اجتماعی

۱۴۰۱، سال پیش‌بینی نشده‌ها – سلام آنلاین

سال اول قرن پانزدهم با حوادث غیرقابل پیش بینی فراوانی سپری شد که برخی از آنها با عنوان «حادثه 1401» برای همیشه در خاطره جمعی ایرانیان باقی خواهد ماند.

به گزارش سلام آنلاین. سال 1401 یا اولین سال قرن پانزدهم، پر از رویدادهای مختلف از ده ها قتل، هزاران سرقت و ده ها هزار حادثه تا سیل، زلزله، طوفان و غیره است. ساختمان متروپلیس فروریخت. سرقت بزرگ در دانشگاه بانک ملی و وقوع سیل در امامزاده داوود فیروزکوه استهبان. سانحه قطار، حادثه و اعتراضات پس از درگذشت مهسا امینی یکی دیگر از حوادث سال 1401 بود که تا سالیان سال در دل مردم ایران ماندگار خواهد بود.

فروردین 1401 در نیمه ماه مبارک رمضان به پایان رسید، در آن ماه مشخص شد که حدود 1100 نفر در حوادث رانندگی در نوروز جان خود را از دست داده و دیگر به خانه بازنگشتند. این آمار نسبت به سال 1400 افزایش گزارش شده است و همین موضوع از ابتدای سال تاکنون باعث افزایش نگران کننده قربانیان تصادفات جاده ای در کشور شده است. اواسط ماه جاری سه کشیش در صحن حرم امام رضا مورد حمله قرار گرفتند که یکی از آنها کشته و مهاجمان نیز دستگیر شدند.

فروپاشی متروپلیس و ارتقای ایمنی ساختمان

با گذشت ارام ارديبهشت، ظهر دوم خرداد به طور تصادفي از راه رسيد، ساختمان متروپل در آبادان فرو ريخت. تصادف دلخراش 43 کشته و 37 مجروح برجای گذاشت. این بنا که به عنوان یکی از مجلل ترین بناهای آبادان شناخته می شود پس از فروریختن آن بدون توجه به قوانین و مقررات به نماد ساختمان های استیجاری تبدیل شد و در هفتمین روز در همان سال به کلی تخریب شد.

ریزش کلانشهر در مقایسه با ریزش ساختمان پلاسکو موجی از نگرانی ها را برای ایمنی ساختمان ها در شهرهای کشور به ویژه تهران ایجاد کرده است. تا جایی که سازمان آتش نشانی تهران از وجود 129 ساختمان با شرایط شدید ایمنی در شهر تهران خبر داده اما هیچگاه به صورت رسمی نام آنها را اعلام نکرد. در نهایت اعلام شد که 10 ساختمان ایمن سازی شده و 119 ساختمان باقی مانده است. در همان سال سازمان مدیریت بحران کشور نیز تحت تاثیر ریزش ساختمان متروپل اقدامات خود را برای سنجش و ارتقای ایمنی ساختمان ها در کشور آغاز کرد.

صندوق امانات بانک ملی و دزد بزرگ قرن

بزرگترین و پیچیده ترین سرقت کشور در اواسط خرداد ماه رخ داد و چند سارق وارد شعبه بانک ملی بانک ملی شدند و میلیاردها تومان از صندوق امانات این بانک سرقت کردند. اگرچه پلیس حدود دو روز پس از سرقت از این سرقت مطلع شد، اما در 25 خرداد توانست 13 نفر از سارقان را در کمترین زمان ممکن شناسایی و دستگیر کند.30 خرداد. وی همچنین دو پسرعمو که طراحان اصلی سرقت از صندوق امانات بانک ملی دانشگاه تهران بودند را پس از بیش از هفت ماه سرقت از ترکیه به ایران بازگرداند.

تصادف قطار مسافری

اخبار این رویداد در کشور همچنان تحت عنوان صحبت نکردن و جزئیات بیشتر از سرقت از صندوق امانات ملی باقی مانده است که ساعت 5:30 بامداد چهارشنبه 27 خرداد، قطار مسافربری مشهد – یزد در حین حرکت در مسیر خود واژگون شد. منطقه ایستگاه مازینو این قطار حامل حدود 420 مسافر بود که 86 نفر از آنها مجروح و 21 نفر کشته شدند.

نیروی سیلاب از امامزاده داوود تا استهبان; بیش از 90 نفر جان باختند.

روزهای پایانی تیرماه با هشدارهایی مبنی بر ورود باران‌های موسمی به کشور سپری می‌شود، اما از ابتدای مرداد ماه جاری است که در برخی نقاط کشور قدرت خود را نشان داده است. بارش شدید باران باعث جاری شدن سیل در امامزاده داوود شد، سیل ویرانگری که برای چند ثانیه تمام منطقه امامزاده داوود را فرا گرفت و باعث ویرانی آن شد. مدتی بعد بارندگی های مشابه در فیروزکوه خسارات جانی و مالی قابل توجهی برجای گذاشت. وقوع سیل در استهبان استان فارس نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. در مجموع از ابتدای مرداد تا اواسط مردادماه 93 بر اثر حوادث ناشی از مداخلات جوی مانند سیل و صاعقه جان خود را از دست دادند.

بارندگی و سیل به زیرساخت های آبرسانی همدان آسیب وارد کرده است. پس از این سازمان هایی مانند هلال احمر، مدیریت بحران، وزارت نیرو وظیفه تامین آب سالم شهر را بر عهده داشتند.

مهسا امینی و …

روزهای پایانی شهریور با نام دختر جوانی به نام مهسا امینی گره خورده است. بر اساس بیانیه ای از مرکز اطلاعات پلیس پنوم پن، یک دختر گفت که در روز سه شنبه، 22 ماه دوم سال سامرت ساک. گروه دیگری از مراجعه کنندگان حاضر در سالن به طور ناگهانی بیهوش شده و با همکاری پلیس و نیروی انتظامی برای مداوا به نزدیکترین بیمارستان منتقل شدند و گفت: اورژانس اما متاسفانه اقدامات درمانی بی نتیجه است.

مرگ دختر جوان سقزی در بازداشت گشت امنیت اخلاقی موجی از اعتراضات را در نقاط مختلف کشور به وجود آورده که ماه هاست در کشور به چشم می خورد. در پی اعتراضات به مرگ مهسا امینی، چند نفر دیگر نیز کشته شدند و البته اسامی نیز ذکر شد، اما هیچ مدرک رسمی دال بر ارتباط مرگ آنها با اعتراضات وجود نداشت. به گفته مقامات امنیتی و مدافعان، تعدادی از آنها در عرض چند ماه پس از تظاهرات به شهادت رسیدند. در ماه اکتبر، پس از نماز جمعه زاهدان، درگیری هایی آغاز شد که منجر به کشته شدن تعدادی از نمازگزاران شد. پس از این حادثه، فرماندهان انتظامی سیستان و بلوچستان اخراج و گروهی به نمایندگی از رهبرانقلاب به زاهدان سفر کردند. برای پیگیری این موضوع.

آتش سوزی در زندان اوین که به گفته مقامات قضایی منجر به کشته شدن 8 نفر شد، حادثه دیگری بود که در 2 آنلاین رخ داد و توجه عمومی را به خود جلب کرد.

حمله داعش به شاهچراغ

در بحبوحه همین اتفاقات بود که حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز رخ داد. شامگاه 13 آبان ماه بود که تیراندازی تروریست ها در حرم شاهچراغ (ع) تعدادی از اهالی و زائران را مجروح کرد. گفته می شود که حداقل 13 نفر در این حمله شهید و بیش از 20 نفر دیگر کشته و مجروح شدند. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

مدتی بعد در دی ماه 1401 سردار احمدرضا رادان فرمانده شهربانی کشور شد. پیش از رادان سردار حسین اشتری عهده دار این مسئولیت شد. بازگشت رادان به نیروی انتظامی کشور منجر به تغییراتی در میان فرماندهان نیروی انتظامی شده است که از جمله آنها می توان به جابجایی رئیس پلیس پایتخت و انتصاب سردار عباسعلی محمدیان به این سمت اشاره کرد. سردار سعید منتظرالمهدی مجدداً به عنوان معاون جامعه و سخنگوی فراجا منصوب شد.

لرزیدن

در این مدت شهر خوی در استان آذربایجان غربی چندین زلزله را تجربه کرد، اما بدترین و ویرانگرترین آن در روز هشتم بهمن 1401 بود که طی آن سه نفر کشته و بیش از هزار نفر مجروح شدند. در جریان این زمین لرزه صدها خانه به طور کامل تخریب شده یا آسیب جدی دیده است.

یک روز قبل از زلزله خوی، مهاجمان به دلیل مشکلات خانوادگی به سفارت جمهوری آذربایجان حمله کردند. در این حادثه مردی با کلاشینکف وارد سفارت آذربایجان شد و رئیس امنیتی سفارت باکو را کشت. دو نفر از نگهبانان سفارت نیز مجروح شدند که وضعیت آنها راضی کننده اعلام شد، کسانی که به سفارت آذربایجان حمله کردند. به گفته پلیس، فرد مهاجم به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده و دست به حمله مسلحانه زده است. به گفته قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، ضارب انگیزه خود را شخصی و خانوادگی عنوان کرد.

مسمومیت دانش آموزان؛ 110 نفر دستگیر شدند، بمب بدبو پیدا شد

در دو ماه اخیر امسال مشکل دیگری نیز به وجود آمده است؛ آلودگی دانش آموزان در مدارس. موضوعی که پس از این تاکیدات حتی واکنش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر لزوم حل سریع موضوع را برانگیخت و در اسفند ماه 1300 پلیس آگاهی از دستگیری 110 نفر در این خصوص خبر داد. کشور. سردار سعید منتظرالمهدی گفت: پلیس در روزهای اخیر به دنبال نگرانی بسیاری از خانواده ها، مدارس کشور را تحت نظر و رصد قرار داده و با راه اندازی بیش از 4 هزار گشت اسب و پیاده به صورت واقع بینانه و نامفهوم بر عملیات نظارت می کند. این روزها بیش از 110 مجرم توسط این سازمان شناسایی و دستگیر شدند.اطلاعات فرجا برخی از سموم واقعی و بیشتر برخی دیگر متاثر از عوامل روانی مبتنی بر ترس و بیماری روانی هستند و اشیای مشابه نیز عامل اصلی در حادثه یعنی حدود 9000 بمب بدبو جمع آوری و از فروش آنها جلوگیری شد و واردکنندگان برخی مواد مهم از طریق کشورهای همسایه و طرفی که وارد کردند دستگیر شد.

بیشتر بخوانید:

سالهای شوک؛ از «نامداری و خرمدین» تا «سربوریده و خانه وحشت»

روز 13 اسفندماه به بالگرد هلال احمر که حامل وزیر ورزش و جوانان بود، مفقود شدن وی اعلام شد. دو روز پس از این حادثه، آتش‌سوزی در ساختمان 153 در خیابان بهار تهران رخ داد، آتش‌سوزی که ساعت‌ها آتش‌نشانان در طبقه منفی سه ساختمان مشغول کار بودند و در نهایت به جان یک آتش‌نشان رسید. ساختمان 153 نیز از جمله ساختمان های تهران محسوب می شود که اخطار ایمنی دریافت کرده است.

افزایش تعداد مجروحان در چهارشنبه 1401

اواخر سال 1401 با چهاربانسوری در وقایع چهاربانسوری 1401 بود و از ابتدای اسفند تا پایان مأموریت چهاربانسوری طبق آخرین آمار اورژانس، انفجار یا سوختن اشیا باعث مصدومیت 4368 نفر شد. این آمار نسبت به مدت مشابه در سال 1400 22 درصد افزایش داشته است. از ابتدای اسفندماه تا پایان مأموریت چهاربانسوری 19 نفر کشته شدند که از این تعداد 8 نفر یعنی 42 درصد کل در چهاربانسوری جان باختند. بیشترین فوتی ها در تهران 12، آذربایجان غربی دو نفر، همدان دو نفر، فارس دو نفر، قزوین یک نفر و آذربایجان شرقی یک نفر بوده است.

اکنون 1402 در شرایطی آغاز شده است که ممکن است در ماه های آینده اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ دهد. هر چند حوادث غیرقابل پیش بینی مانند تصادفات رانندگی، آتش سوزی، سیل، زلزله و … با رعایت یک سری اقدامات و افزایش آمادگی می تواند تلفات جانی را کاهش دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا