پروژه‌های موفق مهندسی ایران در منطقه/ بالاترین ضمانت سرمایه‌گذاری در ازبکستان

پروژه‌های موفق مهندسی ایران در منطقه/ بالاترین ضمانت سرمایه‌گذاری در ازبکستان

ازبکستان در آسیای مرکزی دارای طیف وسیعی از توانمندی های فنی و مهندسی برای مهندسین نخبه ایران است که می تواند با استفاده از قوانین دفاعی این کشور برای سرمایه گذاران، زیرساخت های صنعتی ازبکستان را ساخته و توسعه دهد و از بهره وری آن به نفع جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. خارجی. احداث پارک علم و فناوری، همکاری در حوزه های پالایش و گاز و صنعت ساختمان، راهبرد آینده همکاری های دوجانبه ایران و ازبکستان در زمینه های فنی و مهندسی است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا).ایران در سال‌های اخیر با پروژه‌های بزرگی مانند آزادراه تهران-شمال که شامل مجموعه قذافی، کارون، سد 3 و 4، راه آهن کازین-راس است، یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه خدمات فنی مهندسی بوده است. . بخشی از سد دریاچه منجیل که از آن می گذرد و شاهکار مهندسی زیبایی است، بزرگراه دو طبقه صدر، تونل توحید، تونل البرز در قطعه دوم آزادراه تهران-شمال و پروژه های دیگر را به جهانیان معرفی کرد. مهندسان از این نظر، مهندسان نخبه کشورمان می توانند سهم بسزایی در پروژه ساخت و ساز جهان داشته باشند.

ظرفیت ۱۵۰ میلیارد دلاری شرکت های مهندسی ایرانی

در این ایرج گلابتونچی دبیر شرکت ساختمانی ایران وی در خصوص صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای CIS، آسیای میانه و روسیه گفت: بازارهای اطراف ما مانند آسیای مرکزی و بازارهای منطقه در شرق و غرب کشورمان، بازارها و اهداف اصلی ما هستند. در آسیای مرکزی، همه کشورهای CIS در توسعه زیرساخت‌ها از جمله راه‌ها، راه‌آهن، جاده‌ها، ساختمان‌ها و سدها با کمبودهایی مواجه هستند که بازار خوبی برای صادرات خدمات فنی-مهندسی ما ایجاد کرده است. برای رسیدن به بازار فنی – مهندسی هر کشور باید نکات و ویژگی های هماهنگی را در نظر گرفت که از جمله آنها می توان به تفاوت های داخلی برخی کشورها با یکدیگر اشاره کرد. ظرفیت کل شرکت های فنی و مهندسی ایرانی 2.5 میلیون تن معادل 140 تا 150 میلیارد دلار آمریکا است که بخشی از آن قابل ارسال به کشورهای عضو اجلاس شانگهای است.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 200 هزار فارغ التحصیل رشته مهندسی در قالب شرکت های جدید راه اندازی می کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 50 هزار پیمانکار رتبه بندی شده در برنامه و بودجه و 3500 شرکت وجود دارد. داریم که حدود 54 هزار شرکت خدمات فنی مهندسی گواهینامه و ارزیابی شده اند، برخی گواهینامه ندارند. در نتیجه دیگر هیچ شغلی برای شرکت هایی با این وسعت در کشور وجود ندارد و چاره ای جز صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای «سی آی اس» افغانستان، پاکستان، عراق و جنوب خلیج فارس نداریم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل آن عدم حمایت دولت است، به نظر می رسد دولت سیزدهم به دنبال احیای این بخش بوده است، دلیل دیگر این است که صادرات خدمات فنی جزو اولویت های صادراتی کشور نیست و ما می خواهیم آنها بتوانند رقابت کنند. با رقبای کلیدی از جمله ترکیه و چین با ارتقای کیفیت و سطح سازمان خود.

گلابتونچی نقش دولت را در رفع موانع حضور شرکت های مهندسی در بازار خدمات فنی مهندسی منطقه دانست و گفت: از سال 1373 که فعالیت صادرات خدمات فنی مهندسی به طور رسمی آغاز شده است، از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون. در سال 2018، کل صادرات خدمات فنی مهندسی ما 32 میلیارد دلار در قالب 900 پروژه بوده است.

پروژه های مشترک ایران و ازبکستان، از کشاورزی تا اینترنت اشیا

«روح الله استیری» مدیرکل دفتر توسعه تجارت بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وی از تعریف پروژه مشترک فناوری بین دو کشور ایران و ازبکستان خبر داد و تصریح کرد: اکنون در مرحله ای هستیم که باید طرح توجیهی مشخص شود و در صورت تحقق شرایط بودجه، این پروژه ها پیش می روند. قرار است این طرح ها و پروژه ها با حمایت هر دو دولت پیش برود. کشور “.

وی با اشاره به تعامل دو کشور گفت: دام، طیور و آبزیان، پمپ های آبیاری و کشاورزی شهری، تولید آنزیم برای صنایع دام و شیمیایی، بسته بندی مواد غذایی، خوراک دام، تولید دام و انتقال فناوری. صادرات دانش فنی برای ایجاد تجزیه و تحلیل آب و آزمایشگاهی مدرن، صادرات دانش فنی برای ایجاد کارخانه‌های تولید عناصر خاک، ارتقای آموزش به کشاورزان ازبکستان، زیست‌شناسی کشاورزی و آفت‌کش‌ها بخشی از همکاری‌های دو کشور است.

مدیرکل دفتر توسعه تجارت بین الملل معاونت علمی و فناوری یادآور شد: صدور انواع دارو (پوست)، پهپاد، بذر کشاورزی و ماشین آلات کنترل، آزمایشگاه، آرد و نان، انتقال دانش فنی بافت های گیاهی، گیاهان دارویی. آفت کش ها و مواد شوینده، محصولات پروبیوتیک به عنوان بخشی از همکاری بین دو کشور در نظر گرفته شده است.

یادداشت تفاهم برای ساخت پالایشگاه نفت و پارک علم و فناوری در ازبکستان

جواد اوجی وزیر نفت15 مارس 1402 در دیدار با جورابگ میرزا محموداف وزیر انرژی ازبکستان وی از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن دستاوردهای صنعت نفت ایران در پروژه نفت ازبکستان خبر داد و گفت: صنعت نفت ایران هم اکنون با بیش از 40 کشور در بخش نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی همکاری می کند. مهندسان ایرانی در حال حاضر بدون حضور کارشناسان و مشاوران خارجی در حال حفاری چاه های نفت و گاز تا عمق 6000 متری هستند.

وزیر انرژی ازبکستان همچنین با تایید اینکه مقامات ازبکستان از ظرفیت بالای شرکت ایرانی در اکتشاف، حمل و نقل و پالایش نفت و گاز آگاه هستند، اظهار داشت: من پتانسیل مردم ایران را در تولید دیده‌ام. تجهیزات و ابزارهای صنعتی پیشرفته در نمایشگاه بین المللی انرژی I am oil and gas، با توجه به بهبود شرایط اقتصادی در ازبکستان، استفاده از گاز و فرآورده های نفتی افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین به عنوان بخشی از همکاری با نفت ایران. این صنعت می تواند بر ساخت پالایشگاه های نفت و گاز و توسعه بخش گاز تمرکز کند.

«روح الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بهمن سال گذشته (1402) از تعامل علمی با ازبکستان خبر داد و گفت: در این مورد با طرف ازبکستان صحبت کرده ایم و مکانی برای این پارک علم و فناوری احتمالاً در سمرقند و مجاور آن ایجاد شده است. دانشگاه این شهر برای محل دقیق پارک علم و فناوری بین ایران و ازبکستان است و فراخوان جذب شرکت ها در حال انجام است و اختلالات کاری ناشی از این مشکل تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

ظرفیت صنعت ساختمان در جمهوری ازبکستان

صنعت ساختمان در ازبکستان یک بخش اقتصادی اولویت دارد. صنعت ساخت و ساز مدرن یکی از برجسته ترین بخش های اقتصاد ملی جمهوری ازبکستان است که رشد سالانه ثابتی را نشان می دهد. در برنامه اقدام برای توسعه اقتصادی ازبکستان برای 2017-2021 ارائه شده توسط رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف، جایگاه ویژه ای به صنعت ساختمان به عنوان لوکوموتیو اقتصادی برای تسریع توسعه عمران و ساخت و ساز داده شده است. زیرساخت‌ها، تأسیسات و مؤسسات صنعتی جدید، کارآفرینان خصوصی، راه‌آهن و بزرگراه‌ها و ساختمان‌های مسکونی تقسیم‌بندی می‌شوند.

به گفته کارشناسان، رشد صنعت ساختمان بر اساس نظم نوسازی اقتصاد به دلیل حجم زیاد سرمایه گذاری دولت در این بخش است. به طور خاص، حجم سرمایه گذاری ثابت در اقتصاد ملی در سال 2016 بیش از 18 درصد یا 50 تریلیون UZS (واحد پول ازبکستان، سوم) افزایش یافت که به رشد تولید مصالح ساختمانی کمک کرد.

برای رفع کمبود و اشباع کامل بازار داخلی سیمان در ازبکستان، چندین پروژه جدید در این کشور در دست ساخت است که از جمله آنها می توان به تغییر ساختار تولید در شرکت سرمایه گذاری مشترک “قیزیلقومت” با افزایش ظرفیت 1.5 میلیون تنی اشاره کرد. سیمان در سال. احداث خط فناوری جدید در جوینت ونچر «آخانگارانسمنت» با ظرفیت 2.4 میلیون تن سیمان در سال. احداث ایستگاه آسیاب در شرکت مشترک “بک آبادسیمنت” که ظرفیت تولید 700 هزار تن سیمان در سال را افزایش می دهد.

مزایای قانونی ازبکستان در حمایت از سرمایه گذاران خارجی

دولت ازبکستان کلیه حقوق سرمایه گذاران خارجی را برای انجام فعالیت های سرمایه گذاری در قلمرو جمهوری ازبکستان تضمین و محافظت می کند. (قانون جمهوری ازبکستان 30 آوریل 1998، شماره 611-I با عنوان “ضمانت ها و اقدامات برای حمایت از حقوق سرمایه گذاران خارجی”).

سرمایه گذاران خارجی انتقال رایگان به ارزهای خارجی و برعکس در جمهوری ازبکستان را بدون هیچ گونه محدودیتی تضمین می کنند، مشروط بر اینکه به نحوی توسط قوانین جمهوری ازبکستان تایید شده است. علاوه بر این، شرکت‌های دارای سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانند به طور مستقل واردات و صادرات را مطابق با الزامات قانونی جمهوری ازبکستان انجام دهند و صادرات محصولات خود مشمول صدور مجوز و اعتراض نخواهد بود. از سوی دیگر، شرکت های سرمایه گذاری خارجی بر اساس قوانین جمهوری ازبکستان حق تولید محصولات بدون مجوز را دارند.

علاوه بر موارد فوق، سرمایه گذاران خارجی طبق قوانین جمهوری ازبکستان حق دارند آزادانه با اتباع هر کشور خارجی و افراد بدون تابعیت ساکن خارج از جمهوری ازبکستان برای انجام فعالیت های سرمایه گذاری قراردادهای کاری منعقد کنند. این افراد حق ورود و اقامت در خاک ازبکستان را برای مدت قرارداد کاری با اخذ ویزای چند بار ورود مربوطه دارند. لازم به ذکر است شرکت‌هایی که در بخش‌های اولویت‌دار اقتصاد هستند که مستقیماً سرمایه‌های خصوصی را جذب می‌کنند، از مالیات بر درآمد شرکت‌ها، مالیات بر دارایی، مالیات توسعه و زیرساخت‌های اجتماعی، مالیات واحد برای شرکت‌های کوچک و متوسط ​​معاف هستند صندوق رفاه جمهوری ازبکستان.

برخی از پروژه های ویژه ازبکستان

1) تولید شیشه و ساندویچ پانل بر پایه فایبرگلاس با هزینه کل 110 میلیون دلار آمریکا (در منطقه جیزک)

2) ادامه تولید الیاف بازالت برای تولید پروفیل ها و کامپوزیت های تقویت کننده (گوشه های U و I شکل) و سایر محصولات دوستدار محیط زیست به ارزش 51.8 میلیون دلار آمریکا و با ظرفیت تولید 2.5 هزار تن (در منطقه جیزک) .

3) ساخت کارخانه فولاد به ارزش 30 میلیون دلار آمریکا (در تاشکند)

4) تولید تراشه های ساختمانی از مواد اولیه داخلی به ارزش کل 10 میلیون دلار آمریکا (در سیرداریا)

5) استخراج و فرآوری گرانیت و سنگ مرمر به ارزش کل 4.1 میلیون دلار آمریکا (در منطقه سخندره)

6) تولید صفحات سرامیکی به ارزش 20 میلیون دلار آمریکا در جوینت ونچر سرامیک دیوار بزرگ (در تاشکند)

7) تولید محصولات شیشه و تراشه ام دی اف به ارزش کل 28.5 میلیون دلار آمریکا (در منطقه نوایی).

با توجه به فرصت های ویژه سرمایه گذاری در صنعت ازبکستان، انتظار می رود سبد تجاری جمهوری اسلامی ایران با این کشور به سمت کالاهای استراتژیک و خدمات فنی و مهندسی سوق داده شود و مهندسان کشورمان از ذخایر معدنی و معدنی استفاده کنند شرکت های حمل و نقل انرژی کشور بدین ترتیب دیپلماسی اقتصادی کشورمان که بر شناخت توانمندی های ازبکستان متمرکز است، با احداث پارک های علم و فناوری فعال شده و راه تعیین پروژه های فنی و مهندسی نخبگان ایرانی در کشور باز شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا