تازه های کسب و کارعمومی

سنسور مپ پژو پارس کجاست؟

مقدمه

سنسور مپ (نقشه فشار مطلق منیفولد) یکی از قطعات حیاتی در سیستم مدیریت موتور پژو پارس است که وظایف مهمی را در بهینه‌سازی عملکرد و راندمان موتور بر عهده دارد. آگاهی از محل دقیق این سنسور در عیب‌یابی، تعمیر مشکلات مربوط به آن و اینکه خرابی سنسور مپ چه علائمی دارد، حائز اهمیت است.

محل قرارگیری سنسور مپ در پژو پارس

محل دقیق سنسور مپ در پژو پارس ممکن است با توجه به مدل و سال ساخت خودرو کمی متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی می‌توان این سنسور را در نزدیکی منیفولد ورودی هوا یافت.

  • در پژو پارس‌های قدیمی‌تر: سنسور مپ معمولاً روی فایروال (دیوار جداکننده موتور از اتاق خودرو) در سمت سمت راننده و نزدیک دریچه گاز نصب می‌شود.
  • در پژو پارس‌های جدیدتر: سنسور مپ ممکن است مستقیماً روی منیفولد ورودی هوا یا در قسمت پایینی موتور، نزدیک به کانکتورهای برق قرار داشته باشد.

دسترسی به سنسور مپ

برای دسترسی به سنسور مپ، معمولاً باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کاپوت را باز کنید.
  2. جعبه هوا را که در بالای موتور قرار دارد، جدا کنید.
  3. محل اتصال سنسور مپ به منیفولد ورودی هوا را پیدا کنید.
  4. کانکتور برق سنسور مپ را جدا کنید.
  5. با استفاده از آچار یا ابزار مناسب، سنسور مپ را از جای خود باز کنید.

نکات مهم

  • قبل از شروع هرگونه کار، حتماً دفترچه راهنمای مالک پژو پارس خود را برای دستورالعمل‌های دقیق مربوط به مدل خود بررسی کنید.
  • هنگام جدا کردن سنسور مپ، مراقب باشید که به کانکتور برق یا سایر اجزای اطراف آن آسیب نرسد.
  • برای تمیز کردن سنسور مپ، فقط از اسپری تمیزکننده مخصوص سنسور استفاده کنید. از پاک‌کننده‌های حاوی حلال یا مواد خورنده استفاده نکنید.
  • اگر در یافتن یا تعویض سنسور مپ مشکل دارید، به یک مکانیک واجد شرایط مراجعه کنید.

علائم خرابی سنسور مپ

در صورت خرابی سنسور مپ، ممکن است با علائم زیر مواجه شوید:

  • روشن شدن چراغ چک موتور
  • کاهش قدرت و شتاب موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • مشکل در روشن شدن موتور
  • عملکرد ناهموار موتور

زمان تعویض سنسور مپ

زمان تعویض سنسور مپ در دفترچه راهنمای هر خودرو و بخش معرفی سنسور نقشه خودرو درج شده است. به‌ طور کلی، بعد از هر ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر، باید سنسور مپ تعویض شود. البته نباید فراموش کرد که بنا به علل بالا، سنسور اکسیژن ممکن است زودتر از زمان مذکور نیز خراب شود.

تست سنسورمپ

البته تست سنسور مپ با خودرو و تست سنسور مپ بدون دستگاه دیاگ نیز از روی برخی نشانه‌ها از جمله ریپ زدن خودرو و به اصطلاح سه کار کردن آن، لرزش موتور در حالت‌های طبیعی عملکردی، کاهش یکباره قدرت موتور ماشین، دوده گرفتن سر شمع‌ها و در نهایت افزایش یکباره مصرف سوخت صورت می‌پذیرد. همچنین باید توجه داشت برای شتشو سنسور مپ نباید آن را دستکاری کنید و نوک سنسور باید رو به پایین باشد. برای این کار تنها اسپری ماده شستشو کافی خواهد بود. علاوه بر اینها کارکرد بالای این قطعه و یا ورود آب به آن می‌تواند عمر مفید مپ سنسور را کاهش بدهد.

راههای تست سنسور MAP

1. دستگاه دیاگ

با اتصال دستگاه به خودرو، فشار هوای داخل مانیفولد اندازه‌گیری می‌شود که بر اساس آن، میزان سلامت سنسور سنجیده و عیب‌یابی می‌شود. هم‌چنین با بررسی کد خطا و انجام تست‌های ولتاژی، سلامت سنسور خودرو مشخص می‌شود.

2. تست ولتاژی

پس از اتصال سوکت قطعه به خودرو، ولتاژ بین پایه‌های 2 و 3 و پایه‌های 1 و 2 اندازه‌گیری می‌شود. میزان ولتاژ استاندارد پایه‌های 2 و 3، 5V+ و برای پایه‌های 1 و 2 بین 0.2 تا 4.8 ولت است.

در نهایت، توصیه می‌شود پیش از تعویض سنسور ممپ خودرو، فیش سنسور و نحوه اتصال آن را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است سنسور سالم باشد و تنها عدم اتصال صحیح باعث اختلال در عملکرد آن شده باشد.

از طرف دیگر، وجود هر گونه سوراخ یا نشتی در یکی از شلنگ‌های مکش دریچه گاز متصل به سنسور مپ نیز می‌تواند باعث اختلال در کارکرد آن شود. بررسی سوراخ ‌های ریز تعبیه‌شده روی سطح سنسور اکسیژن هم یکی از موارد لازم قبل از تعویض آن است. درصورتی‌که این سوراخ‌ها بر اثر گردوغبار مسدود شده باشند، عمل سنجش اختلاف فشار هوای بیرون و میزان مکش موتور به درستی انجام نمی‌شود.

علت خرابی سنسور مپ

حال می‌خواهیم بدانیم اصلا چرا سنسور مپ از کار می‌افتد یا خراب می‌شود. ازآنجاکه عملکرد سنسور مپ هم به اجزای فیزیکی و هم به اجزای الکتریکی آن وابسته است، خرابی آن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از رایج‌ترین دلایل وجود مشکل در این سنسور، انسداد آن به‌دلیل وجود کثیفی یا پسماندهای موجود در محفظه موتور است. از سوی دیگر، ممکن است سنسور آسیب دیده باشد و از کار بیفتد. گاهی هم گرمای بیش‌ازحد موتور، باعث داغ‌شدن اجزای الکترونیکی این سنسور می‌شود یا اینکه باعث ترک‌خوردن لوله خلاء می‌شود. همچنین اگر محفظه خلاء نشتی داشته باشد یا آسیب ببیند، باز هم سنسور نمی‌تواند اطلاعات درستی ارائه کند و باید تعویض شود.

عوارض خرابی سنسور مپ

خرابی سنسور مپ یا ازکارافتادن آن می‌تواند مشکلات مختلفی در سیستم سوخت‌رسانی و عملکرد خودرو ایجاد کند. خواندن اطلاعات نادرست ارسال‌شده از این سنسور باعث می‌شود رایانه مقدار سوخت ورودی را تغییر دهد که باعث کاهش قدرت موتور یا عملکرد ضعیف آن می‌شود. اگر سوخت کمتر باشد، مخلوط سوخت-هوا رقیق است و باعث ضعیف‌شدن عملکرد خودرو می‌شود. اکر هم سوخت بیشتر باشد، مخلوط سوخت-هوا غلیظ است که مشکلات ایمنی به همراه دارد.

وقتی سنسور مپ از کار می‌افتد، رایانه خودرو کدهای خطا تولید می‌کند. این کدها را می‌توان با دستگاه OBD2 یا عیب‌یابی داخلی خواند. برخی از این کدها عبارت‌اند از:

P0068: خوانش سنسور مپ با خوانش سنسور موقعیت دریچه گاز در تضاد است.

P0069: فشار بارومتری با فشار مطلق منیفولد یکسان نیست.

P0105: مدار مپ با مشکل مواجه شده است.

P0106: عملکرد یا محدوده مدار فشار بارومتری/ مپ مشکل دارد.

P1107: مقدار ورودی به مدار مپ/ فشار بارومتری کم است.

P0108: مقدار ورودی به مدار مپ زیاد است.

P0109: در مدار فشار بارومتری/ مپ نوسان دیده می‌شود (ورودی کم و زیاد می‌شود).

P1107: ولتاژ مدار سنسور فشار بارومتری پایین است.

توجه: گاهی اوقات سنسورهای مختلف یا حتی سایر قطعات معیوب هم می‌توانند این کدها را ایجاد کنند. بنابراین وقتی این کدها را دریافت می‌کنید ابتدا سنسور مپ را آزمایش کنید تا مطمئن شوید معیوب است بعد آن را تعویض کنید. بلافاصله با مشاهده کدها اقدام به تعویض آن نکنید.

نتیجه‌گیری

سنسور مپ نقش مهمی در عملکرد صحیح موتور پژو پارس دارد. آشنایی با محل دقیق این سنسور و علائم خرابی آن به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل، به موقع آن را عیب‌یابی و تعمیر کنید.

توجه:

  • اطلاعات ارائه شده در این مقاله فقط جنبه آموزشی دارد و به هیچ وجه جایگزین مشاوره با یک متخصص مکانیک خودرو واجد شرایط نیست.
  • برای تعویض یا تعمیر سنسور مپ، همیشه از قطعات یدکی اصلی و باکیفیت استفاده کنید.
دکمه بازگشت به بالا