راهنمای خرید لپ تاپ پردازنده

انواع کاربری لپ تاپ

حال که انواع کاربری را مشخص کردیم، در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و سخت افزار‌های تعیین کننده در خرید لپ تاپ و همچنین پیشنهاد مناسب ترین کانفیگ برای هر یک از دسته بندی‌های فوق می‌پردازیم. سیستم رندرینگ پردازنده فوق العاده ای دارد.

CPU، مغز متفکر لپ تاپ شما

به چه پردازنده‌ای نیاز دارید؟

  • عادی:

    برای این نوع کاربری، پردازندهCore i3 یا Celeron اینتل کافیست.

رم ، حافظه‌ای از جنس تصادف بهترین رم مورد نیاز برای هر دسته

  • فوق حرفه‌ای

    :برای کاربری فوق حرفه‌ای،رم ۶۴ یا ۳۲ گیگابایت که حداکثر ظرفیت‌های موجود در بازار بوده، بسیار ایده‌آل است. اما رم ۱۶ گیگابایت هم کار شما را راه می‌اندازد.

  • حرفه‌ای:برای کار با نرم افزار‌هایی مانندفتوشاپ، ایلاستریتور و یا نرم افزارهای مهندسی مثل اتوکد، به دنبال حافظه رم با ظرفیت حداقل ۸ الی ۱۶ گیگابایت باشید.
  • نیمه حرفه‌ای:برای نیاز‌های شما، رم۴ الی ۸ گیگابایت کافی می‌باشد.
  • عادی:برای کاربری ساده و خانگی، از رمچهار گیگابایت استفاده کنید.

با گرافیک بالا کار کنید!

  • حرفه‌ای:برای این نوع کاربری نیز به حافظه گرافیکی اختصاصی و ظرفیتحداقل ۴ گیگابایت احتیاج دارید. کارت گرافیک GeForce MX150 و یا حداقل GeForce MX250 و GeForceMX230 برند انویدیا می‌توانند پاسخگوی مناسبی برای نیاز‌های شما باشند.
  • عادی:برای کاربری ساده، به کارت گرافیک اختصاصی احتیاج ندارید و می‌توانید به طور مثال با حافظه گرافیکی مجتمعIntel UHD 620 به انجام کارهای خود بپردازید.

فضا هر چقدر بیشتر، بهتر!!

چه میزان فضا برای ذخیره اطلاعات خود نیاز دارید؟ هارد (HDD) همچنان متداول‌ترین نوع حافظه برای لپ تاپ‌ها می‌باشد. اما می‌توانید از حافظه‌ SSD به دلیل اندازه بسیار کوچک، کیفیت و سرعت بالا‌تر، به عنوان جایگزین هارد استفاده نمایید. البته در نظر داشته باشید که SSD نسبت به HDD گران‌تر است. سیستم رندرینگ حافظه قوی دارد.

در خرید لپ تاپ ظرفیت بالایی داشته باشید!

  • فوق حرفه‌ای:به دلیل حجم بالا‌ینرم افزار‌ها‌ و بازی‌های کاربران، ظرفیت هارد سیستم آن‌ها باید بالا‌ی یک ترا‌بایت باشد. همچنین یک حافظه SSD مجزا با ظرفیت حداقل ۲۵۰ گیگابایت می‌خواهند.
  • حرفه‌ای:در خرید لپ تاپ حرفه‌ای هم به حجم بالا با حافظه داخلیحداقل یک ترا‌بایت نیاز خواهید داشت و در صورت تمایل، می‌توانید یک درایو SSD با ظرفیت حداقل ۱۲۰ گیگابایت نیز به سیستم خود اضافه کنید.
  • نیمه حرفه‌ای:با توجه به کاربردتان می‌توانید برای سیستم خود، ظرفیتیک ترابایت انتخاب کنید.
  • عادی:برای این دسته از کاربران، با توجه به نوع استفاده آن‌ها،حافظه ۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایت ایده آل می‌باشد.

اما اگر کم آوردید، هارد اکسترنال همیشه و همه جا یار و یاور شماست.

به چشمان خود احترام بگذارید!

تا الان از سخت افزار‌های تعیین کننده در عملکرد و سرعت لپ تاپ صحبت کردیم. اما خوب است بدانید هر چقدر سیستم شما باکیفیت و به اصطلاح خفن هم باشد، تا یک صفحه نمایش خوب و استاندارد نداشته باشید، چشم و روحتان در عذاب است. محدوده اندازه صفحه نمایش لپ تاپ‌ها، معمولا بین ۱۱ تا ۱۷ اینچ است.

چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید…

  • فوق حرفه‌ای:برایگیمر‌ها و طراحان حرفه‌ای، بزرگی و عریض (Wide) بودن تصویر اهمیت زیادی دارد. بنابراین به دنبال لپ تاپی با صفحه نمایش ۱۵ اینچ و بالا‌تر، همچنین وضوح تصویر QHD ،FULL HD و UHD باشید.
  • حرفه‌ای:در خرید لپ تاپ برای کاربران دسته حرفه‌ای، کیفیت و اندازه صفحه نمایش اهمیت نسبتا بالایی دارد. وضوعFULL HD و محدوده سایز ۱۴ تا ۱۷ اینچ برای این دسته ایده آل است.
  • نیمه حرفه‌ای:دقت تصویرFULL HD و HD جوابگوی خواسته‌های شما می‌باشد. همچنین اگر حمل آسان با کوله لپ تاپ برای شما مهم است، سراغ دستگاهی با ابعاد بزرگ (بیش‌تر از ۱۵٫۶ اینچ) و سنگین نروید.
  • عادی:برای قشرفیلم باز، کیفیت تصویر از همه چیز حساس‌تر بوده، پس این گروه به سراغ رزولوشن FULL HD بروند. برای سایر امور این دسته، کیفیت HD پاسخگو‌ی نیازشان می‌باشد. همچنین اندازه صفحه نمایش ۱۳ تا ۱۵٫۶ برای آن‌ها مناسب است.

قابلیت لمسی بودن، صفحه نمایش مات و چرخش ۳۶۰ درجه، از دیگر ویژگی‌های مرتبط به صفحه نمایش بوده که مشتریان خاص خود را دارند.

در خرید لپ تاپ به ورودی و خروجی سیستم خود دقت کنید!

شما با توجه به کاربرد و نیازتان، به ورودی و خروجی‌های متعددی نیاز دارید. بنابراین در اینجا به انواع پورت‌ها و کاربرد هر یک اشاره می‌کنیم.

  • HDMI :برایانتقال همزمان و باکیفیت صدا و تصویر به تلوزیون، مانیتور و پروژکتور از این پورت استفاده می‌شود.
  • USB :برای اشتراک گذاری اطلاعات باهارد اکسترنال، فلش، اتصال هاب و انواع کابل‌های رابط به چندین پورت USB2.0 ، USB3.0 و یا Type-C نیاز خواهید داشت. پس قبل از خرید، نیازهای خود را کامل مشخص کنید.
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا :اگر قصد استفاده ازمیکروفون، هدفون و اسپیکر را دارید، داشتن این پورت از نان شب هم واجب‌تر است.

در نظر داشته باشید اگر لپ تاپ انتخابی شما از نظر سخت افزاری مانند CPU، کارت گرافیک، رم و حافظه مورد قبولتان واقع شده است، ولی یکی از پورت‌های بالا را نداشت، در انتخاب خود شک نکنید. زیرا می‌توانید به راحتی از کابل‌های تبدیل استفاده کنید.

موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • درایو نوری :برای تماشا‌ی فیلم و نصب انواع بازی و نرم افزار، می‌توانید ازدرایو نوری استفاده کنید. امروزه DVD RW رایج ترین مدل آن می‌باشد.
  • باتری :نوع، میزان شارژدهیباتری لپ تاپ و قابلیت جدا شدن آن اهمیت بسیاری دارد.
  • فن :ازداغ شدن لپ تاپ در حین فعالیت‌های سنگین جلوگیری می‌کند.
  • اسپیکر :هنگام کار، تماشا‌ی فیلم و بازی کردن، کیفیت صدا برای شما مهم است. البته اگر به دنبال صدای جذاب‌تر هستید، یکاسپیکر به لپ تاپتان اضافه نمایید.
  • حس‌گر اثر‌انگشتامنیت اطلاعات لپ تاپ، یکی از نکات مهم برای کاربران تجاری می‌باشد. برایبالا بردن ضریب امنیتسیستم می‌تدر بازار ایران هزاران مدل لپ‌تاپ در بازه‌های قیمتی گوناگون به‌فروش می‌رسد؛ اما شاید تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها ارزش خرید داشته باشند.

و همین موضوع می‌تواند باعث گمراهی کاربر و صرف هزینه‌ی بیهوده باشد؛ بنابراین با مقاله‌ی پیش‌رو، به‌صورت کلی بهترین لپ‌تاپ‌های بازار ایران در سال ۲۰۲۳ را برای دو نوع کاربری روزمره یا بازی/مهندسی معرفی می‌کنیم.

به‌طور کلی هنگام خرید لپ‌تاپ، گذشته از مواردی همچون کیفیت ساخت و طراحی ظاهری، باید به موارد زیر نیز توجه کرد:

  • پردازنده: برای کاربری‌های روزمره، پردازنده‌ی کم‌مصرف، مانند سری U‌ اینتل و AMD و برای کاربری‌های جدی‌تر، پردازنده‌‌های پرقدرت مانند سری H این شرکت‌ها مناسب خواهد بود.
  • گرافیک: کاربری‌هایی مثل بازی و طراحی به کارت‌های گرافیک قدرتمند نیاز دارند؛ اما برای کاربری‌های روزمره، گرافیک یکپارچه با پردازنده کافی است.
  • رم: برای کاربری‌های روزمره به‌ویژه برای کسانی که تب‌های باز زیادی روی مرورگرشان دارند، حداقل ۸ گیگابایت رم توصیه می‌شود؛ اما کاربری‌های جدی‌تر به ۱۶ گیگابایت یا بیشتر نیاز دارند.
  • صفحه‌نمایش: نمایشگرهای IPS با وضوح Full-HD یا QHD و روشنایی بیش‌از ۲۰۰ نیت را توصیه می‌کنیم.
  • حافظه: اجرای سریع نرم‌افزارها و محیط پویای سیستم‌عامل در گرو استفاده از حافظه‌های پرسرعت SSD با رابط NVMe است.
  • کیبورد و ترک‌پد: به فاصله‌، چینش، عمق و نوع بازخورد کلیدها در کنار ابعاد ترک‌پد و پشتیبانی آن از ژست‌های حرکتی ویندوز توجه کنید.
  • شارژدهی: به ظرفیت باتری و پردازنده دقت کنید، دستگاه‌هایی با ماهیت گیمینگ معمولاً بیش‌از ۵-۶ ساعت شارژدهی ندارند.
  • ابعاد و وزن: چنانچه برای کاربری‌های روزمره قصد خرید لپ‌تاپ دارید، بهتر است مدلی سبک با نمایشگر ۱۴ اینچ یا کوچک‌تر انتخاب کنید.

چه لپ‌تاپی «بهترین لپ‌تاپ» است؟

در مقاله‌ی پیش‌رو، قصد داریم تا بهترین و جدیدترین لپ‌تاپ‌های بازار را به‌صورت یکجا برای کاربری‌های روزمره و بازی/مهندسی در بازه‌‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم. توجه داشته باشید معیار زومیت برای انتخاب بهترین لپ‌تاپ صرفا روی ارائه بهترین و به‌روزترین پیکربندی سخت‌افزاری متمرکز نیست.

 بلکه کلیه‌ی پارامترهایی که در تجربه‌ی نهایی استفاده از لپ‌تاپ تأثیرگذار هستند در تمامی گزینه‌های منتخب زومیت مدنظر قرار گرفته‌اند. از این‌رو، کلیه‌ی لپ‌تاپ‌های بالای ۳۰ میلیون تومان (حتی لپ‌تاپ‌های گیمینگ) علاوه‌بر پیکربندی سخت‌افزاری، از فیلترهای زیر عبور کرده‌اند تا معقول‌ترین گزینه به‌عنوان بهترین لپ‌تاپ انتخاب شود.

  • فناوری پنل، کیفیت و دقت نمایش رنگ نمایشگر: در انتخاب لپ‌تاپ باید به‌همان اندازه‌ای که به سخت‌افزار لپ‌تاپ اهمیت می‌دهید، در مورد نمایشگر آن نیز حساسیت به‌خرج دهید. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که لپ‌تاپ‌های بازار (به‌خصوص لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی) با آن دست و پنجه نرم می‌کنند،

استفاده از پنل‌هایی با فناوری قدیمی، دقت رنگ پایین و زاویه‌ی دید محدود برای کاهش قیمت تمام‌شده است؛ بنابراین در انتخاب مدل‌ها سعی کرده‌ایم محصولاتی را دست‌چین کنیم که در هر بازه‌ی قیمتی از باکیفیت‌ترین پنل‌ها بهره می‌برند. به‌همین منظور به درصد پوشش فضای رنگی (sRGB ،DCI-P3 و NTSC) و فناوری نمایشگر هر مدل در ذیل آن اشاره کرده‌ایم. نمایشگرهایی با فناوری IPS و پوشش کامل فضای رنگی sRGB ایدئال هستند.

    • حمل‌پذیری: بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار به‌معنای واقعی کلمه، ماهیت قابلیت حمل لپ‌تاپ را با طراحی عجیب، غیرارگونومیک، ضخیم، سنگین‌وزن و در نهایت بی‌اعتنایی سازنده به استفاده از متریال سبک یا طراحی غیربهینه‌ی برد مدار چاپی زیر سوال برده‌اند.
      گاهی اوقات سازندگان با به‌کارگیری طراحی‌های فضایی و غیرعادی سعی دارند تا محصولاتشان را متفاوت جلوه دهند که این موضوع چندان برای یک دستگاه قابل حمل قابل هضم نیست.
  • کیفیت و متریال به‌کاررفته در ساخت شاسی و بدنه: یک لپ‌تاپ خوب، علاوه‌بر سخت‌افزار به‌روز و قطعات کارآمد، باید از کیفیت ساخت معقولی نیز برخوردار باشد. برخی از لپ‌تاپ‌های قدرتمند بازار که در سطح پرچمدار نیز ظاهر می‌شوند، از ضعیف‌ترین بدنه با استحکام پایین و کیفیت نامرغوب بهره می‌برند که هیچ حسی از محصول باکیفیت را به‌کاربر منتقل نمی‌کنند و حتی ممکن است عمر مفید بسیار کوتاه‌تری داشته باشند.
  • سری محصول: برندهایی که تنوع بالایی از محصولات دارند، این محصولات را در سری‌های مختلف عرضه می‌کنند و هر سری با تمرکز روی موارد خاصی تولید می‌شود تا کاربر بتواند با توجه به خواسته‌هایش، از میان محصولات سری مناسب خود، گزینه‌ی موردنظر را انتخاب کند؛
    برای مثال برخی از سری‌های گیمینگ مانند TUF ایسوس از دسته‌ی لپ‌تاپ‌های اقتصادی به‌شمار می‌روند که صرفا روی ارائه قدرتمندترین پیکربندی سخت‌افزاری تمرکز دارند و بخش‌های دیگر از اهمیت کمرنگ‌تری برخوردار هستند، بنابراین ممکن است به‌همین علت درمجموع انتخاب مناسبی به‌عنوان بهترین لپ‌تاپ نباشند.

    • شارژدهی: طول عمر باتری لپ‌تاپ یکی دیگر از نکات حائز اهمیت است که به واژه‌ی «لپ‌تاپ» معنا می‌بخشد. این موضوع چندان در مورد لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های پرمصرف موضوعیت ندارد؛ اما در مورد لپ‌تاپ‌هایی که برای استفاده‌ی روزمره مناسب هستند، سعی‌شده تا دستگاه‌هایی با ظرفیت باتری بالا انتخاب شوند.

آیا لپ‌تاپ‌های زیر ۲۰ میلیون تومان ارزش خرید دارند؟

متأسفانه نرخ نجومی ارز و مشکلات موجود بر سر واردات کالا باعث شد تا نیز همچون دستگاه‌های الکترونیکی دیگر، به‌صورت سرسام‌آوری افزایش یابد؛ به‌طوری که امروز به‌سختی می‌توان لپ‌تاپ کاملاً کارآمدی را تا ۱۵ یا ۲۰ میلیون تومان پیدا کرد. با کمال تاسف باید گفت اغلب لپ‌تاپ‌های نو موجود در بازار به‌خصوص لپ‌تاپ‌های زیر ۲۰ میلیون تومان، از کیفیت تولید بسیار پایین‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی و نه‌چندان گران‌قیمت در بازارهای جهانی برخوردار هستند.

استفاده از متریال درجه‌چندم به‌منظور کاهش قیمت تمام‌شده‌ی ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های نو موجود در بازار تنها در جنس بدنه خلاصه نمی‌شود، بلکه نوع فناوری و کیفیت قطعات مهمی چون نمایشگر، کیبورد و ترک‌پد و اسپیکر در قیمت محصول دخیل هستند؛ موضوعی که در خرید لپ‌تاپ چندان بدان توجه نمی‌شود

. لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار حتی با وجود سخت‌افزار جدید از ابتدایی‌ترین پنل‌های نمایشگر با فناوری‌های قدیمی بهره می‌برند؛ بنابراین صرف‌نظر از دارا نبودن حداقل استانداردهای وضوح، دقت رنگ و زاویه‌ی دید، تجربه‌ی بسیار نازل و کم‌کیفیتی را عاید کاربر خواهند کرد. سایر بخش‌ها نیز به‌همین صورت در تجربه‌ی استفاده از دستگاه‌ها تأثیرگذار خواهند بود.

پس در مقاله‌ی پیش‌رو ضمن راهنمایی شما برای خرید لپ‌تاپ با کمترین بودجه‌ی ممکن، توصیه می‌کنیم که تا زیر ۲۰ میلیون تومان به‌سراغ خرید لپ‌تاپ‌های دست دوم و استوک از مراکز معتبر بروید که در میان آن‌ها می‌توان مدل‌هایی با ارزش خرید و کیفیت ساخت بسیار بالاتر از لپ‌تاپ‌های نو را یافت. پیش‌تر در به‌صورت مفصل در مورد نکاتی صحبت کرده‌ایم که باید هنگام خرید لپ‌تاپ کارکرده مدنظر داشته باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا