اجتماعی

اخلاق زیست محیطی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

مرکز الگوی اسلامی ایرانی می نویسد اصلاح یا بهینه سازی استفاده از آب و انرژی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور علاوه بر تامین هوای تازه برای زندگی سالم انسان در محیط های زندگی شهری و غیر شهری و صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مراکز ارتباط مستقیمی با مدیریت و کاهش سوخت های فسیلی، کاهش شدت انرژی و استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر دارد.

به گزارش سلام آنلاین، به نقل از دفتر ارتباط مرکز پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی، حفاظت از محیط زیست شامل هوا، تنوع زیستی، منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری، تالاب ها، دریاچه ها و مدیریت پایدار منابع طبیعی تجدیدپذیر از جمله زمین است. آب، مراتع، جنگل ها و در نظر گرفتن ظرفیت اکولوژیکی مناطق مختلف، لازمه توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی در هر کشوری است. به دلیل همین اهمیت است که همه کشورهای جهان از جمله ایران متعهد به اجرای برنامه هایی هستند که به عنوان اعضای کنوانسیون ها، موافقت نامه ها و معاهدات بین المللی پذیرفته شده اند.

زیرا حفاظت از محیط زیست و مدیریت پایدار منابع طبیعی تجدیدپذیر بدون همکاری سیستماتیک و مشارکت شهروندان و هماهنگی بین سازمان های ذیربط امکان پذیر نیست. بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «حفاظت از محیطی که نسل آینده باید در آن زندگی اجتماعی پر رونق داشته باشد، وظیفه عمومی تلقی می‌شود، بنابراین فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن مرتبط با آلودگی یا آلودگی است.» «خسارت‌های جبران‌ناپذیر». ممنوع است.” بر اساس سیاست کلی منابع طبیعی مصوب 1379، ایجاد تعهد ملی برای احیای منابع طبیعی و حفاظت از منابع آبی و خاکی کشور و انجام اقدامات لازم برای ارتقای فرهنگ عمومی و جلب مشارکت مردمی ضروری است. در اين زمينه.

با توجه به اهمیت این موضوع در بخش اقدامات پیش نویس سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، به این موضوع توجه شده است و «بهینه سازی مصرف آب و انرژی، هوای پاک، حفاظت و بهره برداری پایدار از محیط زیست. و منابع کلیدی مانند زمین، آب، جنگل، مراتع و تنوع زیستی و اجرای زیرساخت ها، فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در سطح کامل ظرفیت اکولوژیکی در رابطه با حقوق زیست محیطی و اخلاق مبتنی بر آموزه های اسلامی فایل نمونه.

در این طرح بهینه سازی مصرف آب به معنای ارتقای مصرف سرانه آب سالم، بهداشتی و سایر مصارف شهری، صنعتی، تفریحی و خدماتی و با توجه به ویژگی ها پیش بینی شده است.اقلیم و محدودیت ها و حفظ انرژی های تجدید پذیر. وی منظور از بهینه سازی بهره وری انرژی را تعدیل سرانه و نحوه استفاده از انرژی در تاسیسات مختلف (مثل خانوارها، خدمات، صنایع، کشاورزی و…) با تاکید بر افزایش بهره وری و کاهش بهره وری از منابع آب دانست و دانست. شاخص شدت انرژی

در این طرح می توان از محیط طبیعی و منابع طبیعی تجدیدپذیر مانند زمین، جنگل ها، مراتع، تالاب ها و دریاچه ها و سایر منابع زیستی به عنوان ذخایر اقتصادی استفاده کرد.

هدف محیط انسانی؛ محیط زیست در شهرها، روستاها و سایر مناطق در اثر فعالیت ها و زندگی انسان دستخوش تغییر و دگرگونی شده و تحت تأثیر آلاینده های مختلف (مانند استفاده از سوخت های فسیلی و تولید زباله و شهرها، بیمارستان ها، پسماندهای صنعتی) قرار می گیرد. و غیره) بله.

معنی تنوع زیستی; همه گونه های گیاهی و جانوری روی کره زمین یا زیستگاه های طبیعی یک کشور برای بقای انسان و سایر موجودات زنده مهم و ضروری هستند.

اهداف فعالیت های زیربنایی; فعالیتی است که زیرساخت ها و زیرساخت های اساسی را برای تسهیل یا تکمیل سایر فعالیت ها از جمله فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در یک کشور، شهر یا منطقه فراهم می کند.

تعریف ظرفیت اکولوژیکی؛ ظرفیت اکولوژیکی یک منطقه شامل تمامی گونه های گیاهی و جانوری و منابع زیستی که وجود آنها برای بقای طولانی مدت انسان و موجودات زنده ضروری است.

هدف قانون و اخلاق؛ این مجموعه قوانینی است که به حفظ محیط زیست و ارتباط بین انسان و محیط زندگی و همچنین اصول اخلاقی حاکم بر تعامل بین انسان و محیط زیست مربوط می شود.

در بررسی راهبرد فوق، در کنار سایر بخش‌های الگو در پیش‌نویس الگوی اسلامی ایرانی، در بخش افق الگویی پیشرفت حاصل می‌شود: افق الگویی که چشم‌انداز پنجاه ساله کشور را در سطح عمومی‌تر ترسیم می‌کند. این مشکل را حل کرد. در چارچوب الگوی پیشرفت اسلامی ایران، به این نکته اشاره شده است که «بهداشت محیط زیست و پایداری منابع طبیعی، آب، انرژی، امنیت غذایی و سیستم‌های سکونتگاهی و توزیع جمعیت بر اساس کاربری اراضی». که این استراتژی به ویژه در دستیابی به «پایداری منابع طبیعی، آب و انرژی» در پای مدل، مهم و حیاتی است.

همچنین این راهبرد مبتنی بر مبانی نظری الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است که می‌گوید: «خداوند جهانی مادی را برای خدمت به مردم قرار داده تا مراقب و توسعه‌دهنده باشند. اگر انسان آگاهانه و درست در جهت تحقق اهداف الهی تلاش کند، نیازهای مادی او برآورده می شود. مربوط می شود. علاوه بر این، این طرح ارتباط تنگاتنگی با مبانی عملی مدل، یعنی اصل «استفاده صادقانه و مؤثر از منابع زیستی و طبیعی، تضمین عدالت و انعطاف پذیری و احترام به استانداردهای زیستی» دارد.

بالاخره هر جامعه ای با توجه به موقعیت فرهنگی و ماهیت متن و محتوا، با مشکلات و مسائل مختلفی مواجه است که بر روند توسعه آن تأثیر منفی می گذارد. شناخت این عوامل می تواند راهگشای جامعه به سوی پیشرفت و تکامل باشد، لذا شناخت و پرداختن به این موضوعات نقش بسزایی در دستیابی به الگوی پیشرفت اسلام ایرانی دارد.

با توجه به آب و هوای خشک ایران که حدود 90 درصد کشور را تشکیل می دهد، خشک و مساحت اصلی آن کویری و بیابانی است. طبق تعریف کلی، در مناطق خشک، تبخیر و دبی بیشتر از بارندگی است. به عبارت دیگر، در این محیط ها تعادل آب منفی است. به دلیل درجه حرارت بالا و خشکی هوا، تبخیر و تخلیه از سطح خاک و گیاهان از بارندگی افزایش می یابد. به دلیل بارندگی کم، پوشش گیاهی این مناطق ضعیف و پراکنده است و حیات وحش و گیاهان به وجود منابع آبی کوچک و بزرگ در نزدیکی آن وابسته است. بارندگی در این مناطق بسیار نامنظم و گاه شدید است که به دلیل کمبود پوشش گیاهی و اقدامات کنترلی کافی، بیشتر باعث ایجاد سیلاب های ویرانگر می شود.

منابع و عوامل آلودگی خاک و اقلیم تشدید کننده فرآیندهای آلودگی و شرایطی که انتقال این آلاینده ها را – در مراحل مختلف تولید به مصرف – تسهیل می کند، باعث ایجاد شاخص هایی از سلامت مواد غذایی و شرایط محیطی و خرابی می شود که دستیابی به آنها غیر قابل جبران است. اثرات آن بر سلامت نسل کنونی و نسل بعدی باقی خواهد ماند. در عین حال مشکلاتی که در رویکردهای اجرایی و اجرایی و در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی آب، محیط زیست و منابع طبیعی در سطوح مختلف به وجود می‌آید ناشی از عدم حاکمیت قانون و عدم مشارکت ذی‌نفعان است. ناکارآمدی ساختار موجود، تخصیص آن، مسئولیت و عدم کفایت اقداماتی است که می تواند امکان مدیریت صحیح منابع و مصارف کشور را فراهم کند. ضمناً نیازی به هماهنگی و تفاهم برنامه ها و سیاست ها و مسئولیت های قوه مجریه و سه قوه درگیر نیست.

در عین حال، شکاف زیادی بین وسایل حمل و نقل و وسایل ارتباطی در مناطق شهری و روستایی وجود دارد و در حالی که شبکه‌های حمل و نقل و ارتباط از فعالیت‌های اقتصادی جذاب تلقی می‌شوند، تجهیزات مورد استفاده در این مفهوم اغلب اقتصاد شهری است که دخیل است و این مشکل خود یکی از دلایل کمبود بهداشت، آموزش، فناوری و فرهنگ در روستا و جذب جمعیت روستایی به شهر است. به جز در مواردی، شبکه ای عادی برای خدمات ارتباطی و حمل و نقل کالا و محصولات روستایی به گونه ای که حوزه های مختلف تولید، توزیع و مصرف را در یک سازمان واحد و قدرتمند به هم پیوند دهد، وجود ندارد. سفر از روستا به شهر و بالعکس با هزینه ها و مشکلات بیشتری مواجه است.

با توجه به مطالب فوق به نظر می رسد برخی از الزامات اجرای این طرح به شرح زیر است:

هماهنگی و هماهنگی بین نهادهای مختلف در خصوص اصلاح مدل های مصرف آب و انرژی، تامین هوای تازه و همچنین حفظ محیط زیست انسانی و مدیریت پایدار منابع طبیعی با تامین منابع مالی نیروی کار و فناوری های مورد نیاز برای محیط. . که از وظایف مهم دولت و مجلس تلقی می شود.

متأسفانه در حال حاضر تکثیر و پراکندگی مسئولیت‌ها در دستگاه‌های اجرایی در حوزه محیط‌زیست، مردم و طبیعت و ایجاد رقابت ضعیف بین دستگاهی، نقش‌های ضعیف و مسئولیت‌های نظام‌مند دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی در تدوین و اجراست. برنامه های زیست محیطی مداخله بی رویه و غیرقانونی افراد و نهادهای قدرتمند در حیات زیست محیطی و عدم مدیریت صحیح و پایداری محیط زیست، مردم و منابع طبیعی کشور، افزایش بهره وری مصرف آب و انرژی را با چالش های زیادی مواجه می کند.

امروزه در بسیاری از موفق ترین کشورهای دنیا با هماهنگی بین نهادهای مختلف و تدوین و اجرای برنامه های جامع و در کنار هم می توانند با ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه تهویه بسیار موفق باشند هوای تازه در شهرها و نواحی صنعتی، مراقبت از محیط زیست انسانی و مدیریت پایدار منابع طبیعی، از تجربیات آنها می تواند در ایران بهره مند شود.

از دستاوردهای این طرح می توان به مدیریت و اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی، تامین هوای تازه برای زندگی سالم و فعال مردم در شهرها و سایر مناطق، حفاظت از محیط زیست انسانی و مدیریت موثر اشاره کرد. منابع طبیعی تجدیدپذیر برای ادامه حیات بشر در سیاره ای که در آن ضروری و اجتناب ناپذیر است.

امروزه تمامی کشورهای پیشرفته جهان خود را متعهد به این عرصه می دانند و در تدوین و اجرای برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی خود به این موضوع توجه جدی دارند.

این اقدام تمامی دستگاه های اجرایی کشور را ملزم به اجرای برنامه های ملی و منطقه ای با هماهنگی و هماهنگی لازم با مشارکت سیستماتیک دست اندرکاران تعدیل یا بهینه سازی مصرف آب و انرژی، تامین باد می کند هوای تازه مراقب محیط زیست است. . محیط زیست انسانی و مدیریت پایدار منابع طبیعی (زمین، آب، هوا، جنگل، علفزار، تالاب، دریاچه، تنوع زیستی و منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری و… تاثیر برنامه های توسعه سریع اقتصادی و اجتماعی در تهدید اجرای این طرح است. برای دستیابی به «اصول پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و سیاست های کلی مربوط به «منابع طبیعی»، «محیط زیست»، «منابع آب»، «الگوی مصرف» و زمین، مهم و ضروری است. اصلاحات…

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا