بین الملل

گزارش| چرا ارتش آموزش‌دیده افغانستان در برابر طالبان شکست می‌خورد

به گفته تیم بین المللی فاشیست ، در رزروهای اخیر ، نیروهای امنیتی افغانستان تحت فشار نیروهای طالبان در بیش از 15 شهر مستقر شده اند که از ماه مه آغاز به کار کرده است. مقامات افغان روز جمعه تأیید کردند که دو مرکز اصلی ولایت ، قندهار و هرات نیز توسط نیروهای طالبان بازپس گرفته شده است.

نیویورک تایمز از علت سقوط سریع نیروهای آموزش دیده افغان علیه جنگجویان طالبان خبر می دهد.

پیشرفت سریع به نیروهای طالبان این امکان را داده است که تسلیحات و تجهیزات ایالات متحده را که نیروهای افغان پشت سر گذاشته اند ، کنترل کنند ، در برخی از فیلمها حتی تصاویر بالگردهای آمریکایی در اختیار نیروهای افغان قرار گرفته است.

در سایر شهرها ، نبردهای سنگین هفته ها در حومه شهر ادامه داشت ، اما سرانجام نیروهای طالبان توانستند به نیروهای دفاعی شهر حمله کرده و سپس بدون مقاومت به شهر حمله کنند.

این تحولات در حالی رخ می دهد که ایالات متحده در دو دهه گذشته بیش از 83 میلیارد دلار تجهیزات و آموزش به نیروهای امنیتی افغان ارائه کرده است.


ارتش آمریکا بر آموزش نیروهای افغان نظارت می کند – 2016

ساخت تجهیزات امنیتی افغانستان بخش مهمی از استراتژی دولت باراک اوباما ، رئیس جمهور سابق آمریکا است که 10 سال پیش به دنبال انتقال امنیت به نیروهای افغان و خروج از کشور بود.

این تلاشها ارتشی با تصویر ارتش آمریکا ایجاد کرد ، موسسه نظامی افغانستان ، که قرار بود به نمایندگی از ایالات متحده در افغانستان جنگ کند ، اما به نظر می رسد قبل از خروج کامل ارتش آمریکا از افغانستان منحل شده است.

از آنجایی که آینده افغانستان نامشخص تر به نظر می رسد ، یک چیز روشن است: تلاش های 20 ساله ایالات متحده برای ایجاد یک ارتش مستقل و قوی افغانستان ناموفق بوده است ، ظاهراً تحت کنترل افغانستان است. طالبان

اما ظهور ارتش افغانستان از هفته گذشته دیده نشده است ، اما چند ماه پیش پس از تلفات سنگین در جنگ مشخص شد ، در حالی که دولت بایدن چنین نکرد. تصمیم خروج از افغانستان در 11 سپتامبر اعلام شد.


کماندوهای افغان در لاس وگاس

تجزیه ارتش در حومه شهر آغاز شد ، جایی که نیروهای دولتی افغانستان و یگان های پلیس سلاح و سلاح های خود را به جنگجویان طالبان تحویل دادند. طالبان به آنها وعده داد که در صورت تسلیم و زمین گذاشتن آنها می توانند با خیال راحت منطقه را ترک کنند. بازوها به این ترتیب طالبان به تدریج کنترل مناطق و جاده ها را در دست گرفتند. نیروهای دولتی افغانستان همیشه از همین بهانه برای شکست طالبان استفاده می کردند: بدون پشتیبانی هوایی یا بدون تجهیزات و غذا.

اما حتی قبل از آن ، ضعف سیستمیک نیروهای امنیتی افغانستان مشخص بود. بر روی کاغذ ، تعداد نیروهای امنیتی افغانستان 300 هزار نفر تخمین زده می شود ، اما در روزهای اخیر گفته شده که این تعداد تنها 50 هزار نفر است.

این کاستی ها را می توان به مسائل متعددی نسبت داد که یکی از آنها اصرار غرب بر ارتش کاملاً جدید با الزامات لجستیکی است. اما نشان داده شده است که این دستگاه بدون حضور ایالات متحده و متحدانش در ناتو پایدار نخواهد بود.

ارتش و پلیس افغانستان از رهبران افغان خود بسیار آزرده خاطر شده اند. مقامات افغان غالباً بر آنچه اتفاق افتاده است چشم بسته اند و به خوبی می دانند که نیروهای افغان کوچکتر از آن چیزی است که به طور رسمی به عنوان نشانه ای از فساد در ساختار پذیرفته شده دولت افغانستان شناخته شده است.


نیروهای افغان در خط مقدم در قندهار

پس از اعلام خروج ایالات متحده از افغانستان ، طالبان کنترل بخش اعظم افغانستان را تغییر دادند ، زیرا نیروهای امنیتی افغانستان معتقد بودند که جنگ ارزش کشته شدن دولت اسد را ندارد.

در مصاحبه های متعدد با افسران ارتش و پلیس افغانستان ، احساس سرخوردگی مشهود بود.

هفته گذشته ، در خط مقدم جنوب افغانستان در قندهار ، ناتوانی نیروهای امنیتی افغان در خنثی سازی حملات مخرب طالبان به این شهر مشخص بود که دلیل شکست قریب الوقوع “سیب زمینی است.

پس از چند هفته درگیری ، روزانه یک جعبه پر از سیب زمینی به پلیس ارسال می شد. آنها روزها چیزی جز سیب زمینی دریافت نکرده بودند و خستگی و گرسنگی نیروهای امنیتی باعث شکست آنها شده بود.

یک افسر پلیس در توضیح عدم حمایت خود از دفاع از دومین شهر بزرگ افغانستان گفت: “این سیب زمینی سرخ کرده خط مقدم را حفظ نخواهد کرد!”

جبهه روز پنجشنبه سقوط کرد و صبح جمعه قندهار ، دومین شهر بزرگ افغانستان ، تحت کنترل طالبان قرار گرفت.

نیروهای افغان برای دفاع از مرکز استان این کشور تجمع کرده و به مرکز این ولایت نقل مکان کردند ، اما در هفته های اخیر طالبان تمرکز خود را از حومه شهرها به مناطق شهری تغییر داده اند. استراتژی دولت افغانستان برای بسیج نیروها در استان ها بی نتیجه ماند زیرا طالبان تقریباً همه شهرها را تصرف کردند ، تقریباً نیمی از پایتخت افغانستان را در یک هفته تصرف کردند و کابل را محاصره کردند.

عبدالحی ، افسر پلیس 45 ساله که هفته گذشته در جبهه شمالی قندهار محافظت می کرد ، گفت: “آنها در تلاش برای پایان دادن به ما هستند.”

نیروهای امنیتی افغان از سال 2001 تاکنون بیش از 60 هزار نفر را کشته اند. اما منظور او طالبان نیست ، بلکه دولت خود اوست ، که معتقد است این قدرت را ندارد که برنامه ای بزرگتر برای جلوگیری از تصرف قلمرو طالبان در اختیار داشته باشد.


نیروهای افغان در خط مقدم در قندهار

اما ماه ها شکست در برابر طالبان چهارشنبه گذشته به اوج خود رسید ، زمانی که فرماندهی کامل ارتش افغانستان در شمال قندوز تحت کنترل طالبان بود. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که جنگجویان طالبان در حال کار با بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا در افغانستان هستند. تصاویری از خودروهای زرهی آمریکا که توسط طالبان توقیف شده است نیز منتشر شده است.

ژنرال عباس توکلی ، فرمانده تیپ 217 افغانستان که فرماندهی یک پایگاه نظامی در قندوز را بر عهده داشت ، با تکرار عبدالله گفت که این شکست نیروهای در میدان جنگ است.

وی گفت: متأسفانه ، دانسته یا ندانسته ، برخی از قانونگذاران و سیاستمداران دشمن را شعله ور می کنند.

وی افزود: “هیچ منطقه ای به دلیل جنگ کاهش نیافته اما به دلیل جنگ روانی از دست رفته است.”

انتهای پیام.


دکمه بازگشت به بالا