اجتماعی

کاشت یک میلیارد اصله نهال؛ دور ریختن بودجه یا سرمایه‌گذاری برای آینده؟

معاون جنگلداری سازمان منابع طبیعی و مدیریت منابع آب کشور با تاکید بر اینکه کاشت درخت سرمایه گذاری است نه هزینه، تاکید کرد: خیر، کشورهای صنعتی و تولیدکننده کربن موظف به کاشت درخت هستند تا تولید کربن و ترسیب کربن را متعادل کنند.

به گزارش سلام آنلاین. به زودی مراسمی با عنوان «ایران سبز، ایران قوی»، کمپین و حرکت جهادی با حضور دستگاه های مختلف دولتی با موضوع «طرح جهاد برای تولید و کاشت یک میلیارد نهال» در برنامه چهار ساله آغاز شد. 30 میلیون نهال و در سال آینده به 250 میلیون نهال می رسد.

این طرح که بر رفع آلودگی هوا توسط درختان و درختچه ها و تولید آب توسط درختان و بحث در مورد مراقبت از نهال ها در کنار کاشت آنها تاکید دارد، انتقاد برخی کارشناسان از جمله هادی کیادلیری وزیر امور خارجه سابق را برانگیخته است. کنوانسیون تنوع زیستی به گفته وی، از آنجایی که جنگل های شمال کشور قدمت زیادی دارند، کمبود زمین برای کاشت نهال و مشکلاتی مانند کمبود آب، نگهداری و احیای جنگل ها بیش از کاشت نهال است.

معاون جنگلبانی سازمان مدیریت منابع طبیعی و منابع آب می گوید: برای کاشت نهال از منشاء آب و هوایی مناسب هر منطقه استفاده می شود و کاشت درخت و آبیاری هزینه ای ندارد، خیر بلکه سرمایه گذاری است. در سال اول برای ایجاد و نگهداری این درختان از آب استفاده می کنیم و در آینده این درختان در چرخه آب بسیار کارآمد خواهند بود و شاید صدها برابر آبی که برای آنها مصرف می کنیم تحت کنترل چرخه آب به ما برگردد.

بیشتر بخوانید:

نقی شعبانیان در گفت وگو با سلام آنلاین وی در پاسخ به انتقاد از کاشت یک میلیارد نهال در چهار سال، گفت: ما در دنیا با مشکلات عدیده ای از جمله آب و هوا و جغرافیا، گرد و غبار، گازهای گلخانه ای، آلودگی آب و خاک مواجه هستیم، فرسایش هم که ایران در آن به وجود آمده است. همچنین مرتبط.

وی گفت: طبق تحقیقات انجام شده یکی از این راهکارها کاشت نهال است. در طول 100 سال گذشته شاهد کاهش 1500 میلیارد درخت در جهان بوده ایم و اگرچه آمار دقیقی از تعداد درختان افتاده در ایران وجود ندارد، اما مشکل همچنان پابرجاست.در کشور ما نیز.

بخش جنگلداری سازمان منابع طبیعی و مدیریت منابع آب کشور افزود: در این پروژه تا سال 2030 حدود 1000 درخت و میلیاردها درخت کاشته می شود. از این نظر کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی قصد دارند 50 میلیارد درخت بکارند و آب و هوا را از گرم و خشک به معتدل تغییر دهند و 10 میلیارد درخت در زمین خود و 40 میلیارد درخت بکارند. خارج از مرزهای عربستان سعودی. ترکیه همچنین 405 میلیارد درخت کاشته است و هنوز هم برنامه هایی برای کاشت نهال دارد. کشورهای دیگر نیز برنامه های مشابهی دارند.

تولید کربن را تا سال 2030 به صفر برسانید

وی گفت: ایران و سایر کشورها در تعدادی از کنوانسیون های زیست محیطی از جمله کنوانسیون تغییرات اقلیمی عضو هستند. بر اساس مفاد این کنوانسیون، تا سال 2030، تولید کربن در جهان باید با غلظت کربن برابر باشد. به همین دلیل همه کشورها به نهال روی آورده اند زیرا صنعت کربن و درختان کربن را جذب می کنند و در این راه با کمک درختان تلاش می کنیم تولید کربن را به صفر برسانیم.

شعبانیان با تاکید بر اینکه ایران نیز در این کنوانسیون ها عضویت دارد، گفت: امروز این کنوانسیون ها الزام آور است و از سوی دیگر راه حل تحریم برای کشورهای صنعتی یعنی کشورهای صنعتی و تولیدکننده کربن باید درگیر ترسیب کربن شود. ” این راه حل ها برای کشورهای در حال توسعه مانند ایران تحریم نیست و وسیله ای برای تشویق است، اما اگر اوضاع بهتر نشد راه حل تحریم خواهد بود. به گونه ای که تنها کشورها می توانند صنایع خود را با همان سطح انباشت کربن توسعه دهند.

تامین آب جنگل از کجا تامین می شود؟

وی افزود: انتقاد و سوال اصلی این است که آب مورد نیاز برای کاشت نهال از کجا تامین می شود؟ طرح نهال به چهار قسمت تقسیم می شود. بخشی از آن در حوزه احیا و تقویت جنگل هایی است که تاکنون از بین رفته اند و نیاز به احیا دارند. در چنین شرایطی برای استقرار فقط به مقدار کمی آب نیاز است و از آنجایی که منطقه جنگلی است نیاز به آب زیادی برای نگهداری ندارد.

معاون جنگلداری سازمان منابع طبیعی و مدیریت منابع آب ادامه داد: در بخش جنگلداری به طور غیرمعمولی آب و فاضلاب وجود دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم زیرا بخش خصوصی فعالیت درختکاری را انجام می دهد و منافع آنها را می بیند. ما نگران هستیم، ما از آنها مراقبت نمی کنیم، زیرا آنها در کشورهای استثنایی به خوبی از آنها مراقبت می کنند.

وی تاکید کرد: بخش سوم این طرح افزایش فضای سبز برای افراد در اطراف حومه و شهر است. ما نسبت به جنگل کاری یا جنگل کاری در شهر تعهد داریم زیرا با وجود آلودگی در شهر، توسعه فضای سبز برای هر فرد بسیار مهم است. طبق آمار، میانگین فضای سبز برای هر نفر حدود شش متر مکعب است در حالی که میانگین بین المللی بیش از 20 متر مکعب است.

شعبانیان درباره محل تامین آب مورد نیاز هر فرد از توسعه و کشت گیاه سبز می گوید: با انتخاب گونه مناسب و اصلاح روش آبیاری گیاه سبز برای هر فرد حداقل به دوبرابر می رسد در حال حاضر در بسیاری از شهرها. متأسفانه ما بسیاری از واریته ها را به روش اشتباه آبیاری می کنیم که در این صورت هم مصرف آب و هم ریشه درخت کندتر می شود و دیگر پخش نمی شود و با افزایش سن نیاز آبی آن افزایش می یابد.در آینده به درستی انتخاب و آبیاری شود. وقتی بزرگتر باشد به آب کمتری نیاز دارد و می توانیم آن را به خوبی مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف درختکاری جلوگیری از گسترش کویر است، گفت: تاکنون اقداماتی در کشورهایی مانند سیستان و بلوچستان، ایلام، مهران و دهلران انجام شده است که در سال اول و به دلیل شکل گیری آنها با انتخاب ارقام مناسب، نگران آبیاری و مراقبت از آنها نباشیم.

«ما انتقادات را در زمینه این مهم با جان و دل می پذیریم، اما آیا میزان آب مصرفی برای تولید را محاسبه کرده ایم؟» یک خودرو؟ با مقدار آبی که برای ساخت وسایل نقلیه جنگلی مصرف می شود، می توان هزاران هکتار را حفاظت کرد.

جنگل هزینه است یا سرمایه گذاری؟

وی با اشاره به اینکه کاشت نهال و کاشت هزار نهال هم کمیت و هم کیفیت است، گفت: هزار نهال کاشت، اما کاشت کافی نبود و نیاز ما را برآورده نکرد. گاهی این کار نیاز ما را برای رفع برخی از مشکلات امروزمان مانند گرد و غبار و ریزگردها برآورده می کند و از نظر کیفی باید گونه ای را انتخاب کنیم که وظیفه حل این مشکلات را بر عهده دارد در این صورت مطمئنا موفق خواهیم شد. .

شعبانیان تاکید می کند که احیای جنگل ها و آبیاری هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. در سال اول برای ساخت و نگهداری این درختان از آب استفاده می کنیم و در آینده این درختان در چرخه آب بسیار کارآمد خواهند بود و با تنظیم چرخه آب می توانند صدها برابر آبی که برای آنها مصرف کرده ایم برگردانند.

وی افزود: ایران باید در زمینه نهال فعال باشد البته اقدامات موثری تاکنون انجام شده است. سازمان منابع طبیعی و منابع آب در 10 سال اخیر به ویژه از دهه 70 تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده است. برای حل مشکل باید اقدامات بزرگتری انجام دهیم و این یک میلیارد نهال نسبت به گذشته بسیار بزرگ به نظر می رسد اما در مقیاس جهانی کاشت یک میلیارد نهال آنقدرها فعالیت بزرگی نیست.

معاون جنگلبانی سازمان منابع طبیعی و مدیریت منابع آب تایید کرد که تمامی مشکلات جاده و همچنین اقدامات انجام شده در گذشته را تحلیل کرده ایم اما هنوز نتیجه مناسبی دریافت نکرده ایم. این مشکل علاوه بر کاشت یک میلیارد اصله نهال، جنگل‌های قدیمی و کاشت‌های انجام شده در گذشته را نیز شامل می‌شود و باید ابتدا به حفاظت از آن فکر کنیم. مرحله بعدی احیای جنگل است که بسیار مهم است. در واقع بخشی از این یک میلیارد نهال برای احیاء و تقویت زمین های جنگل زدایی مصرف می شود. این اقدام بسیار بزرگی است که می توان انتقادات زیادی به آن وارد کرد اما به این نتیجه رسیده ایم که این اقدام باید برای زمین انجام شود.

مهد کودک; در راستای مسئولیت اجتماعی

وی درباره بودجه نهال و نحوه تامین هزینه آن نیز گفت: گرانی بودن این نهال را نمی توان نادیده گرفت و با توجه به امکانات موجود، حدود 18 هزار میلیارد تومان برای کاشت یک میلیارد نهال نیاز است که این هزینه هاست. به طور کامل پوشش داده شده اند. مسئولیت دولت نیست. این مزارع با توجه به مسئولیت اجتماعی و تعهدات زیست محیطی شرکت به ویژه صنعت آلایندگی اجرا می شود و توسط دولت حمایت می شود.

شعبانیان ادامه داد: زیرساخت های مناسب از جمله 126 نهالستان متوسط ​​تا خیلی خوب داریم. بسیاری از کشورها این زیرساخت ها را ندارند، بنابراین داشتن این امکانات یک فرصت است. علاوه بر این، صنایع زیادی در کشور وجود دارند که نقش آلاینده ها را ایفا می کنند و در ترسیب کربن نقشی ندارند و در نظر داریم قوانین و کارگروه هایی برای بررسی این موضوعات تشکیل دهیم. از این نظر به سراغ صنعت آلایندگی رفتیم و همه قول کمک دادند.

وی با بیان اینکه شاید برنامه ریزی و قانونگذاری ما تاکنون مشکل ساز بوده است، افزود: در واقع هر دو قانون نیاز به اصلاح دارند و صنعت کربن باید در یافتن کربن و کاهش انتشار کربن نقش داشته باشد. مورد نیاز است. باید به تصویب قانون برسد، بنابراین تشکیل کارگروهی با عنوان اینکه تیم حقوقی باید هزار اصله نهال بکارند تا قانون و مشکلات و مشکلات روش کشت را بررسی کنند.

وی گفت: از دیگر حوزه های تاثیرگذار در کشاورزی مشارکت مردمی است که با توجه به فرهنگ ایرانی که طبیعت دوست دارد ما را در زمینه جنگلداری یاری می کنند. در این بخش فقط به برنامه ریزی مناسب نیاز است. ما برای همه نهالستان ها حامی ارائه می کنیم و خوشبختانه در این زمینه بسیار موفق بوده ایم و برخی از شرکت ها نیز 70 میلیارد یوان برای کاشت نهالستان و درخت کمک کرده اند.

شعبانیان در پایان گفت: برنامه ریزی درستی انجام شده و تنها باید سازوکار منطقی ایجاد و تطبیق داده شود تا این اقدامات به خوبی اجرا شود، اما یک نکته مهم این است که تا زمانی که همه چیز شروع نشود، اشکالات و معایب آن مشخص نخواهد شد. ما از صنعت دعوت کردیم تا در ترسیب کربن کمک کند. کاشتن یک میلیارد اصله نهال واقعاً گرمی است و باید نهال بیشتری بکاریم. به نظر ما این کار نوعی سرمایه گذاری است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا