عمومی

تسهیل روابط اقتصادی با افغانستان و ازبکستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا.

نشست سه جانبه وزرای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران ، افغانستان و ازبکستان در قالب یک کنفرانس ویدئویی برای بحث در مورد راهکارهای توسعه و هماهنگی حمل و نقل و ترانزیت بین سه کشور امروز برگزار شد. 22 آگوست 2010

ساخت و تکمیل راه آهن و مسیرهای جایگزین برای متنوع سازی جاده ها و رفع مشکلات و محدودیت های جاده های دسترسی سنتی سه کشور و همچنین همکاری برای دسترسی به افغانستان و اوراسیا و کشورهای آسیای میانه بندر جنوبی جمهوری اسلامی ایران و آبهای گرم جهان را در خود جای داده است. از جمله این مذاکرات وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیران حمل و نقل افغانستان و ازبکستان بود.

در این جلسه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعهد مقامات ارشد سیاسی ایران برای گسترش روابط با کشورهای همسایه ، از تلاش همه دستگاههای اجرایی ایران خبر داد. برای تسهیل روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان و ازبکستان.

اسد همچنین با استناد به مزایا و موقعیت ایران برای بنادر ، راه آهن و حمل و نقل ، ایران را بهترین ، آسانترین و امن ترین راه برای دستیابی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان برای دستیابی به بازارهای جهانی از طریق دریا خواند. جاده ها و محموله های ازبکستان و افغانستان با سایر کشورها. از طریق دریا: جهان گفت: چابهاها ، بندری در اقیانوس ایران ، این ظرفیت و ظرفیت را دارد که بتواند به عنوان پلی بین کشورهای آسیای میانه و سایر کشورها ، به ویژه در قسمت شرقی جهان عمل کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از وسایل مناسب و رقابتی و پرداخت باری و حمل و نقل از طریق شبکه ریلی و ریلی ایران خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری زیادی در این پروژه کرده است. ساخت راه آهن جابازاهزا. به زودی می توان کلیه کالاهای این کشورها را از طریق راه آهن به بنادر جنوبی از جمله جبهه بدون تغییر در نحوه حمل و نقل انتقال داد.

وی امنیت پایدار راه‌آهن و شبکه گسترده جاده و ظرفیت بندری کافی را از جمله عواملی دانست که باعث می شود ایران در مقایسه با راهروهای رقیب به یک خط ترانزیت تبدیل شود و تأکید کرد که “طبق مباحث قبلی در سطح معاونین حمل و نقل سه کشور برگزار شد. مبنای خوبی برای توسعه همکاری وجود دارد.

وزیر حمل و نقل جمهوری اسلامی افغانستان ، یامظام ، در این نشست سه جانبه ایران را شریک قابل اعتماد در اقتصاد خواند و گفت: “کشور ما را پس از یک جنگ داخلی و ناامنی طولانی در نظر بگیرید. “سالها اکنون به جهش اقتصادی رسیده ایم.” ما ایران را امن ترین و امن ترین راه دسترسی به آبهای آزاد جهان می دانیم.

وی گفت: اتصال ریلی بین ایران و افغانستان از طریق راه‌آهن به زودی به پایان رسیده خواف – هرات نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود و راه را برای انتقال محصولات معدنی آن هموار می کند. به کشورهای دیگر و واردات مواد اولیه. وی گفت: “افغانستان ، یک کشور محاصره شده ، باید با سایر کشورها روابط برقرار کند و علاوه بر روابط اقتصادی خوب و جامع با ایران ، از طریق این کشور می توانیم با سایر کشورهای جهان و منطقه تجارت کنیم.” . انجام دادن.

وی خواستار توسعه همکاری های مرزی بین دو کشور تحت توافق نامه چابه حرا شد و افزود: “این توافق نامه و همچنین سازمان همکاری های اقتصادی منطقه ای (ECO) از پتانسیل های زیادی برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه برخوردار است. “چند جانبه.”

وزیر حمل و نقل ازبکستان نیز علیار غنوف نیز ضمن تقدیر از تلاش های ایران برای توسعه روابط اقتصادی در نشست سه جانبه ، افزود: معتقدم ویروس Corona به روابط اقتصادی این کشور آسیب رسانده است. “به روشی گسترده.” او این روابط را مجددا تعریف کرد و سعی در توسعه آنها داشت.

وی از توسعه روابط اقتصادی مرزی بین ایران ، ازبکستان و افغانستان حمایت کرد و افزود: ما هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری های ترانزیتی نداریم و تنها ممنوعیت اعلام شده در پروازهای بین المللی بین دو کشور است. کشورهای جهان و ازبکستان. “

وی افزود: “حجم تجارت راه آهن بین ازبکستان و افغانستان از ابتدای امسال با وجود فوران ، با راه آهن به 2.5 میلیون تن رسیده است و امیدواریم که به سطح بهره برداری برسیم.” “همکاری با ایران.”

غنوف گفت: “رهبران سیاسی و اقتصادی ازبکستان متعهد به توسعه همکاری با کشورهای منطقه به ویژه همسایگانشان هستند و ما در تلاش هستیم تا راه هایی برای ترمیم و افزایش حجم حمل و نقلهای چند ملیتی پیدا کنیم.” “احزاب علیرغم مسائل پیچیده و سیاسی جهانی ، به دنبال راه های جدیدی برای افزایش آن هستند.” همکاری را بدست آورید.

وزیر حمل و نقل ازبکستان پروژه چابها را یکی از پروژه های کریدور شمال – جنوب توصیف کرد و گفت: “ازبکستان با احتیاط و عزم جدی پیشرفت این پروژه را دنبال می کند. این پروژه و با همکاران ما چگونگی تحت پوشش قرار دادن و تأمین اعتبار این پروژه راه آهن. ما دنبال مزارشریف – چابهار هستیم و امیدواریم از پتانسیل های موجود استفاده کنیم.

وی همچنین تعرفه ریلی و ایمنی حمل و نقل و راه‌اندازی سامانه الکترونیکی پرتو (TIR) ​​بین سه کشور را سه چالش اساسی در توسعه ، عبور و راه‌اندازی راه‌آهن مزار دانست. -شریف – چابهار و گفت که توافق نامه سه جانبه هنوز معتبر است ، اما به دلیل تغییرات سیاسی و جهانی ، توافق نامه سه جانبه باید به طور کلی و با همکاری سه طرف بررسی شود. این چک باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: کاهش تعرفه ها و روند ترخیص کالا از گمرک امروز در کانون مذاکرات معاون وزیران حمل و نقل ایران و ازبک بود و اظهار داشت: در این جلسه توافق خوبی حاصل شده است. “امیدوارم که به توافق جدیدی بین سه کشور برسیم.”

وی انتقال کاروان کامیون ها از ایران از طریق افغانستان به ازبکستان را یک آزمایش با کیفیت و ارزیابی مشکلات جاده ها دانست و افزود: ایجاد کارگروه سه جانبه بین مقامات سه کشور می تواند نقش مهمی داشته باشد. مشکلات را شناسایی و حل کنید.

دکمه بازگشت به بالا