اجتماعی

از بیماری فلج اطفال چه می‌دانیم؟

فلج اطفال یا فلج اطفال ، بیماری عفونی ناشی از فلج اطفال است که اغلب باعث فلج ناگهانی می شود.

به گزارش سلام آنلاین ، ویروس سرخک در دستگاه گوارش به غدد لنفاوی محلی و در تعداد کمی از بیماران به سیستم عصبی گسترش می یابد. بیش از 90٪ عفونتها بدون علامت یا خفیف هستند و کمتر از 1٪ موارد فلج را نشان می دهند. 5 تا 10 درصد مرگ های ناشی از فلج به دلیل درگیری عضلات تنفسی است. این بیماری می تواند در هر سنی رخ دهد. اما بیشتر کودکان ، به ویژه کودکان زیر 5 سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

این بیماری از طریق تماس مستقیم (تنفس و اجابت مزاج) منتقل می شود و پس از دوره کمون (به طور متوسط ​​7-14 روز) علائمی مانند تب ، سردرد ، خستگی ، استفراغ و یبوست ظاهر می شود. در موارد مرحله شدید بیماری ، درد شدید عضلانی ، سفتی با یا بدون فلج شل اضافه می شود. عواملی مانند ایمنی ، بارداری ، تزریق عضلانی ، لوزه ، فعالیت عضلانی شدید و آسیب در مرحله پیش تولید بیماری ممکن است در فرم فلج کننده نقش داشته باشند. تا زمانی که ویروس از بین برود ، احتمال شیوع بیماری وجود دارد. این بیماری می تواند تا 4 تا 8 هفته منتقل شود ، اما حداکثر انتقال عفونت بلافاصله قبل از فلج و تا یک تا دو هفته بعد است.

از سال 1988 ، مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی (WHO) ریشه کن کردن مننژیت را تأیید کرده است و همه کشورها متعهد به دستیابی به هدف ریشه کنی با تقویت پوشش واکسیناسیون فعلی برای کودکان هستند. سیستم نگهداری ریشه کنی موفقیت آمیز نخاع بیفیدا باید سه سال پس از آخرین باری که ویروس سرخک در سراسر جهان گزارش شده است ، رخ دهد و با وجود مراقبت های مناسب در کل کشور ، مورد جدیدی از این بیماری شناسایی نشده است.

در ایران ، برای اولین بار در سال 1373 ، برنامه ملی واکسیناسیون سرخک برای واکسیناسیون 9 میلیون کودک زیر پنج سال اجرا شد. پس از پاکسازی کشور از بیماری ، اکنون به دلیل مجاورت دو کشور بومی ، عملیات واکسیناسیون سالانه در مناطق پر خطر ماهانه دو بار انجام می شود.

این کشور در سه دسته از نظر مننژیت رتبه بندی شده است ، دسته اول که این بیماری هنوز شیوع دارد و تا سال 2020 فقط دو کشور افغانستان و پاکستان وجود دارد. کشور دوم قادر به جلوگیری از شیوع ویروس فلج اطفال است و کشور سوم کشوری است که با وجود موفقیت اولیه به کشور خود بازگشت.

سیستم مراقبت از فلج حاد یک سیستم مراقبت علامتی است که به دنبال کشف موارد احتمالی آسیب نخاع است. بنابراین ، همه کشورها باید بتوانند حداقل معیارهای تعیین شده برای شناسایی و گزارش موارد فلج حاد را داشته باشند. از آنجا که دلایل مختلفی برای تصویر بالینی فلج حاد وجود دارد غیر از spina bifida ، در صورت عدم وجود بیماری فلج اطفال در کشور ، باید حداقل دو مورد فلج حاد در هر 100000 نفر وجود داشته باشد ، افراد زیر 15 سال سالانه شناسایی و گزارش می شوند. از این نظر ، افزایش میزان تشخیص فلج حاد مطلوب تلقی می شود و نشان دهنده تلاش های فراوان این سیستم برای شناسایی موارد احتمالی اسپینا بیفیدا در میان تمام موارد فلج حاد است.

طبق گفته وزارت بهداشت ، به عبارت دیگر ، افزایش میزان تشخیص ارتباطی با افزایش میزان بیماری نخاع در جامعه ندارد و میزان بیماری نخاع در کشور صفر است. از سال 1379 تاکنون هیچ موردی از این بیماری مشاهده نشده و کشور در وضعیت فلج اطفال قرار دارد. تعداد کل موارد فلج اطفال غیر عفونی گزارش شده در سال 1398 1070 مورد بود (میزان بروز 5/2 درصد از جمعیت زیر 15 سال).

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا