شروع به کار بزرگترین دستگاه مکنده کربن جهان برای تصفیه جو زمین

“بزرگترین جاروبرقی کربنی جهان” که برای حذف گرمایش زمین از جو طراحی شده است، روز چهارشنبه در ایسلند راه اندازی شد.

به گزارش سلام آنلاین. ماموت دومین کارخانه تجاری برای جذب مستقیم دی اکسید کربن از هوا است که توسط شرکت سوئیسی Climworks در ایسلند راه اندازی شد و 10 برابر بزرگتر از راه اندازی آن در سال 2021 است.

این تاسیسات عظیم دارای 72 تجهیزات پمپاژ و پالایش است و به گفته سازندگان آن می تواند سالانه 36000 تن کربن از جو زمین استخراج کند. این مقدار معادل دی اکسید کربنی است که حدود 7800 خودروی گازسوز در جاده ها برای یک سال تولید می کنند.

در این فناوری جدید، مجرای هوای همراه با آن هوا را از یک طرف می کشد، سپس با حذف کربن موجود در آن از طریق مواد شیمیایی، هوای تازه را از سمت دیگر خارج می کند.

کربن به دست آمده در این فرآیند با آب مخلوط شده و به چاه های عمیق منتقل می شود. در آنجا کربن طبیعی در عرض چند سال به سنگ تبدیل می شود و برای همیشه بسته می شود.

طبق گفته Climworks، کل چرخه انرژی زمین گرمایی غنی و پاک ایسلند تامین خواهد شد.

با گرم شدن کره زمین و پیامدهای ویرانگر آن برای انسان و طبیعت، دانشمندان می گویند که جهان باید علاوه بر کاهش سریع مصرف سوخت های فسیلی، راه هایی برای حذف کربن از جو بیابد.

ClimWorks قیمت واقعی هر تن کربن حذف شده را فاش نکرد، اما گفت که ارزش آن تقریباً 1000 دلار در هر تن است. این مقدار هزینه معمولاً به عنوان سطح بحرانی برای مقرون به صرفه بودن و دوام فناوری های مشابه زیر 100 دلار در هر تن تعریف می شود.

با این حال، به گفته یورونیوز، فناوری حذف کربن، مانند دستگاه های اجرا شده در ایسلند، هنوز بحث برانگیز است و به عنوان یک راه حل گران قیمت و انرژی بر که مقیاس عملیاتی آن هنوز مشخص نیست، مورد انتقاد قرار گرفته است.

برخی از فعالان اقلیم نیز نگران هستند که این رویکردها توجه را از سیاست های کاهش سوخت فسیلی منحرف کند.

لیلی فور، مدیر برنامه اقتصاد فسیلی در مرکز حقوق بین‌الملل محیط‌زیست، گفت: «این فناوری مملو از عدم قطعیت و خطرات زیست‌محیطی است».

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا