اجتماعی

کاشمر و هراس نبود سازه‌های آبخیزداری

سلام آنلاین/ خراسان رضوی هنوز نمی توان سیل های فاجعه بار سال 1998 را به دلیل بارش 24 ساعته باران در کشمیر فراموش کرد. کارشناسان می گویند در آن زمان بیش از 2 میلیون متر مکعب سیلاب در پشت سازه های آبی در قسمت بالایی کشمیر ذخیره شده و دسترسی به شهر را مسدود کرده است. حال تصور کنید اگر این حجم از سیل، یکی از مخرب ترین و ویرانگرترین بلایای طبیعی تا کنون، وارد شهری شود که در واقع زیر آب بود، چه فاجعه ای رقم می خورد. تکلیف ساکنان شهرک های حسین آباد یا آنلاین که خانه هایشان عمود بر رودخانه است و هزاران نفر در آن زندگی می کنند چه می شود؟

متاسفانه در بسیاری از شهرها عدم اجرای عملیات مدیریت آب موجب افزایش خسارات مالی و جانی ناشی از سیل آن سال شد.

کارشناسان حوزه آب و خاک در گفت وگو با سلام آنلاین بر این باورند که یکی از مهم ترین عوامل حفاظت از منابع آب و خاک در دهه های اخیر در اکثر استان های کشور علم و فناوری مهندسی آب یا مدیریت آب است. استخر.

هادی معماریان گفت: به دلایل مختلفی از جمله عدم بکارگیری فناوری های نوین و پیشرفته در حوزه استحصال آب و استفاده گسترده، در بحران هستیم و میلیون ها مترمکعب آب در سال بی اثر است، مصرف در اکثر آب ها. کشور اسراف کننده است

وی با اشاره به الزامات عملیات آبخیزداری در منطقه کاشمر گفت: بیش از 50 درصد اراضی آن کوهستانی و تپه ماهور است و در اکثر زیرحوضه ها به دلیل غنای شیب متوسط ​​بالای 30 درصد است.از جنوب. . این خاک‌ها روبه روی شیب‌های این منطقه، تشعشعات بیشتری از خورشید دریافت می‌کنند و در صورت بارش برف در ارتفاعات سریع‌تر ذوب می‌شوند و در شدت و میزان فاضلاب مؤثرتر خواهند بود که نشان‌دهنده نیاز به عملیات مدیریت حوزه آب است. .

کارشناسان حوزه آب و خاک ضریب بارش سالانه برف حوضه را بیش از 10 درصد تایید می کنند که با توجه به سطوح مختلف متفاوت است: این ضریب در دی ماه بیشترین میزان را دارد و در حوضه های کوچک به 53 درصد می رسد.

وی گفت: با توجه به ارتفاع سنگ و آب شدن سریع برف ها در فصل بهار، این عامل می تواند در افزایش فرسایش و سیل در مشکلات موجود در منطقه موثر باشد.

این معمار عنوان کرد: مدیریت استخر در صورتی که در مکانی مناسب و با سیستم خوب اجرا شود، سیستم آب زیرزمینی را تحت تاثیر قرار داده و تا حدودی در مصرف آب های زیرزمینی صرفه جویی می کند.

جنوب شهر در سیل

متأسفانه در طول سالیان متمادی شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز بسیاری در حاشیه رودخانه ها و دشت های سیلابی بوده ایم. اگرچه امیدواریم اتفاقی نیفتد، اما در صورت وقوع سیل و تلفات شدید چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

در این رابطه رئیس اداره منابع طبیعی و مدیریت رودخانه کاشمر در بحث قرار گرفتن در جنوب کاشمر در مسیر رودخانه های کال دره گور و دره گرگ 2 و سیلاب گفت: در صورت عدم طغیان. . ساختار مدیریتی وارد روستاهای شوکتیه و عشرت آباد می شود.

سید رضا نجفی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آب آشامیدنی کاشمر از دره گور و دره گرگ تامین می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر نوع بارش برف در کوهستان‌ها به باران تبدیل شده که می‌تواند خسارت‌هایی را به همراه داشته باشد.

وی گفت: با این حال در سیل های فاجعه بار سال 98 و بیش از 70 میلی متر بارندگی در 24 ساعت دو دره دره گور و دره گرگ دچار آبگرفتگی شدند. نگه دارید که به شدت بر تامین آب شهر تاثیر می گذارد اما اگر ساختار مدیریت آب نباشد این میزان سیلاب به داخل شهر می رود کاشمر و روستاهای پایین تر.

وی گفت: از سال 82 عملیاتی در این دو آبراه انجام شد که شامل ساخت مخازن گابیون، بلوک های بتنی و سدها بود.

نجفی با بیان اینکه کل مساحت کل شهرستان های کال گرگ و دره گور 5 هزار و 126 هکتار بوده است، افزود: حداکثر بارندگی طی 50 سال گذشته 36 متر مکعب بر ثانیه و حداکثر سیلاب تجربه شده برای کال دره گور 50 هکتار است. متر مکعب بر ثانیه که در صورت ادامه این سیلاب ها در جاده کال خسارات زیادی در شهرها به همراه خواهد داشت. کاشمر و حسین آباد.

وی گفت: اگرچه پوشش گیاهی نقش مهمی در کنترل جریان آب دارد، اما به دلیل ارتفاع زیاد در حال تخریب و از بین رفتن است.

مدیر گروه مدیریت منابع طبیعی و دشت های کاشمر خاطرنشان کرد: با توجه به وجود سنگ طبیعی در منطقه، در صورت مشاهده و عدم تخریب گیاهان بالش مانند نیلوفر آبی، مر، آسترا، گالاس، بدمینتون و … بیش از حد چمن داشته باشید حیوان خانگی آنها این گیاه در کنترل جریان آب موثر است.

الزامات ایمنی در برابر سیل

کارشناسان معتقدند منطقه ترشیز به دلیل قرار گرفتن در آب و هوای گرم و خشک و تبخیر زیاد، احداث سد، استخر و … غیر حرفه ای و غیر اصولی برای ذخیره آب بوده و بهترین انتخاب برای تامین آب محلی آینده است. تاسیسات ذخیره آب زیرزمینی است.

کارشناسان مهندسی سد و رودخانه در منابع آبی کاشمر به سلام آنلاین گفتند: طرح آبخیزداری نه تنها برای تغذیه آب های زیرزمینی و جلوگیری از تبخیر مفید است، بلکه برای سیلاب نیز مفید است.

اسماعیل رضائیان یونسی گفت: در صورت عدم اجرای طرح آبخیزداری، سیل شمال غرب و شمال شرق کاشمر را تهدید می کند.

این کار علاوه بر مدیریت سیلاب و ایمنی کشت و صنعت و سازه‌های شهری و روستایی زیر آب، کمک قابل توجهی به تغذیه حوضه‌های آب زیرزمینی می‌کند و از کاهش کمیت و کیفیت آب و همچنین رانش زمین جلوگیری می‌کند.

به گفته کارشناسان آب، احداث پروژه مدیریت منابع طبیعی شمال شرق و پروژه آبزی پروری مصنوعی سید مرتضی در شمال غرب کاشمر به طور میانگین به بیش از پنج میلیون تن بارندگی بستگی دارد. منابع آب زیرزمینی و پایین دستی از جمله چاه ها و کانال ها و به ویژه چاه های آب شیرین حفر شده در نواحی فوقانی به کمک و کاهش خطر سیلاب می شود.

وی افزود: از آنجایی که پروژه آب در حال ساخت می تواند عملکرد خوبی داشته باشد و عمر مفید آن را افزایش دهد، پس از افتتاح نباید آن را رها کرد، بلکه باید به طور مرتب توسط ادارات مربوطه بررسی شود و سالانه اعتبار برای تعمیرات تخصیص داده شود. و رسوب گذاری.

مدیریت کامل سیل بستگی به بودجه دارد

وی ادامه داد: در بخش شمالی دشت کاشمر طرح چهار فاز توزیع سیلاب بهاره را در دست اجرا داریم که دو فاز آن تکمیل و دو فاز سد ساخته شده است.سرریز ناقص.

قاسم صنعتی با بیان اینکه در حوضه کسرینه که از رودخانه خرزنج خلیل آباد شروع و تا رودخانه سنگ نصوح ادامه دارد، سازه سد گبین و سدهای آهکی است، گفت: کار و به مرحله آبگرفتگی رسیده ایم.

کارشناسان مدیریت سیلاب می گویند با پایش های انجام شده برای تکمیل توزیع سیلاب، قول تخصیص اعتبار 3.5 میلیارد تومانی از سوی مسئولان استانی داده شده است. در صورت اجرای این پروژه، بخش قابل توجهی از سیلاب در منطقه کسری حفظ می شود. همچنین برای فاز چهارم آبخوان بهاره یک میلیارد و 600 میلیون وام مساعد قول داده شده است که بتوانیم سرریز را تا حدودی تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه در صورت تکمیل پروژه کنترل سیلاب فوق، از میزان سیلاب ها کاسته می شود، گفت: کاملاً پیشگیری کنید. با اجرای این طرح ها علاوه بر ذخیره سازی مناسب، کاشمر، روستاها و باغات کشاورزی که بیشتر آنها زیر آب هستند، ایمن می شود.

وی گفت: باید برای تکمیل این پروژه بودجه اختصاص دهیم. اگرچه پروژه های اجرا شده تاکنون به طور متوسط ​​20 درصد سیلاب های منطقه هنوز مدیریت نشده است. اگر نیاز به تخصیص بودجه باشد. ما قادر خواهیم بود سیل را به طور کامل کنترل کنیم.

وی گفت: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، پروژه مدیریت آب شمال کاشمر طی سه تا چهار سال آینده به اتمام می رسد. از طرفی برای جلوگیری از سیل، کشت سبزی در منطقه باید همزمان اجرا شود.

وی افزود: نه تنها زمانی که پوشش گیاهی منطقه بالایی از بین می رود، ما یک حرکت رسوبی داریم که نه تنها عمر ساختمان را کاهش می دهد، بلکه هر بار که گردشگران به منطقه می آیند، زباله هایی که در آب های زیرزمینی رها می کنند به شدت آلوده می شود. صنعتی می گوید سلامتی ایجاد می کند.

معجزه مدیریت آب

بی شک طرح های مدیریت آب در کاشمر نقش مهمی در جلوگیری از خسارات جدی در هنگام بارندگی های شدید و سیل دارد و از این رو اجرای آن ضروری است. نه تنها اجرای ساختارهای مدیریت حوضه رودخانه برای مدیریت و مدیریت سیلاب حیاتی است، بلکه شناخت سیل و مسائل مربوط به آن و نیز اولویت‌بندی آبخیزداری در راستای توانمندی‌های موجود در منطقه، عاملی مسلم در این زمینه است. این رویکرد منابع آبی و خاکی را احیا کرد و از همه مهمتر به جنگ خشکسالی و کم‌آبی و پدیده‌های بیابانی رفت.

طرح های مدیریت آب نقش مهمی در مدیریت و کنترل سرعت سیل، تقویت حوضه های آب زیرزمینی و جلوگیری از رانش زمین دارد. از مسئولان می خواهد با تخصیص بودجه لازم، اجرای طرح های آبخیزداری را در اولویت قرار دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا