علمی و پزشکی

پارکینسون در افراد کم سن هم بروز می‌کند

به گزارش شفاف محمودرضا فقیهی، پارکینسون یک اختلال عصبی است که در درجه اول بر اعصاب تولید کننده دوپامین در نواحی خاصی از مغز تاثیر می گذارد. در حال حاضر این بیماری مربوط به دوران پیری نیست و در جوانان نیز بروز می کند.

با 9 میلیون سالمند در کشور، میزان بیماری پارکینسون بالاتر خواهد بود. این بیماری به طور ناگهانی رخ می دهد و هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. معمولا در مردان رخ می دهد.

وی گفت: تغییر سبک زندگی در پیشگیری از بیماری موثر است. 90 درصد عفونت ها ژنتیکی نیستند، اما علت آن هنوز ناشناخته است. مشکل در حال حاضر این است که وزارت بهداشت آمار دقیقی از تعداد این بیماران تا کنون ندارد.

امیرحسن حبیبی، فیزیوتراپیست گفت: درمان این بیماری شامل دارو، جراحی و توانبخشی است. هزینه تهیه دارو برای این افراد بسیار بالاست. با توجه به وضعیت اقتصادی و قیمت بالای داروها و وجود دارو در این جمعیت ها که نیمی از آنها ایرانی هستند، برخی از بیماران واکنش های متفاوتی نسبت به هزینه و اثربخشی دارند. آنها به دارو و قیمت مناسب نیاز دارند.

به گفته حبیبی، دست دادن در هنگام استراحت، کندی راه رفتن و حرکت و خنده از علائم این بیماری است.

وی با تاکید بر پرهیز از ازدواج به دلیل خطر بالای بیماری پارکینسون، گفت: بروز سکته مغزی و کمبود اکسیژن به مغز در بروز این بیماری موثر است.

مهری سالاری، متخصص علوم اعصاب گفت: تخمین زده می شود که 250 هزار بیمار پارکینسونی در کشور وجود داشته باشد. هنوز آمار دقیقی از این بیماری در کشور نداریم.

وی گفت: در هر کشوری نوع ژن و تاثیر آن بر بیماری متفاوت است. بر اساس آخرین اطلاعات، این بیماری در کشورهای شرق آسیا بیشتر دیده می شود. کاردرمانی و ورزش درمانی در درمان بیماری پارکینسون موثر است.

به گفته سالاری، تماس و قرار گرفتن در معرض سموم از عوامل اصلی این بیماری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا