ارمنستان می تواند پل ایران به بازار اوراسیا باشد/ هرگونه کریدور فراسرزمینی غیرقابل قبول است

سفیر ارمنستان در ایران به تشریح همکاری های تهران و یمن در زمینه های سیاسی اقتصادی و انرژی پرداخت و گفت: هر مسیر ارتباطی باید در صلاحیت و صلاحیت کشور مورد نظر و بر اساس اصل متقابل و برابری باشد. ”

ارمنستان می تواند پل ارتباطی ایران به بازار اوراسیا باشد/ کریدور برون مرزی غیرقابل قبول است

آرسن آواکیان سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری ارمنستان در ایران وی در گفت وگو با سلام آنلاین درباره روابط و همکاری های دوجانبه تهران و ایروان روابط گرم جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر حسن همجواری دانست. برای ارمنستان تقویت و تحکیم روابط با ایران اهمیت ویژه ای دارد. این موضوع در برنامه چهار ساله 2021-2026 دولت جمهوری ارمنستان نیز مورد توجه قرار گرفته است. به جرأت می توان گفت که اراده و ترتیب سیاسی لازم بین دو طرف برای تعمیق هر چه بیشتر روابط وجود دارد.

وی افزود: حضور دولت ارمنستان در بالاترین سطح در مراسم تودیع سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سابق ایران و یارانش و همچنین تحلیف مسعود مزیکیان رئیس جمهور جدید منتخب اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد. در چارچوب این سفرها نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان در دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تعامل وجودی ارمنستان به بحث و تبادل نظر پرداخت. و ایران و چشم انداز همکاری های آتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ایروان معتقد است با همکاری دولت چهاردهم می توان برنامه های جدید و بلندپروازانه تری را در راستای اجرای توافق قبلی برنامه ریزی کرد.

این دیپلمات ارمنی همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری های اقتصادی دوجانبه بین ارمنستان و ایران لازم به ذکر است که با وجود برنامه های بی شماری که در حال حاضر در حال اجرا است ظرفیت همکاری دو کشور بیشتر است. آنها آگاه هستند که می توان به نتایج مهمی دست یافت.

دیدار پاشینیان با رهبران انقلاب

ارمنستان پل طبیعی ایران به بازار اوراسیا است

همکاری های اقتصادی قوی دوجانبه محرک کلیدی برای تعاملات چندجانبه است و ایران و ارمنستان در زمینه انرژی زیرساخت ها و حمل و نقل همکاری نزدیک دارند.آواکیان گفت: ارمنستان و ایران به طور فعال در زمینه زیرساخت ها همکاری می کنند. در چارچوب این همکاری ساخت جاده 32 کیلومتری کجاران – آگاراک ارمنستان واقع در مسیر پروژه حمل و نقل شمال به جنوب با مشارکت شرکت های ایرانی در حال انجام است. این پروژه علاوه بر اهمیت زیرساخت پیامدهای زیادی برای استراتژی اقتصادی تمدن و فرهنگ نیز دارد. این یک نقطه ترانزیتی اصلی در ترانزیت شمال به جنوب و خلیج فارس به دریای سیاه خواهد بود.

وی تاکید کرد: گام بعدی در توسعه روابط اقتصادی دوجانبه افزایش ظرفیت حمل و نقل و بهره برداری بزرگ دو کشور است. برای تحقق این امر اقدامات عملی برای تضمین تردد آزاد مسافران و وسایل نقلیه به ارمنستان و ایران و همچنین تعمیر گذرگاه مرزی مغری که به شرکت های ایرانی واگذار شده است نیاز است.

سفیر ارمنستان در تهران با بیان اینکه همکاری نزدیک دو کشور در بخش انرژی نیز ادامه دارد گفت: از دستاوردهای مهم همکاری های دوجانبه تمدید قرارداد «گاز در مقابل برق» است که در گذشته امضا شد. بر اساس این قرارداد امکان افزایش میزان برق ارسالی از ارمنستان به ایران و به موازات آن دریافت گاز بیشتر از ایران وجود خواهد داشت. همچنین در زمینه همکاری های انرژی نمی توانم بگویم یکی از مهمترین پروژه های اقتصادی دوجانبه احداث سومین خط فشار قوی برق ایران و ارمنستان است. ما خوشحالیم که دوست ما ایران گام های مشخصی برای تکمیل این پروژه برمی دارد.

وی همچنین تاکید کرد که درست است که همکاری اقتصادی قوی دوجانبه محرک مهمی برای تعاملات چندجانبه است. موقعیت جغرافیایی ارمنستان و قابلیت های موجود به دلیل این موقعیت این امکان را برای کشورمان فراهم می کند تا به پل طبیعی ایران به سمت بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شود. دولت ما از امضای توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران استقبال می کند.

ارمنستان می تواند پل ارتباطی ایران به بازار اوراسیا باشد/ کریدور برون مرزی غیرقابل قبول است

آرسن آواکیان سفیر ارمنستان در ایران

هر مسیر کشتیرانی باید تحت صلاحیت کشور مورد نظر باشد

این دیپلمات ارمنی در پاسخ به سؤالاتی درباره ایجاد کریدور مورد ادعای جمهوری آذربایجان گفت: ضامن مهم صلح و ثبات در منطقه رفع انسداد در حمل و نقل و زیرساخت های اقتصادی است که یکی از اولویت ها محسوب می شود از دولت ارمنستان دیدگاه ها و نگرش های دولت ارمنستان در این مورد به تفصیل در طرح «چهارراه صلح» پیشنهادی نخست وزیر ارمنستان منعکس شده است.

وی افزود: از نظر ما وجود کریدورهای خارج از کشور غیرقابل قبول است و تاکید داریم که هر مسیر مواصلاتی باید در صلاحیت و صلاحیت کشور مورد نظر و بر اساس اصل اقدام متقابل و برابر باشد. این دقیقا همان موضعی است که در طرح «چهارراه صلح» منعکس شده است. برای ما مهم است که این دیدگاه های ارمنی ها نه تنها در ایران کاملاً درک شود بلکه بیانیه موضع در مورد لزوم احترام بی قید و شرط به تمامیت ارضی ارمنستان و نقض مرزهای این کشور در بالاترین نقطه تهران ادامه دارد. .

جمهوری ارمنستان آماده است تا امنیت کامل عبور کالاها وسایل نقلیه و افراد را در خاک خود تضمین کند.

سفیر ارمنستان در تهران تاکید کرد: جمهوری ارمنستان آماده است تا از عبور و مرور ایمن کالاها وسایل نقلیه و افراد در خاک خود به طور کامل اطمینان حاصل کند. ایروان بارها اعلام کرده است که آمادگی دارد ارتباط آذربایجان و نخجوان را دقیقاً مطابق با همان شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته است اجرا کند. من در اینجا از سخنرانی نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقل می کنم. وی در سخنان خود تاکید کرد که تمامی ادعاها مبنی بر اینکه در جایی و طبق اسناد ارمنستان توافق شده است که امنیت شبکه ارتباطی در قلمرو آن توسط نیروی ثالث تامین شود تنها راه های مختلف ارائه حقایق بوده است. تعهد ارمنستان به این امر تضمین ایمنی کالاها وسایل نقلیه و افراد در خاک خود روشن است و ما آن را تضمین می کنیم.

ارمنستان می تواند پل ارتباطی ایران به بازار اوراسیا باشد/ کریدور برون مرزی غیرقابل قبول است

چهارراه طرح صلح ارائه شده توسط ارمنستان

موثرترین سازوکار برای رفع موانع زیرساخت های اقتصادی منطقه اجرای طرح «چهارراه صلح» است.

این دیپلمات ارشد ارمنستان همچنین به پیشنهاد جایگزینی «راهروی زنگزور» با «مسیر ارتباطی آرس» اشاره کرد. وی گفت: برای پاسخ به سؤال شما باید مجدداً به طرح «راه صلح» که توسط دولت جمهوری ارمنستان ارائه شده است اشاره کنم. هدف از اجرای این پروژه رفع تراکم اقتصادی افزایش توان حمل و نقل کشورهای منطقه و همچنین ایجاد ارتباطات جدید و ایجاد صلح ثبات و طول عمر است.

وی تصریح کرد: طرح “چهار راه صلح” به معنای از سرگیری و توسعه روابط منطقه ای از طریق بازسازی ساخت و بهره برداری از جاده ها راه آهن خطوط لوله کابل ها و خطوط برق است. البته طرح «چهار راه صلح» از این نظر نیز برای ما مهم است که در صورت اجرا امکان ارتباط ریلی با کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران نیز فراهم می شود. آنچه برای ما مهم است این است که برخی کشورها به طور رسمی حمایت خود را از این پروژه اعلام کرده اند از جمله ایران که امیدواریم در اجرای این پروژه مشارکت داشته باشند. در خاتمه باید پیشنهاد کنم که مؤثرترین و مفیدترین سازوکار برای رفع محدودیت های زیرساخت های اقتصادی منطقه اجرای طرح «چهارراه صلح» است که منافع متقابل را با هم ترکیب می کند.

ارمنستان می تواند پل ارتباطی ایران به بازار اوراسیا باشد/ کریدور برون مرزی غیرقابل قبول است

رایزنی هیئت عالی دیپلماتیک ارمنستان و جمهوری آذربایجان در استانبول

در نتیجه مذاکرات ارمنستان و آذربایجان توافقات متعددی حاصل شد

سفیر ارمنستان در تهران همچنین در پاسخ به این سوال که: با وجود اینکه مقامات ایروان و باکو دستیابی به صلح پایدار را اعلام کرده اند به نظر می رسد اختلافاتی بین دو کشور وجود دارد که مانع دستیابی به صلح شده است. ” او گفت. در مهمترین حوزه های اولویت دار جمهوری ارمنستان است. ارمنستان ارزش صلح و ثبات در منطقه را به خوبی می داند و هیچ تلاشی برای رسیدن به آن باقی نمی گذارد. ما معتقدیم که صلح منطقه ای مستلزم مسئولیت مشترک است ما مسئولیت خود را بر عهده گرفته ایم و از سایر ذینفعان در این زمینه می خواهیم که سهم خود را از مسئولیت بپذیرند و با احساس تعهد نسبت به گونه های صلح موضع سازنده تری نسبت به روند پذیرش داشته باشند. منطقه.

آرسن آواکیان خاطرنشان کرد: در نتیجه مذاکرات دو سال گذشته بین ارمنستان و آذربایجان توافقات زیادی در زمینه برقراری صلح و روابط بین دولتی صورت گرفته است. پیشنهاد ما این است که پیش نویس این سند و موارد مورد توافق در پیش نویس هر چه سریعتر امضا شود روابط دیپلماتیک برقرار شود و بحث ها و بررسی ها ادامه یابد تا همه مسائلی که برای طرفین اهمیت دارد حل شود. تبدیل شود

ارمنستان به خوبی از ارزش صلح و ثبات در منطقه آگاه است و برای رسیدن به آن تلاش نمی کند.

ارمنستان می تواند پل ارتباطی ایران به بازار اوراسیا باشد/ کریدور برون مرزی غیرقابل قبول است

رایزنی وزرای خارجه ارمنستان و فرانسه

تهران و پاریس مواضع مشابهی در مورد ارمنستان دارند

این دیپلمات ارمنی در ادامه به سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ارمنستان و نقش کشورهایی مانند فرانسه در توسعه منطقه ای اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری ارمنستان با بسیاری از کشورها از جمله فرانسه روابط نزدیک و دوستانه دارد. دولت ما از مشارکت همه بازیگرانی که در ایجاد امنیت و ثبات در منطقه موضع سازنده دارند استقبال می کند. در این زمینه باید تاکید کنم که تهران و پاریس مواضع متناظری دارند و این نکته در دور نگه داشتن منطقه از توسعه فاجعه بار بسیار مهم است.

وی همچنین افزود: یادآوری این نکته را ضروری می دانم. در سفری که به آن اشاره کردید فرانسه مجدداً بر حمایت خود از طرح “چهار راه صلح” تاکید کرد که فرصت خوبی برای توسعه همکاری های اقتصادی چندجانبه است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا