اجتماعی

هنرنمایی همزمان جیمز وب و هابل در فضا

اجرای همزمان جیمز وب و هابل در فضا

تلسکوپ فضایی جیمز وب و همتای سابق آن هابل، در روز دوشنبه (26 سپتامبر) از اثرات آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه (DART) روی سیارک دیمورفوس عکس گرفتند.

به گزارش خبرنگار تیم علم و فناوری خبرگزاری سلام آنلاین.; ناسا اعلام کرده است که این مشاهدات برای اولین بار است که دو تلسکوپ فضایی به طور همزمان ساخته شده اند و همکاری آنها اطلاعات جدیدی را در مورد برخورد سیارک نشان می دهد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب جهان را با استفاده از مادون قرمز (امواج نور ساطع کننده نور) رصد می کند، در حالی که تلسکوپ فضایی هابل در گرفتن نور مرئی که برای چشم انسان قابل مشاهده است، تخصص دارد. با ترکیب مشاهدات این دو تلسکوپ، ستاره شناسان می توانند چیزهای زیادی در مورد اجرام فلزی بیاموزند.

تلسکوپ جیمز وب و تلسکوپ هابل دو سیارک دیدموس را قبل از برخورد دارت 560 کیلوگرمی با سیارک دیمورفوس با عرض 140 متر رصد کردند. دیمورفوس در اطراف یک صخره فضایی به پهنای 780 متر به نام دیدیموس حرکت می کند.

بر اساس اندازه گیری هابل، روشنایی سیستم دیدیموس پس از برخورد تیر سه برابر شد و نور بیش از هشت ساعت دوام آورد. هابل این عکس ها را با دوربین Wide Field 3 خود گرفت، در حالی که وب از دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) استفاده کرد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) که با ناسا روی هر دو پروژه کار می کند، در بیانیه ای گفت که آنها ممکن است بتوانند تعیین کنند که آیا بیشتر مواد غبارآلود و ریزتر هستند یا دارای قطعات سنگی بزرگتر هستند.

بیل نلسون ناسا در بیانیه ای گفت: “برای اولین بار، تلسکوپ های وب و هابل به طور همزمان در فضا از هدف عکسبرداری کردند. سیارکی پس از هفت بار سفر توسط یک فضاپیما برخورد کرد. میلیون ها مایل. تمام بشریت مشتاقانه منتظر کشف این ستاره است. سایت هابل و تلسکوپ زمینی ما را در مورد ماموریت های DART و فراتر از آن کشف کنید.

ماموریت دارت اولین آزمایش در تاریخ بشر است که برای تغییر مسیر حرکت یک جرم آسمانی طراحی شده است. استراتژی ضربه جنبشی نشان داده شده توسط این ماموریت می تواند روزی زمین را از برخورد با یک سنگ فضایی سرگردان نجات دهد. البته Dimorphos و Didymus هیچ تهدیدی برای سیاره ما محسوب نمی شوند و فقط یک مثال جالب برای انجام این آزمایش هستند. صدها تلسکوپ در سراسر جهان به منظومه دیدیموس نگاه می کنند تا مشخص کنند که مدار دیمورفوس به دور دیدیموس پس از برخورد چقدر تغییر کرده است. با این حال، ممکن است هفته ها طول بکشد تا به نتایج مناسب برسید.

باید بگویم؛ یک فضاپیمای ایتالیایی به نام LICIACube که با پیکان به سمت یک سیارک در حال حرکت بود و 11 روز قبل از سقوط رها شد، سقوطی را در صدها کیلومتر دورتر مشاهده کرد.

سیارک های دوتایی نیز هدف یک ماموریت اروپایی به نام هرا خواهند بود که پیامدهای برخورد را بررسی می کند.

انتهای پیام/





آیا این اطلاعات مفید بود؟

بر اساس نتایج 0 رای دادن به و 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا