیراز گفت: من چیزی در این مورد نمی دانم، اما اگر وسیله ای ثروتمند باشد، مالکیت جزو برنامه های ماست، 200، خوب است، چون نداریم. پول. «در غیر این صورت، ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

ضرغامی با تاکید بر احتمال ویرانگر بودن دلایل این تملک ها از سوی علما و فعالان، تصریح کرد: تصمیم با وزارت میراث است. یکی از مشکلات جدی ما این است که وقتی مکانی را به عنوان یک مکان تاریخی اعلام می کنید و دیگر اجازه ساخت و ساز نمی دهید، حداقل مالک آن هستید، ما این کار را می کنیم، اما در مناطقی که پول داریم، مثل تبریز، این کار سخت است. اعتبار زیادی دادند و سه ساختمان را تصرف کردند تا موزه شود.

وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی گفت: به مردم ظلم می کنیم. این حق مردم است که وقتی خانه دارند و آن را بنای تاریخی می دانیم، یعنی دیگر دستشان به آن خانه نمی رسد و وقتی پول نداریم این خانه را بخریم، ظلم هم می کنیم. این در مورد کوه های تاریخی کلاردشت است. با دولت صحبت کردم، ایمان آوردند و در قبال زمین حکم صادر کردند و این موضوع که از سال 1342 وجود داشت، حل شد.

وی یادآور شد: هر اتفاقی که برای خانه بافت تاریخی شیراز می افتد باید ابتدا به دست آید. حالا اگر یک ماشین رویایی بخرد و 40 خانه بخرد 80 خانه می خرد اما دستش به ساختمان نمی رسد. هر خانه ای در بافت تاریخی که بخواهند دست بزنند و خراب کنند خلاف قانون است. چه کار اشخاص حقیقی، چه اشخاص حقوقی و چه دولتی.

ضرغامی در واکنش به تاکید خبرنگاران مبنی بر اینکه چنین اظهاراتی به تنهایی نمی تواند مانع از تخریب یک شبه شود، گفت: تخریب یک شبه موضوع دیگری است. بسیاری از املاک یک شبه ویران شدند، اما کسی صحبت نکرد. من خودم برخی از آنها را دیدم و پرسیدم آیا مسلمانان نبودند که جلوی این کابوس را گرفتند؟ می گویند شب ها پاک می کنند و صبح پاک می کنند. من مرتباً این اتفاقات را در کشور می بینم. سعی می کنیم این اتفاق نیفتد.

او به خبرنگاران گفت: «به ما اطلاع دهید که کجا یک بنای تاریخی تخریب شده است. ما دنبال می کنیم.

اعلامیه های کانادا و فرانسه از ترس است

ضرغامی در ادامه گفت: من کارشناس کشتی نیستم، وظیفه من رسیدگی به مسائل نفتی کشتی است که باید به آن رسیدگی شود و اطلاعاتی که اعلام کرده ام در سراسر دنیا علاقه زیادی دارد. اکنون، واقعاً جدی است و اطلاعاتی مبنی بر حمل و نقل مسافر مقرون به صرفه در منطقه ما وجود دارد، بنابراین آنها سعی می کنند اجازه ندهند این اتفاق بیفتد. موضع دو هفته اخیر آمریکایی ها، کانادایی ها و فرانسوی ها را ببینید که چقدر به طبل ایران هراسی حمله می کنند و رسما اعلام می کنند که هیچکس نباید به ایران برود چون احساس می کنند گردشگری در ایران پیشرفت است. هربار که می بینید ایران هراسی بدتر می شود، می دانید که گردشگری در حال رونق است، قبلاً مثل گذشته بود.

“در مورد کشتی‌ها با من تماس زیادی گرفته شد. افرادی هستند که چه در ایران و چه در کشورهای دیگر صاحب کشتی هستند و من به آنها گفتم معطل نکنید. این بسیار سودآور است و باعث می‌شود کشتی شما به اینجا برسد. ما هم کمک کردیم تا خط را جابجا کنیم. همچنین با نهادهایی مانند صندوق مستضعفان وارد مذاکره شدیم و مقرر شد یک کشتی مناسب برای مسافران ایرانی راه اندازی و از آن استفاده کنیم، در سواحل شمالی نیز می توان از این کشتی ها در داخل و خارج از کشور استفاده کرد.

ضرغامی گفت: بندر را مانع بزرگ گردشگری دریایی می دانم. من معتقدم ما نیاز به سرمایه گذاری جدی در پارکینگ داریم. در حال بررسی آخرین قابلیت ها و قابلیت های اسکله این کشور برای کشتی های بزرگ هستم که در صورت عدم امکان سایر شرایط سرمایه گذاری بررسی می شود.

نهادهای نظامی از گردشگری دریایی حمایت می کنند

وزیر میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی همچنین در تشریح جلساتی که با سپاه و ارتش درباره کشتی ها و حرکت های دریایی در جام جهانی برگزار شد، گفت: نیروهای مسلح می توانند در بخش مهمی از گردشگری دریایی به ما کمک کنند. وی ادامه داد: ساحل مکران موقعیت خاصی است که ارتش اعلام آمادگی کرده و قرار بر این شده که به همراه امیر سیاری کارشناس این حوزه برنامه ریزی کرده و به منطقه سفر کرده و برنامه ریزی های ویژه ای انجام دهند.

وی افزود: نیروی دریایی و سپاه آمادگی سرمایه گذاری در این منطقه را دارند. حتی وزارت نفت هم که به تازگی اعلام کرده یک تانکر به تدریج از رده خارج شده، ایمنی لازم را در جابجایی سوخت ندارد. اوجی – وزیر نفت گفت: “اینها نفتکش های بزرگی هستند که سرمایه گذاری زیادی در آنها انجام شده است و شاید ما نمی خواهیم با آنها نفت مبادله کنیم و شاید هم باشد.” من پیشنهاد دادم که اوگی یک شرکت تور راه اندازی کند تا خودش تانکرهای آنجا را تامین کند. حالا نمی‌خواهیم اعلام کنیم نفتکش را تبدیل به کشتی مسافربری می‌کنیم، آن‌هایی که غیرمنطقی می‌گویند کشتی مسافربری یک ویژگی بیشتر دارد و نفتکش دیگر یک ویژگی بیشتر. بالاخره یک تانکر بزرگ با کشتی و تجهیزات خودش یک جاذبه گردشگری است. جالب است که جوانان می توانند سوار تانکر شوند و از ماموریت خود حتی به رستوران ها یا سایر مکان های تفریحی روی تانکر با خبر شوند. من فکر می کنم با حرکتی که همه موسسات علاقه مند به سرمایه گذاری در این بخش را آغاز کرد، امیدوارم آنها برای رشد این تجارت عجله کنند.

توافق کشف حجاب و استفاده از روسری برای گردشگران کذب است

ضرغامی در پاسخ به نگرانی‌های فرهنگی و اجتماعی درباره سفر احتمالی تماشاگران جام جهانی به ایران و مذاکره با نهادها و ارگان‌های ذیربط برای رسیدن به نقطه مشترک سفر، گفت: این یک ویژگی منحصر به فرد در آن است، زیرا گردشگران همه جوان هستند و دوست داشته اند و ما آنها را متفاوت از سایر گردشگران با تجربه چندین ساله می فهمیم و درک می کنیم. مثلاً در اینترنت گفته می‌شود که روس‌ها توافق کرده‌اند که گردشگران روسی حجاب نداشته باشند یا در فلان منطقه مشروبات الکلی به آنها سرو شود، همه اینها دروغ و نادرست است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا