کلید تغذیه سالم برای زنان میانسال

بر اساس این مطالعه مشخص شد که زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی خاص باید به تغذیه خود برای حفظ سلامت خود توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش سلام آنلاین. گفته می شود که زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی خاص نیاز به توجه تغذیه ای ویژه دارند. در بسیاری از موارد با مراقبت های تغذیه ای به موقع و پیشگیرانه می توان عوامل خطر تغذیه ای را محدود کرد و از بیماری های غیرواگیر شایع در زنان پیشگیری کرد و یا به تعویق انداخت.

در زنان به دلیل تغییرات هورمونی ماهانه، تغییراتی در تخمدان ها و رحم ایجاد می شود که این اندام ها را برای لقاح تخمک آماده می کند. در این شرایط خلق و خو و وضعیت عمومی آنها تغییر می کند. شایع ترین علائم این دوره بی قراری، افسردگی، نوسانات خلقی، خستگی، افزایش وزن، درد قفسه سینه، گرفتگی عضلات و کمردرد است که 7 تا 10 روز قبل از قاعدگی شروع می شود و تا زمان قاعدگی افزایش می یابد. بهبود وضعیت تغذیه و کاهش استرس می تواند به کاهش علائم کمک کند.

در اواخر میانسالی زنان نیز نیاز به توجه ویژه به تغذیه دارند. به دلیل کاهش 60 درصدی استروژن در 50 سالگی علائمی مانند تب ظاهر می شود و کاهش توده استخوانی از عوارض این دوران است. بر این اساس توصیه می شود برای کنترل علائم یائسگی از غذاهای گیاهی که دارای فیبر محلول و فیتواستروژن بالایی هستند، از جمله غلات کامل مانند نان، غلات کامل، سبزیجات و میوه ها، غلات کامل و سویا استفاده کنید.

همچنین برای محافظت از سلامت استخوان ها باید منبعی از کلسیم و ویتامین D، ویتامین K و منیزیم مصرف کرد. بیماری های قلبی، سرطان و سکته مغزی شایع ترین علل مرگ و میر در زنان هستند. علاوه بر این، افزایش وزن و خوردن یک رژیم غذایی پرچرب از عوامل خطر بیماری قلبی و برخی سرطان ها مانند سرطان سینه است.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی (با ریزمغذی های کافی) و کم چربی، کلید اصلی یک رژیم غذایی سالم برای زنان میانسال است. از طرفی فعالیت بدنی با تاکید بر ورزش، استقامت و وزن در محافظت از استخوان ها، قلب و عروق خونی و ذهن نقش دارد. توجه داشته باشید که ورزش باید برای شرایط قلبی عروقی فرد مناسب باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا