فرهنگ و هنر

کتاب تازه پرویز دوائی در بازار

«ملکه آلبا» (از پراگ) اثر پرویز دوایی به تازگی وارد بازار کتاب شده است.

به گزارش سلام آنلاین، این کتاب در 112 صفحه و به ارزش 45 هزار تومان توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.

در گزیده ای از این کتاب می خوانیم: او با لباس ارغوانی و آبی تیره، کمی مانند یک روح حرکت می کرد و به چپ و راست نگاه نمی کرد، سرش صاف و به همان زیبایی که در ابتدا دید. آدم بزرگ نفس می کشد، ساقه مهتاب پری است که از دل جنگل دلربا و شاهزاده خانم “آلبا” برمی خیزد…

در پشت جلد کتاب نیز نوشته شده است: به نظر می رسد پرنسس «آلبا» می خواهد دنیا را به دنیای واقعی و (متاسفانه) پشت پرده مه صبحگاهی توضیح دهد. از این به بعد آدم همیشه می ترسد و نمی خواهد این رویا را از دست بدهد، رویایی که مایه قوت است، مایه شادی و رنگ عواطف و افکارش. روزگاری نزدیک دریاچه فندقی در میان کوه‌های آلپ سرزمین بود که پروانه‌ای، نمی‌دانم چرا، مدتی دور این بنده چرخید و سرانجام روی یکی از انگشتان ما نشست. این معجزه ای بود که فقط یک بار در زندگی من اتفاق افتاد و دیگر تکرار نشد و به همین دلیل است که آن را به یاد می آوریم و همه غذاهای زندگی من – تا آخر عمر.

پرویز دوایی در سال 1314 در تهران به دنیا آمد. او فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است و مهارت های زبانی او باعث شده تا مقالات فیلم و دیالوگ را به فیلم تبدیل کند. او با مجلات سینمایی مختلفی همکاری داشته و به عنوان منتقد سینما شناخته می شود. از مجلاتی که دوایی با هم تألیف کرده اند می توان به «سپید و سیاه»، «فردوسی»، «رودکی»، «روش فکر و سینما» و «نگین» اشاره کرد. وی آخرین مقاله خود را در طول زندگی خود در ایران در سال 1353 در مجله “سپید و سیاه” با عنوان “خداحافظ و رفقا” نوشت و برای آموزش به چکسلواکی رفت و در پراگ اقامت داشت. مدتی دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان دهه 50 و 52 بود.

«باغ»، «سوار برگشت»، «پری سبز»، «ایستگاه آبشار»، «بلوار دل شکسته»، «امشب در سینما ستاره»، «درخت بنفش» (بلیت از پراگ)، «به خاطر باران» (نامه‌ای از پراگ، «یک روز می‌آیی» (نامه‌ای از پراگ) و «جاده شکرگزاری» (نامه‌ای از پراگ) از جمله کتاب‌های تألیف پرویز دوایی هستند.

او همچنین «تنهایی پر سر و صدا» و «نی جادویی و چند داستان دیگر» بهومیل هرابال، «سینما اثر هیچکاک» فرانسوا تروفو، «پسر هالیوود» نوشته رابرت پریش، «سرگیجه» ساموئل ای تیلور را ترجمه کرده است. «استلا» نوشته جان دوهاتوگ، 2001: ادیسه فضایی اثر آرتور سی. کلارک با «ذن در هنر نوشتن» ری بردبری و «تکنیک فیلمنامه نویسی» یوجین ویل.

وی در شهریور ماه امسال پس از سقوط در بیمارستان بستری شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا