اقتصادی

اجرای طرح ملی جهش تولید گامی در جهت تحقق شعار سال

سلام آنلاین/ لرستان یک کارشناس کشاورزی گفت: تجهیزات ارزان قیمت، کمک های بلاعوض و توسعه شبکه های بیمه در بین کشاورزان در راستای جهش تولید ملی در حال اجراست که امیدواریم موجب افزایش تولید ملی در این بخش شود.

علی افتخاری در گفت وگو با سلام آنلاین، با اشاره به اجرای طرح جهش تولید ملی در سراسر کشور و در نتیجه در لرستان، اظهار کرد: این طرح برای اولین بار طی دو سال گذشته در برخی استان های کشور اجرا می شود. در گذشته

وی با بیان اینکه با توجه به اجرای زمین های دیم به عنوان مبنای تولید در دنیا، گفت: طرح تولید کشور در 15 استان کشور به فعالیت خود ادامه داد و طی سال گذشته بیش از 2.5 میلیون هکتار بارندگی در کشور را پوشش داد.

افتخاری گفت: بیشتر مواد غذایی دنیا در دیم ها تولید می شود و این بی توجهی باعث شده است که تنها 10 درصد از ظرفیت دیم را مصرف کنیم.

این کارشناس کشاورزی با تایید استفاده دیم از آب سبز تاکید کرد: دیم فشار زیادی به آب های زیرزمینی و منابع طبیعی وارد نمی کند و توسعه این اقدامات می تواند معیشت کشاورزان و تولیدات محلی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: تجهیزات ارزان قیمت، کمک های بلاعوض و توسعه شبکه های بیمه در بین کشاورزان در قالب این طرح اجرا می شود که امیدواریم تولید ملی در حوزه امنیت غذایی افزایش یابد.

افتخاری با بیان اینکه میانگین تولید در دیم در دنیا حدود دو میلیون تن است، افزود: در صورت اجرای این طرح در کشور ما می تواند اتفاق بزرگی در تولید تقاضای کشور باشد.

به گفته این کارشناس کشاورزی، بر اساس این طرح، به کشاورزانی که در طرح جهش تولید در فصول بارندگی مشارکت می کنند، برای تامین کود، سم، بذر و ماشین آلات به این نهاد با نرخ سود 12 درصد پرداخت می شود.

وی گفت: در حال حاضر متوسط ​​عملکرد گندم در کشور یک هزار و 100 کیلوگرم در هکتار است که این میزان در سال پنجم طرح جهش تولید به 1450 کیلوگرم در هکتار افزایش می یابد.

افتخاری بیان می کند: در طرح افزایش تولید شلتوک در گندم و سویا تنها افزایش بهره وری در نظر گرفته شده است که با اجرای آن سطح فعلی گندم و سویا 4 میلیون و 100 هزار هکتار و سویا است. با 550 هزار هکتار افزایش نمی یابد..

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا