فرهنگ و هنر

یک تعرض به محوطه ساسانی

رئیس شورای باستان شناسی محوطه «قلعه قدیمی میرآباد امامقلی» ریگان از حمله شرکت گاز استان کرمان و همچنین احداث جاده در منطقه ساسانی خبر داد و تاکید کرد: وزارت راه و گاز شرکت خسارت های جبران ناپذیری به این میراث ملی وارد شده و باید جبران شود.

به گزارش سلام آنلاین، محوطه قدیمی معبد میرآباد در شرق روستای میرآباد امامقلی شهرستان ریگان و بخشداری نصیریه بخش گنبکی استان کرمان قرار دارد. باستان شناسان این محوطه را که حدود 12 جریب وسعت دارد، مربوط به دوران ساسانی و اسلامی می دانند.

به گفته شهرام زارع، رئیس شورای باستان شناسی معبد قدیم – این منطقه شامل تپه های متعددی است که بلندترین آنها حدود 3 تا 3.5 متر از سطح زمین مجاور ارتفاع دارد.

در سال 1397 سند ثبتی منطقه تنظیم شد که در نهایت در سال 1399 به شماره 33062 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. البته قبل از آن، این منطقه چندین بار مورد حمله قرار گرفته بود.

زارع – رئیس کمیته باستان شناسی “قلعه امامقلی میرآباد قدیم” ریگان – می گوید از اهمیت بالایی برخوردار است، این محوطه به شدت آسیب دیده و قسمت هایی از آن تخریب شده است عبور از جاده آسفالته ریگان – فهرج در اوایل دهه 1370. در سال‌های اخیر شرکت گاز کرمان تحت کنترل شرکت ملی گاز ایران آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بخش‌هایی از میراث ملی وارد کرده است.

وی خسارات وارده را غیرقابل جبران دانست که بلافاصله اتفاق افتاد، اما تاکید کرد: وزارت راه و شرکت ملی گاز انتظار دارند در چارچوب مطالعات امداد و نجات و باستان شناسی و اقدامات پیشگیرانه خسارت وارده را جبران کنند. در تحقیق و نگهداری این اثر ملی مشارکت دارد

به گفته این باستان شناس، از مهم ترین آثار به جای مانده از این منطقه می توان به ساختمان های چهار گوش یا معابد آتشین اشاره کرد که برای بررسی سیر تحول معماری مذهبی دوره ساسانا حائز اهمیت بوده است. این ساختمان شامل یک حیاط مربع مرکزی و یک راهرو کامپیوتری است و محوطه های معماری زیادی در اطراف آن وجود دارد.

او به یافته‌های دیگر در این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید ساختمان بزرگی در محوطه وجود دارد که ممکن است معبد یا گاراژ باشد و هنوز کاربرد آن مشخص نیست. این منطقه همچنین دارای دو سازه معماری ستونی است که همگی از خشت و لایه‌هایی ساخته شده‌اند و بیشتر آنها پس از رها شدن در زیر زمین مدفون شده‌اند.

زارع اخیراً طرح میدانی برای تعیین محدوده قلعه قدیمی میرآباد امامقلی را تکمیل کرده و حریم آن را درخواست کرده است. وی گفت: به منظور رفع مخاطرات و ارائه حمایت های قانونی و همچنین پیگیری برخی از سوالات پژوهشی، پیشنهادات منطقه بندی و حفظ حریم خصوصی در دستور کار قرار گرفته و با ایجاد 19 حفره آزمایشی، حد پهنه بندی تعیین شد که البته باید پس از تدوین گزارش ها و نقشه های مربوطه انجام شود تا ارزیابی لازم توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

رئیس شورای باستان شناسی معبد قدیمی گفت: این محوطه تاریخی یک منبع فرهنگی ناشناخته است که در سال های اخیر با فعالیت باستان شناسان و خوشبختانه شورای مردم و مردم محلی شناسایی و معرفی شده است. روستاییان میرآباد می خواهند از آن به عنوان میراثی برای خود هم اکنون و هم در آینده محافظت کنند.

وی افزود: مسئولان دولت محلی نیز به مسائل میراث فرهنگی علاقه مند هستند و در عین حال هنوز درک عمیقی از لزوم توجه به ارزش میراث فرهنگی و استفاده از آن برای غلبه بر مسائل منطقه ای ندارند.

حمله به سایت ساسانی

خرابکاری عمدی یا عمدی تنها موضوع این سایت ساسانی نیست. زارع می گوید: با توجه به بحران زیست محیطی، مشکلات زیادی در مناطق خشکی مانند ریگان به وجود آمده است و توسعه آینده این مناطق بدون شناخت و مدیریت منابع جدید فرهنگی امکان پذیر نبود. مشکلات ناشی از بحران آب آسیب جدی به اقتصاد تک محصولی منطقه و معیشت مبتنی بر کشاورزی سنتی وارد کرده است و باید برای آینده تدابیری اندیشید.

این باستان شناس با بیان اینکه متاسفانه شهرهای حاشیه کویر متروکه شدند و با وجود فرهنگ غنی و وجود آثار تاریخی فراوان فعالیت قابل توجهی صورت نگرفت، اظهار کرد: در این مناطق مدیریت منابع فرهنگی نمی شود.

کاربرد میدانی برآورد باستان شناسی برای تعیین محدوده و پیشنهاد حریم قلعه قدیمی میرآباد امامقلی به گفته شهرام زارع با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی. استان کرمان، نمایندگی میراث در ریگان، فرماندار ریگان، بخشدار گنبکی و دهیاری روستای میرآباد امامقلی تکمیل شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا