علمی و پزشکی

چینی ها مشکل استخوان ماهی را حل کردند

چرا که محققان چینی از تولید ماهی کپور بدون استخوان خبر می دهند، مردم دیگر نگران گیرکردن استخوان های ماهی در گلوی خود نیستند.

در یک مطالعه جدید، محققان چینی اولین ماهی کپور صلیبی بدون استخوان را پرورش دادند.

کپور صلیبی ماهی کپور است. سبیل ندارد و در مقیاس بزرگ است. آنها دارای یک سری باله های خلفی هستند و ظاهر در آنها رایج است. این ماهی پا دارد و در آب های شیرین و راکد زندگی می کند. ماهی های کف دریا ماهی هایی هستند که در نزدیکی بستر دریا، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی می کنند و رشد می کنند. این ماهی ها بستر دریا و رودخانه ها را اشغال می کنند که پوشیده از ماسه، شن و گل هستند.

محققان مؤسسه تحقیقاتی شیلات هیلونگجیانگ آکادمی علوم و مهندسی شیلات چین در مطالعه ای جدید به رهبری گوی جیان فانگ و چن سونگلین این گونه جدید را در 14 ژانویه بررسی کردند. گزارش شده است که محققان با استفاده از روش های اصلاح ژنتیکی گونه های جدیدی را ایجاد کرده اند.

کپور ماهی محبوب آب شیرین با گوشتی نرم و طعمی لذیذ است، اما استخوان های کوچک آن خوردن یا فرآوری صنعتی آن را دشوار می کند. این ماهی از خانواده کپور ماهیان است. خانواده کپور (Cyprinidae) یکی از مهم ترین خانواده ماهیان آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی است و دارای 220 گونه و 2420 گونه است. تقریباً تمام اعضای آن متعلق به آب شیرین هستند یا اگر در آب لبشور زندگی می کنند برای تولید مثل باید وارد آب شیرین شوند.

از آنجایی که استخوان های کپور بسیار بزرگ هستند، محققان این موسسه در سال 2009 پروژه ای را برای انتخاب یکی از 1600 ژن مورد مطالعه برای ایفای نقش کلیدی در تنظیم رشد ستون فقرات بین مهره ای آغاز کردند.

پس از یک دهه تحقیق، محققان از تکنیک های اصلاح ژنتیکی برای ایجاد این جمعیت کپور استفاده کردند. این گونه جدید به خوبی رشد می کند و از ماهی کپور معمولی دیده نمی شود.

به گفته محققان، توسعه آن گام مهمی به جلو در بهبود کیفیت گونه های کپور و افزایش استفاده از محصولات آبزی است. آنها از زیست شناسان خواستند تا تحقیقات اساسی را ادامه دهند و صنعتی شدن را ترویج دهند تا مردم دیگر مجبور به بریدن استخوان ماهی نباشند.

محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ نیز اواخر ماه گذشته در حساب وی چت خود اعلام کردند که محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ ژن‌های کلیدی را شناسایی کرده‌اند که باعث رشد استخوان بین ماهیچه‌های ماهی در ماهی ووچانگ (سایر گونه‌های کپور) موجود در آب شده‌اند. عبور از حوضه رودخانه یانگ تسه) شناسایی شده است. سیم نامی رایج برای برخی از ماهی های آب شیرین، به ویژه برای ماهی های سیمی است.

پروفسور گائو زکسیا، که تیم تحقیقاتی دانشگاه هاژونگ را رهبری می کرد، گفت که از سال 2012 در حال بررسی این موضوع بوده است.

گائو گفت: «بسیاری از مردم استخوان‌های ماهی را بلعیده‌اند و استخوان‌هایی که در گلویشان گیر کرده است، بنابراین من می‌خواهم ماهی‌های بدون استخوانی پرورش دهم که می‌تواند صنعت ماهی را تغییر دهد.

تیم او اولین بیان ژن استخوان ماهی را کشف کردند و این کشف را به نام خود ثبت کردند. به مدت هفت سال، آنها از تکنیک های اصلاح ژنتیکی برای آزمایش 50 ژن روی گورخرماهی، ماهی کپور سریع الرشد، با حذف ژن ها یکی یکی و سپس مشاهده رشد و جهش هایی که در استخوان ماهی ها رخ می دهد، استفاده کردند.

گائو گفت که تیم تحقیقاتی آنها ژن موثری در سال 2018 پیدا کردند که می‌توانست استخوان‌های ماهی سیمی را تا 70 درصد کاهش دهد، اما این ژن کلیدی نبود که بتواند فرآیند تشکیل استخوان را به طور کامل متوقف کند. سرانجام، در سال 2019، این ژن حیاتی توسط محققان کشف شد و صدها گورخرماهی و فرزندان آنها آزمایش شدند تا ببینند آیا همه آنها ماهی های بدون استخوان هستند یا خیر. گائو گفت که این ژن مهم در همه ماهی های استخوانی مشترک است.

پس از کشف ژن کلیدی، محققان این ژن را به ماهی بدون استخوان تغییر دادند تا ببینند آیا استخوان بازسازی می‌شود یا نه، و دوباره عملکرد آن ژن کلیدی را تایید کرد. جهش های ژنی قابل توجهی روی Wuchang، Amur یا کپور و کپور کپور آزمایش شد.

46

دکمه بازگشت به بالا