اجتماعی

۷ واکسن در سبد واکسیناسیون ایران علیه کرونا / اسپوتنیک و آسترازنکا حذف شدند

رئیس اداره بیماری‌های پیشگیری وزارت بهداشت با اشاره به حذف دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسن‌های ایران علیه کرونا به دلیل مهلت‌های تحویل موجود، گفت: هم‌اکنون هفت واکسن در دسترس مردم است. مرکز؛ سه واکسن با پلت‌فرم‌های ویروس غیرفعال و چهار واکسن با پلت‌فرم تکثیر پروتئین در مجموعه واکسن‌های ایران علیه کرونا قرار دارند.

دکتر سید محسن زهرایی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی گفت: «نزدیک به چهار هفته از توصیه وزارت بهداشت به تمام افراد بالای 18 سال که شش ماه واکسینه شده اند باید برای دوز تقویت کننده اقدام کنند.» مشاهدات ما نشان می دهد که افزایش نرخ واکسیناسیون بسیار زیاد است. محدود است و هنوز به سطح مطلوب نرسیده ایم.

وی گفت: قبل از این معرفی، میزان واکسیناسیون روزانه ما حدود 25 تا 300 هزار بود که اکنون حدود 100 هزار است. البته این عدد بیش از دو هفته است که تقریبا ثابت مانده است. اگر به اجرای هر روز این میزان واکسیناسیون ادامه دهیم، موج هفتم کرونا توان مقابله با این تعداد واکسن را ندارد و برای دریافت این واکسن نیازمند مشارکت جدی مردمی هستیم.

۷ واکسن در سبد واکسن ایران

وی به بسته واکسن کرونا در ایران اشاره کرد: سه واکسن با پلتفرم های ویروس غیرفعال شامل برکت، فخرا و سینوفارم هستند. همچنین چهار واکسن با پلتفرم پروتئینی یکپارچه شامل واکسن های پاستوکوک، کوپارس، اسپایکوژن و نورا در سبد واکسن ایران قرار دارد. در واقع، به طور کلی هفت نوع واکسن در این منطقه وجود دارد.

وی گفت: «در حالی که ایران هفت واکسن را در بسته واکسن خود گنجانده است، اکثر کشورها برنامه های واکسیناسیون خود را با دو یا سه واکسن اجرا کرده اند.» تنوع واکسیناسیون بالایی دارد.

ادامه ثبت واکسن کرونا توسط وزارت بهداشت ادامه دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان ایرانی واکسن همچنان مشغول تولید واکسن هستند یا همچنان از واکسنی که در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهند استفاده می کنند؟ وی تصریح کرد: واکسن ها به اندازه کافی وجود دارد، بنابراین باید از این ظرفیت استفاده کرد. بنابراین شرایط و ذخایر نظارت خواهد شد و اگر احساس کنیم تقاضا برای واکسن زیاد است، در صورت نیاز، سازنده واکسن جدید سفارش خواهیم داد.

برای پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت چه برنامه ای برای استفاده از تزریق کوپارس دارد؟ زهرایی گفت: این واکسن با تایید سازمان غذا و دارو در برنامه واکسیناسیون کشور استفاده می شود. طبق اطلاعات من. تاییدیه سازمان غذا و دارو برای دوز واکسن کوپارس صادر نشده است.

هیچ برنامه ای برای واردات واکسن وجود ندارد.

او اضافه کرد: در خصوص واکسن سینوفارم آخرین محموله در آبان ماه 1400 وارد کشور شد و در حال حاضر برنامه ای برای واردات واکسن به کشور وجود ندارد.

اسپوتنیک و آسترازنکا از مجموعه واکسن ایران حذف شدند

وی به دو مورد اشاره کرد واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا از مجموعه واکسن ملی حذف شدندوی گفت: اگرچه قبلا هر دو واکسن را ذخیره کرده ایم، اما هر دو واکسن مورد استقبال قرار نمی گیرد و بخش زیادی از این واکسن ها تاریخ مصرف گذشته و از بین رفته است.

الزامات واکسیناسیون کرونا در سن 12 سالگی

وی در خصوص آخرین تصمیم کمیته ملی واکسیناسیون کرونا برای واکسیناسیون افراد زیر 18 سال تاکید کرد: شرایط واکسیناسیون کرونا نباید تغییر کند و فقط گروه سنی باید واکسینه شود و فقط بالای 18 سال است. شش ماه از آخرین واکسیناسیون آنها گذشته است. آنها باید یک دوز تقویت کننده دریافت کنند.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری های وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد که بسیاری از افراد زیر 12 سال واکسینه نشده اند و از خانواده ها می خواهیم هر چه سریعتر فرزندان خود را واکسینه کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا