اجتماعی

گزارش یک آشفتگی؛ تایید و تکذیب‌های بارداری «ایران»

خرس آسیایی از گونه های در معرض خطر انقراض است و از دست دادن «پیروز» حساسیت آن را به این موضوع دوچندان کرده است. این در حالی است که انتشار اخبار ضد و نقیض درباره بارداری مجدد «ایران» به عنوان یک مادر پیروز، موجب سردرگمی افکار عمومی شده است.

به گزارش سلام آنلاین. 1996 یک بچه ببر نجات یافته از دست قاچاقچی برای نگهداری به پارک پردیسان تحویل داده شد. این ببر «ایران» نام گرفت و دامپزشکان در همان زمان اعلام کردند که «ایران» قابلیت تولید مثل دارد. در دی ماه همان سال ایمان معماریان دامپزشک سابق پارک پردیسان از معاینه «ایران» (خرس ماده پیدا شده در تهران) خبر داد و گفت: «احتمال تولید مثل ایرانی با کوشکی مردانه وجود دارد. . سایت تحقیقاتی یوزپلنگ آسیایی یوزپلنگ. به گفته وی، «ایران» توانایی بازگشت به طبیعت را ندارد، زیرا این حیوان در زمان جدا شدن از طبیعت جوان بوده و بسیاری از مهارت های لازم برای بقا در طبیعت را نیاموخته است. به همین دلیل «ایران» در مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی در پارک پردیسان جنب «کوشکی» و «دلبر» نگهداری می شود.

در ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ مرحله جدیدی در زندگی جوانان «ایران» آغاز شد. پلنگ نر قرار است از پردیسان نقل مکان کند و به خانه اصلی خود در سمنان بازگردد. با تایید امیر عبدوس، مدیرکل سابق محیط زیست استان سمنان “ایران” به مرکز تکثیر یوزپلنگ واقع در استان سمنان منتقل شد.

بیشتر بخوانید: با هم برای بقای یوزپلنگ ایرانی

در اوایل فروردین 1400 “فیروز” – خرس نر 11 ساله منطقه توران – زنده اسیر شد و برای جفت “ایرانی” ببر ماده به محیط اسارت واقع در توران منتقل شد. انتشار این خبر با واکنش هایی همراه بود و برخی از کارشناسان اعلام کردند که چنین فعالیتی می تواند تعداد معدودی جغدهای باقی مانده در طبیعت را تهدید کند.

بیش از یک سال از اظهار نظر دوستداران محیط زیست درباره ظرفیت باروری ایران می گذرد و در روز ششم بهان سال 1400 و در آخرین روزهای قرن، بشارت به گوش می رسد.» «ایران». در ساعت 7 صبح روز شنبه (2 فوریه 1400) علامت فحلی (فحلی) در گوزن ماده پارک ملی توران مشاهده شد. ببرهای نر و ماده (ایرانی ها) سه شبانه روز تلاش کردند تا عمل لقاح را با موفقیت انجام دهند. در 21 اردیبهشت 1396 سه گوساله به روش سزارین به دنیا آمدند که دو گوساله در روز اول مردند و پیروز پس از حدود 10 ماه در 18 اسفند ماه به سرنوشت خواهر و برادرش رسید.

اکنون پس از گذشت یک سال کامل، بار دیگر خبر بارداری ایران منتشر شده است، اما هنوز از این اطلاعات مطمئن نیستیم زیرا مسئولان مربوطه بارها این خبر را تایید و تکذیب کرده اند.

هفدهمین روز از بهمن ماه بعد از خبر بازی ایران و فیروز است. غلامرضا ابدالی – مدیر دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست – وی در گفت وگو با سلام آنلاین ضمن تایید این خبر گفت: این دو ببر آسیایی نیاز به اقدام خاصی ندارند، خیر و باید روند طبیعی را طی کنند. اگر «ایران» باردار باشد، احتمالا اردیبهشت ماه زایمان می کند.

8 مارس امید مرادی – رئیس انجمن دامپزشکی ایران – وی در ویدئویی که در سایت سازمان حفاظت محیط زیست در مورد روند درمان “پیروز” و دلایل انتخاب دیالیز رکتال به جای همودیالیز منتشر شده، با اشاره به بارداری ایرانیان گفت: تنها خونی که با خون پیروز مطابقت دارد، خون مادرش است (ایران). ) علیرغم باردار بودن «ایران» و خونگیری از او احتمال سقط جنین را در این دسته افزایش می دهد.

9 مارس دکتر پیام محبی – رئیس انجمن دامپزشکی ایران – وی در جلسه تخصصی شورای محیط زیست شورای اسلامی با موضوع بررسی علت مرگ «پیروز» درباره انتشار اطلاعاتی درباره بارداری «ایرانی» گفت: 35 روز قبل از ازدواج مادر پیروز و آن هنوز نمی توان با اطمینان گفت که آیا باردار است شکم نمی توان برای سونوگرافی و آزمایش روی حیوانات بیهوش کرد. پزشکان منتظرند تا «ایران» به مرحله ای برسد تا بارداری او از روی ظاهرش مشخص شود.

امروز بهرام علی ظهیری – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان – وی گفت: ایران در 14 بهمن امسال با فیروز رابطه خوبی داشت اما من قبل از سونوگرافی باردار بودن او را تایید یا تکذیب نکردم.

روز بعد علی سلاجقه – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست او در بیرون از هیئت دولت خبر باردار بودن «ایران» در میان خبرنگاران را تایید کرد.

آخرین نظر در این داستان مربوط به بهرام علی زهری است. وی در 23 اسفند ماه با اشاره به انتشار اطلاعاتی در مورد بارداری یوزپلنگ ایرانی، گفت: جفت گیری «ایران» و «فیروز» در 5 بهمن 1401 ثبت و تایید شده است، اما بدون سونوگرافی، نمی‌توانیم توصیه روشنی در مورد اینکه آیا ایران باردار هست یا نه .. در صورت صدور مجوز باید 45 تا 50 روز بعد از جفت “ایرانی” سونوگرافی انجام دهیم تا مشخص شود باردار است یا نه؟

وی افزود: برای سونوگرافی ایران خرس نیاز به بیهوشی داشت به همین دلیل سونوگرافی بستگی به تصمیم کمیته کارشناسی دارد و اگر کارشناسان سازمان کارشناسان و دامپزشکان به این نتیجه برسند ایران عمل می کند.سونوگرافی. اگر نتایج سونوگرافی وضعیت بارداری «ایران» تا پایان اسفندماه سال جاری انجام و تأیید شود، امیدواریم تا اردیبهشت 1402 «ایران» صاحب یک نوزاد جدید شود.

به گزارش سلام آنلاین، سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست یک رزمایش بزرگ اطلاع رسانی درباره اولین بارداری ایران انجام داد که پس از تولد نوزاد تشدید شد. امسال پس از مرگ “پیروز” تنها توله زنده مانده از ایران، انتظار می رود سازمان در انتشار اطلاعات خرس در حال انقراض اسیر دقت بیشتری داشته باشد، اما در مدیریت اطلاعات برعکس است. حاملگی “ایران” می تواند تلخی مرگ جوندگان به ویژه “پیروز” را کاهش دهد و جزئیات احتمال بارداری “ایران” را به بینندگان نشان دهد، اما مدیریت اطلاعات نادرست و هجوم اطلاع رسانی ها تاکنون نتیجه ای جز سردرگمی عمومی نداشته است. اطلاعات موجود در آن، حاشیه جدیدی را برای سازمان های زیست محیطی ایجاد کرد.

امید است گروه‌های محیط‌زیست در ماه‌های آینده راهبرد رسانه‌ای درستی برای اطلاع‌رسانی به وضعیت «ایران» اتخاذ کنند، زیرا ایران یک چشم به وضعیت «ایران» دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا