اقتصادی

یک طرح جدید برای عرضه تک نرخی خودرو

مدیر توسعه بازاریابی فیزیکی بورس کالای ایران از طراحی مدل جدیدی برای عرضه خودرو در چارچوب این بورس خبر داد و گفت: با اجرای این طرح قیمت خودروها یکسان شده و خواهد شد. بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

جواد فلاح در گفت وگو با سلام آنلاین، با اشاره به روش قیمت گذاری خودروهای داخلی، اظهار کرد: تاکنون خودروهای جدید در کشور به ویژه در سال های اخیر توسط دولت و تولیدکنندگان قیمت گذاری شده است و بر اساس قیمت تعیین شده توسط خودرو پیشنهادی دولت بر این اساس، خودرو در بازار دست دوم با قیمتی بسیار متفاوت از قیمت پیشنهادی خودروساز معامله می شود و این الگوی معاملاتی به دلیل دامنه تقاضایی که ایجاد کرده است، منجر به قرعه کشی برای تعیین کیست. صاحب آن ماشین تفاوت زیادی با بازار دارد.

وی درباره مدل طراحی شده برای عرضه خودرو در بورس توضیح داد: یکی از مدل های پیشنهادی در بورس این است که خودرو در بورس عرضه می شود و قیمت آن بر اساس بازار و مکانیزم های عرضه و تقاضا است.. برای این مدل ، می توان از قراردادهای آتی استاندارد استفاده کرد. یعنی خودروسازان خودروهای خود را در قالب قراردادهای آتی عرضه کنند. به عنوان یک قاعده، برخی از پیشنهادات می توانند آتی کوتاه مدت و برخی بلندمدت باشند. خریدار نیز خودرو را در قالب قرارداد آتی پیش خرید می کند و در پایان مدت قرارداد خودرو را از خودروساز تحویل می گیرد.

پس از شناسایی خودرو در بورس و خریدار تا سن بلوغ، امکان بازار ثانویه در صورت تمایل خریدار در بازار ثانویه فراهم می شود. فروش به شخص دیگری می تواند معامله ای را انجام دهد.

فلاح درباره مزایای این طرح توضیح داد: مزیت این طرح نسبت به مدل فعلی این است که خودرو هم قیمت می شود و هم همان ارزش موجود در بازار خواهد بود. این قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس پیدا خواهد شد. کسانی که بر اساس قرارداد فوق، خودرویی را در بورس خریداری کرده اند، می توانند در زمان فروش خودرو توسط خودروساز، آن را به سایر اعضای هیئت مدیره عرضه کنند.

وی با بیان اینکه تعهدات گارانتی خودروساز در بورس اتفاق می افتد، گفت: اگر خودروساز به هر دلیلی کالا را به موقع تحویل ندهد، بورس از محل گارانتی دریافتی از شما به خریدار خسارت می دهد.

مدیر فیزیک توسعه بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه این مدل برای خودروهای پرتیراژ قابل استفاده است، گفت: خودروهایی برای خودروهای ارزان قیمت که هیچ ایده ای برای ایجاد بازار ثانویه و فروش مجدد برای آنها ندارند، قابل استفاده هستند. یک بازار فرعی برای مبادله کالاها، با استفاده از بازار به عنوان یک معامله یکبار مصرف در قالب قراردادهای آتی یا نقدی.

فلاح در پاسخ به سوالاتی در خصوص مراحل این طرح گفت: جلسه ای بین بورس کالا و خودروساز در این خصوص برگزار شد. البته تصمیم گیری در این زمینه با مبادله کالا یا خودروسازان نیست و مراجع ذی صلاح باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. این طرح از سوی بورس کالا مطرح شده است و بورس آماده عرضه خودرو مانند سایر کالاها بر اساس الگوی معاملات است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا