یک فناوری که تخیل را به واقعیت تبدیل کرد/ مانع‌تراشی برای تعالی شرکت‌ها در مسیر صادرات

یک فناوری که تخیل را به واقعیت تبدیل کرد/ مانع‌تراشی برای تعالی شرکت‌ها در مسیر صادرات

یکی از آگاه ترین شرکت ها با استفاده از فناوری چاپ مدار چاپی که امکان چاپ مدار بر روی پوشاک و منسوجات را فراهم می کند، مدارهای انعطاف پذیر تولید کرده است، اما سیاست صادرات مانع از ادامه حضور این شرکت در عرصه بین المللی شده است.

به گزارش سلام آنلاین. این شرکت دانش بنیان تولید سنسور و گرمکن صندلی خودرو و دستیابی به فناوری چاپ الکترونیکی با استفاده از جوهر نانو را بر عهده داشته است.

متخصصان این شرکت در 8 سال گذشته بر بستر فناوری جدیدی به نام چاپ الکترونیکی تمرکز کرده اند و روشی برای چاپ مدارهای الکترونیکی ابداع کرده اند. این روش ساخت مدارهای الکترونیکی قابلیت های زیادی را در زمینه ساخت محصولات الکترونیکی جدید و الکترونیک انعطاف پذیر به این شرکت داده است.

این فناوری همان چیزی را به ما می دهد که قبلاً در فیلم های علمی تخیلی می دیدیم. مثلاً وسایل الکترونیکی پوشیدنی روی لباس‌هایمان داشته باشیم یا وسایل جدیدی روی لباس‌هایمان بسازیم.

حدود پنج سال پیش به درخواست دفتر توسعه فناوری نانو، این شرکت شروع به تولید و توسعه محصولات در زمینه چاپ الکترونیکی با استفاده از نانومتر کرد و هم اکنون این شرکت چاپگرهایی را روانه بازارهایی کرده است که می توانند محصولاتی مانند گرمکن صندلی و … حسگرها با کمک جوهر نانو.

در سال های اخیر فناوری چاپ الکترونیکی در حال توسعه بوده است و در این زمینه چاپگرهای مرتبط با خدمات مختلف از جمله تولید انواع مدارها، تولید انواع پانل های حرارتی و از طریق بومی سازی دانش تولید این دستگاه هم اکنون توانایی ساخت و تامین تجهیزات را داریم و ماشین آلات صنعتی به صورت بومی برای تولید انواع محصولات تجاری در زمینه چاپ الکترونیک ایجاد شده است.

اکنون بر اساس این دانش با دانش فنی چاپ انواع مدارهای انعطاف پذیر بخاری خودرو را توسعه داده و طی قراردادی با سایپا 30 هزار بخاری صندلی خودرو تولید خواهد کرد.

موانع بر سر راه توسعه صادرات اکنون به پاشنه آشیل این شرکت تبدیل شده است و معتقدند سیاست های اتخاذ شده در منطقه مانع از تعالی این شرکت در مسیر توسعه صادرات می شود.

علی قره خانی، مدیرعامل این شرکت در گفت وگو با سلام آنلاین، بر این اساس دانست. وی به فعالیت های این شرکت در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: در این بخش محصولات نانو داریم و مهمتر از همه گرمکن های صندلی که تولید و به بازار عرضه می کنیم. در این بخاری ها از مواد نانو استفاده شده است.

وی گفت: اکنون برای این بخاری های صندلی با شرکت سایپا قرارداد داریم و امسال 30 هزار بخاری صندلی خودرو تولید خواهیم کرد.

قره خانی خاطرنشان کرد: برای تولید و توسعه محصولات در حوزه الکترونیک چاپی، چاپگرهایی ساخته ایم که می توانیم به کمک جوهر نانو محصولاتی مانند گرمکن صندلی، سنسور و پنل خودرو تولید کنیم. در این فناوری با استفاده از جوهرهای نانو، امکان تولید لوازم الکترونیکی انعطاف پذیر و ارزان قیمت وجود دارد.

به گفته این محقق، اکنون می توان انواع مدارهای چاپی و تگ های انعطاف پذیر RFID، بخاری های انعطاف پذیر، سنسورهای انعطاف پذیر را به همراه قابلیت تحقیق و توسعه سایر کاربردها در زمینه الکترونیک چاپی چاپ کرد.

قره خانی گفت: ما در این شرکت مدارهای الکترونیکی را از طریق چاپ تولید می کنیم. ما هشت سال پیش با ستاد نانو شروع به تحقیق در این زمینه کردیم.

وی عمده ترین محصولات این شرکت را چاپگرهای چاپی و مواد نیمه کانتینری دانست و افزود: در حال حاضر برخی از لوازم جانبی خودرو را به این روش تولید می کنیم و دو محصول تجاری این شرکت عبارتند از: گرمکن صندلی که با فناوری چاپ و تولید می شود. یکی دیگر از “سنسورهای تشخیص سرنشین صندلی خودرو”.

قره خانی طول عمر را از ویژگی های گرمکن صندلی خودرو عنوان کرد و یادآور شد: نشانگرهای سرنشینان دارای فناوری چاپ الکترونیکی برای شناسایی سرنشینان داخل خودرو نیز هستند. این سنسور سرنشینان را گرفته و به آنها زنگ هشدار می دهد تا کمربندهای ایمنی خود را ببندند.

مدیرعامل این شرکت شناسایی کودکان از بزرگسالان را یکی از ویژگی های این دستگاه برشمرد و گفت: به دلیل اینکه باز شدن کیسه هوا برای کودکان خطرناک است، این دستگاه اجازه باز شدن کیسه هوا را پس از شناسایی نمی دهد. فرزندان.

محققان می‌گویند: «این نوع حسگرها کودکان را از روی وزن انسان شناسایی می‌کند.

قره خانی با اشاره به تجارت محصولات این شرکت و تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت فروش در کشور خوب است، سطح فروش در این کشور را موقتی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه با رقبای چینی و 400 هزار تولیدی کشور مواجه هستیم. میوه ها به ایران وارد می شود، بنابراین وقتی مسئولان از صادرات صحبت می کنند، نمی دانیم که آنها می خواهند محصولات خود را به کدام کشورها صادر کنند.

وی گفت: چین به مقصد صادراتی ما وارد شده و گفته است که چین برای صادرات خود یارانه می دهد، اما صادرکنندگان ایرانی باید ارز خود را به کشور تحویل دهند و در سامانه نیما برای پیشنهادات 40 هزار تومانی.

وی از مذاکره با خودروسازان خارجی خبر داد و گفت: برای این محصولات از دو خودروساز چینی تاییدیه گرفته ایم اما واقعیت این است که سود در صنعت خودرو 8 تا 10 درصد است و دولت انتظار دارد با ارز ورودی آن را بفروشیم. 40 هزار تومان و ما در بخش صادرات به این نتیجه رسیدیم که با این اصل نمی توانیم وارد بخش صادرات شویم.

قره‌خانی برگزاری جشن‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی را اقدامی موثر برای توسعه صادرات این شرکت عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی برای نمایش و معرفی محصولات است اما از آنجایی که صادرکنندگان از آن‌ها حمایت چندانی نمی‌کنند و دولت هزینه می‌کند . 50% ارزش دریافتی از شرکت آگاه.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به رقابت نابرابر بین شرکت‌های ایرانی و چینی در صنعت خودرو، به عدم رقابت با شرکت‌های چینی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: محصولاتی که به این شرکت ارائه می‌کنیم معادل یک محصول چینی است. در حالی که ظرفیت تولید ما یک دهم شرکت های چینی است.

قراخانی با تاکید بر آن. وی با بیان اینکه نیروی انتظامی مانند اولین تولید در این بخش جوابگو نیست، گفت: حجم صادرات ما به کشورهایی مانند چین حدود 500 هزار دلار است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا