۱۴۰۱/ آنچه در ایران گذشت…

نمایشنامه “متروپل”; زاینده رود جریان دارد; مهسا امینی گم شد و شعار «زن، زندگی، آزادی» فراگیر شد. کیان پیرفلک پسر 9 ساله در حمله تروریستی «ایذه» به شهادت رسید. حرم حضرت شاهچراغ (ع) غرق در خون است. «امید» دوباره وارد ایران می شود و با «رویا» همسفر می شود و …

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

سلام آنلاین پلاس: خیلی وقت‌ها وقتی همه ما به آنچه که از سر گذرانده‌ایم نگاه می‌کنیم تا نزدیک شروع دوباره باشیم. ما گرد و غبار را حذف می کنیم. با لبخند از خاطرات خوب گذشتیم و با اشک از خاطرات تلخ گذشتیم. حالا بیایید نگاهی به 1401 به سرعت و مختصر بیندازیم. اتفاقی که قبلا افتاد…

عزیزم؛ عروسک سالانه!

پسر مردی بی ادب و زشت اما خوش قلب بود که جلوی تالار عروسی ایرج طهماسب گل می فروخت. او در اولین قسمت از درام پارتی توسط «قیمه» به ایرج طهماسب و تماشاگران معرفی شد و در خانه ماند. ما از سال 1401 با این عروسک شروع کردیم و تا سرمان می چرخید که یکی بگوید پیر شدی! دوستت دارم … “

این شخصیت توسط ایرج طهماسب در «پارتی» ساخته شد و «هوتن شکیبا» نقش آن را بازی کرد. پیمان فاطمی (آروسک گردان) نیز به این گروه پیوست تا محبوب ترین شخصیت عروسکی 1401 شود.

سال های جذاب؛ علیدی

در فوریه 1401 فیفا اعلام کرد که قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر به زودی انجام خواهد شد. فیفا اسامی مهمانان معروفی که قرعه کشی می کنند را اعلام کرد و بر این اساس علی دایی یکی از افرادی است که قرعه کشی مراسم را برگزار کرد.

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

لوتار ماتئوس (آلمان)، کافو (برزیل)، عادل احمد (قطر)، علی دایی (ایران)، بورا میلوتینوویچ (صربستان)، جی جی اوکوچا (نیجریه)، رباح ماجر (الجزایر) و تیم کیهیل (استرالیا) قوی ترین ها هستند. شماره 8. چه کسی جام جهانی را قرعه کشی کرد. صحنه ورود علی دایی به این مراسم بارها به عنوان صحنه افتخارآمیز بین کاربران به اشتراک گذاشته شده است.

لورنتون؛ زنان سال / مردان سال!

شهره لرستانی بازیگر; در تیرماه 1401 کارگردان و فیلمنامه نویس معروف تغییر جنسیت خود را اعلام کرد و اعلام کرد که نام مازیار را انتخاب کرده است.

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

این رویداد با واکنش‌های فراوانی از سوی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و در حالی که برخی از «تغییر جنسیت» او صحبت می‌کردند، فعالان حقوق تراجنسیتی پیشنهاد کردند که باید از عبارت «اصلاح جنسیت» برای چنین رویدادی استفاده شود. او گفت که هویت سابقش دردی بود که 56 سال طول کشید و امیدوار بود بهبود یابد.

آهنگ سالانه / “فرمانده سلام”

شاید اولین بار 1401 سال بود! چرا؟ درست است که دقایقی قبل از انتشار سال 1400 با آهنگ سلام فرمانده آشنا شدیم، اما شکوفایی این اثر در سال 1401 بود. کاری که با طنین دهه 90 آشوب ایجاد می کند و بارها با آواز ابوذر روحی اجرا می شود.

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

این آهنگ علاوه بر اجراهای استانی در کشمیر، پاکستان و نیجریه نیز اجرا شده است.

بزرگترین راهپیمایی سالانه/ اربعین حسینی (ع)

مدت زیادی از تبدیل شدن پیاده روی اربعین به بزرگترین تجمع شیعیان جهان می گذرد، اما دو سال است که ویروس کرونا اجازه برگزاری بزرگ این مراسم را نمی دهد تا اینکه سال گذشته 1401 که تبدیل به نمایش شد. این احیای بزرگ

مهم ترین رویداد دریایی سالانه / بگذار بروم!

در خرداد 1401 منابع رسمی اعلام کردند که گارد ساحلی ایران دو نفتکش یونانی «دلتا بسودن» و «پردنت و ریور» را در سواحل بندرلنگ و عسلویه توقیف کرده است. این نفتکش حامل محموله در بصره عراق بود.

به گفته منابع، Agioi Teodoroi در نزدیکی Corinth بود و کالاها در حال تحویل به یک پالایشگاه نفت واقع در آنجا بود.

آتن بعداً اعلام کرد که دو نفتکش با پرچم یونان که توسط سپاه پاسداران ایران در ماه مه توقیف شده بودند، روز چهارشنبه (16 نوامبر) پس از رفع توقیف آب‌های ایران را ترک کردند. تهران همچنین از عقب نشینی توقیف نفتکش ایرانی توسط یونان پس از شش ماه خبر داد.

وزارت امور دریانوردی یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از ماه‌ها مذاکره با تهران، نفت‌کش‌های «جنگجوی محتاط» و «دلتا پوزیدون» که از 27 می توقیف شده بودند، ترک کردند. پس از 100 روز توقیف، دو نفتکش ایرانی بیشتر نفتکش‌های خود را آزاد کردند. 50 خدمه

مهم ترین خبر سال / صفر کرونا در ایران

در 23 خرداد 1401، دو سال پس از 100 سال، روز کرونا در ایران اعلام شد.

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

با تلاش دولت برای تسریع در واکسیناسیون، تلاش تمام وقت کادر پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری و مشارکت مردم در مبارزه با کرونا، بالاخره شاهد مرگ و میر هستیم چرا که بیماری کرونا در کشور به کاهش یافته است. صفر

ظهور سال / شادی والیبال دختران و تاریخچه مسابقات قهرمانی تکواندو بانوان

در مرداد 1401 تیم والیبال بانوان ایران با شکست تیم والیبال بانوان جمهوری آذربایجان به فینال مسابقات دولت اسلامی 2021 در قونیه ترکیه راه یافت.

بانوان ایران در این دوره مدال نقره کسب کردند

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

قهرمان تاریخی تکواندو بانوان ایران و رسیدن به مقام اول بازی های آسیایی مژده مرداد 1401 است. تیم ما با کسب 3 طلا، 2 نقره، 1 برنز و 500 امتیاز بر سکوی قهرمانی آسیا ایستاد.

از سال جدید ممنوع!

در شهریور 1401 با شروع ناآرامی در ایران، اپلیکیشن های اجتماعی مانند واتس اپ و اینستاگرام فیلتر شدند.

“امید” و “رویای” سال ما.

«امید» تنها بازمانده یک گونه سیبری در ایران است که 14 سال بدون جفت خود «آرزو» به تالاب فریدونکنار سفر کرد. امید یکی از مهاجرترین پرندگان است و حرکت خود را از سیبری آغاز می کند و پس از اقامت کوتاهی در ولگا روسیه و قزاقستان وارد تالاب های فریدونکنار می شود و تا اسفند میهمان ایران است.

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

در نهایت طبق برنامه سازمان محیط زیست قرار شد زوجی به نام «رویا» و امید همکار سفر شوند اما رویا و امید به سفر خود ادامه ندادند.

سال عجیب / توافق ایران و عربستان

وزارت امور خارجه در آخرین روز سال جاری بیانیه ای درباره توافق بزرگ ایران و عربستان صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت دکتر ابراهیم رئیسی در اجرای دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل قوی» هوشمندانه و در راستای مخالفت با همسایگی سیاست و پایان موثر گام های قبلی، گام مهم دیگری به جلو بردارد و در نتیجه مذاکرات پر تنش و عملی، به توافق پکن برای برقراری روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دست یافت. جاده معمولی

از دست دادن سال / جام جهانی 2022

حذف تیم ملی ایران در مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر یکی از بزرگترین حسرت های امسال است. تیم ملی ایران جام جهانی 2022 را با شکستی جدی آغاز کرد و با شش گل تیم ملی انگلیس سخت ترین شکست تاریخ جام جهانی را متحمل شد. دیدار ایران و ولز در جام جهانی 2022 نیز در تاریخ 25 نوامبر 2022 بین ایران و ولز در مرحله گروهی جام جهانی 2022 در ورزشگاه احمد بن علی شهر الریان قطر برگزار خواهد شد. این دیدار که بهترین پیروزی ایران در جام جهانی بود با نتیجه دو بر صفر به سود ایران به پایان رسید. در این دیدار وین هنسی دروازه بان ولز به دلیل خطا روی مهدی طارمی کارت های قرمز متوالی دریافت کرد که اولین اخراج این دیدار محسوب می شود.

در نهایت تیم ملی ایران با نتیجه یک بر صفر مغلوب آمریکا شد و از جام جهانی 2022 قطر حذف شد.

تلخی سال…

زباله های “متروپل”.

ظهر روز دوشنبه دوم خرداد 1401 بخشی از برج «متروپل» آبادان بر اثر خرابی سازه فروریخت. این فاجعه 43 کشته و 37 زخمی برجای گذاشت. علت سقوط به طور رسمی اعلام نشده است. اما مؤسسه مهندسی سازه مؤسسه بین المللی زلزله و زلزله سه دلیل اصلی ریزش ساختمان را سهل انگاری در رعایت نظام مهندسی، عدم حذف اعلام کرد توجه سازندگان به هشدارهای بازرسی. بی توجهی مهندسان و شهر آبادان به این هشدارها.

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

سقوط متروپلیس یکی از تلخ ترین اتفاقات سال گذشته بود.

سیل امامزاده داود

در ساعت 1:30 بامداد 15 مرداد 1401، باران شدید و ناگهانی در دره امامزاده داوود باعث سرازیر شدن آب و گل شد. سیل به ساختمان امامزاده رسید و بیش از 10 نفر کشته و بیش از 20 نفر مجروح شدند. ساختمان امامزاده داوود (ع) نیز در این حادثه آسیب زیادی دید.

مهسا امینی و …

بی شک خبر درگذشت مهسا امینی یک اتفاق تلخ سالانه است. در 25 شهریور 1401 پس از دستگیری توسط گشت های هدایت شده بر اثر فلج مغزی درگذشت. مرگ او واکنش ها و اعتراضات گسترده ای را در نقاط مختلف ایران برانگیخت. واکنش به خبر فوت او در شهر و اینترنت ایران، پلاک فارسی #مهسا_امینی را با بیش از 300 میلیون توییت و ریتوئیت به یک ترند جهانی تبدیل کرد و رکورد جهانی تاریخ توییتر را شکست.

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

این حادثه ماه ها ناآرامی در ایران را به دنبال داشت. شعار اصلی فعالان این ماه ها «زن، زندگی، آزادی» است.

حمله داعش به حرم حضرت شاهچراغ (ع)

حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (علیه السلام) حمله ای مسلحانه در منطقه حرم شاهچراغ شیراز بود که در شامگاه 13 آبان 1401 رخ داد. در نتیجه این حمله 13 نفر شهید و بیش از 20 نفر مجروح شدند. یک ساعت پس از این حمله، داعش با صدور بیانیه ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

1401 / آنچه در ایران گذشت ...

به نام رنگین کمان…

کیان پیرفلک پسر 9 ساله ساکن ایذه است که در جریان حمله تروریستی در ایذه به ضرب گلوله کشته شد.«جشنواره دانشجویی. تست زدن و شروع صحبت هایش با عبارت «به نام رنگین کمان» بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت و با واکنش های زیادی مواجه شد.

عبارت «به نام خدای رنگین کمان» شعری از «محمود پوروهاب» است که در کتاب فارسی ابتدایی موجود است. این عبارت سرچشمه بسیاری از مطالب نوشته شده با تاسف در مورد از دست دادن این کودک شده است.

احساس وقتی زمین می لرزد!

در 8 فوریه 1401 زلزله ای به بزرگی 5.9 ریشتر بار دیگر خوی را لرزاند. این زمین لرزه ساعت 21:44 روز شنبه در 6 کیلومتری خوی و در عمق 7 کیلومتری زمین رخ داد. این زمین لرزه حدود 60 پس لرزه را به دنبال داشت که بزرگترین آن در ساعت 18:11 شامگاه یکشنبه به بزرگی 4.5 ریشتر رخ داد.

این فاجعه سه کشته و 1160 زخمی برجای گذاشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا