علمی و پزشکی

چه غذاهایی «فشار خون» را پایین می‌آورند؟

در بیشتر موارد، فشار خون بالا علائم خاصی ندارد، اما در صورت عدم درمان، می تواند به رگ های خونی و اندام های حیاتی بدن آسیب برساند. بنابراین، برای جلوگیری از این بیماری آرام، باید سبک زندگی و عادات غذایی خود را تغییر دهید.

به گزارش سلام آنلاین. به همین دلیل معمولاً فشار خون را قاتل خاموش می نامند. لازم به ذکر است که پیاده روی در کاهش فشار خون و پیشگیری از آن بسیار موثر است. برای کنترل وزن و فشار خون، روزانه 30 دقیقه پیاده روی تند انجام دهید.

در عین حال، باید توجه داشت که برخی از غذاها به طور طبیعی می توانند فشار خون را کاهش دهند. کرفس، پیاز، سیر، شنبلیله، چای سبز، خرما، گلابی، زیتون و برگ زیتون، تره فرنگی، سویا، گوجه فرنگی، گریپ فروت و لیموترش از جمله این موارد هستند. اما به خاطر داشته باشید که مصرف این مواد به معنای قطع درمان دارویی نیست. بد نیست قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص در مورد گریپ فروت; زیرا این میوه می تواند غلظت برخی از داروهای ضد فشار خون را افزایش داده و عوارض آن را بدتر کند.

تامین پتاسیم برای بیماران مبتلا به فشار خون ضروری است. بر این اساس غذاهایی مانند موز، آناناس، زردآلو، انگور، انگور، هلو، انگور، آلو، سیب زمینی، سیر، گل کلم، کلم، قارچ، گوجه فرنگی، انواع سبزیجات و غلات کامل منابع خوب پتاسیم هستند.

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید توجه داشته باشند که از آنجایی که در حین پخت و پز از نمک استفاده می شود، لازم نیست در حین غذا خوردن به سراغ نمکدان بروند. می توانید از گلپر، آویشن، مرزا، ترخون، ریحان یا نعناع خشک یا کنجد به عنوان جایگزین نمک استفاده کنید. سیر تازه، لیموترش و آب پرتقال نیز برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک مفید است.

سدیم زیادی در تهیه غذاها و نوشیدنی های آماده استفاده می شود. از آنجایی که سوسیس و کالباس، فرآورده های گوشتی، چیپس و تنقلات شور، ماهی یا سس های کنسرو شده و غیره حاوی مقدار زیادی نمک هستند، بنابراین افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف خود را محدود کنند.

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید به جای چیپس و بیکینگ پودر و سایر تنقلات نمکی از ذرت یا آجیل بدون نمک از جمله بادام، پسته، فندق و گردو به صورت خام استفاده کنند.

از آنجایی که کاهش مصرف چربی تاثیر بسزایی در کاهش وزن و کنترل فشار خون دارد، بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید از رژیم غذایی کم چرب استفاده کنند. از روغن های حیوانی مانند عدس و کره کمتر استفاده کنید و به جای آن از روغن های گیاهی مایع مانند ذرت، کلزا و روغن آفتابگردان استفاده کنید.

محصولات لبنی (شیر، ماست و پنیر) سرشار از کلسیم بوده و حاوی ویتامین های زیادی هستند. اما باید به سراغ رژیم کم چرب آنها بروید.

غلات همچنین سرشار از فیبر محلول در آب هستند و مصرف آنها می تواند به کاهش فشار خون و تامین پروتئین مورد نیاز بدن کمک کند.

در میان انواع گوشت، ماهی بهترین انتخاب برای افراد مبتلا به فشار خون است. روغن ماهی نه تنها عوارض قلبی عروقی ایجاد نمی کند، بلکه به سلامت قلب و عروق نیز کمک می کند. همچنین مرغ، ماهی و گوشت های بدون چربی و تازه نسبت به انواع کنسرو شده یا دودی فرآوری شده مناسب ترند.

نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا فشار خون را افزایش می دهند و باید در حد اعتدال مصرف شوند. می توانید به جای آن از چای و آب گیاهی یا شیر کم نمک استفاده کنید.

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید تا حد امکان غذاهای پخته، بخارپز یا کبابی تهیه کنند و از مصرف غذاهای سرخ کردنی خودداری کنند.

پیاده روی در کاهش فشار خون و پیشگیری از آن بسیار موثر است. برای کنترل وزن و فشار خون، روزانه 30 دقیقه پیاده روی تند انجام دهید.

به گفته دانشگاه علوم پزشکی تهران، باید توجه داشت که بسیاری از غذاهای غیر نمکی در واقع شور هستند. انواع کیک، کلوچه، سبزیجات کنسرو شده، سالاد، پنیر، انواع نان و غلات، صبحانه و …. از جمله این مواد مراقب نمک پنهان در غذایی که می خورید باشید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا