حوادث

هشدار و توصیه های آتش نشانی درباره گازگرفتگی با مونوکسید کربن

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران نسبت به خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هشدار داد و توصیه هایی برای پیشگیری از گازگرفتگی ارائه کرد.

سیدجلال ملکی در گفت وگو با سلام آنلاین وی گفت: کاهش جریان هوا و خنک کننده هوا باعث افزایش استفاده از وسایل گرمایشی و افزایش احتمال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شود. اگر مردم امروز بخاری های خود را روشن کنند؛ اما اگر این دستگاه ها به طور ایمن نصب نشوند، جان مردم به خطر می افتد.

وی با تاکید بر لزوم نصب تجهیزات گرمایشی توسط کارشناسان، گفت: سهل انگاری و ناآگاهی در نصب تجهیزات گرمایشی باعث اختلال در کارکرد این دستگاه ها می شود و عملکرد نامناسب آنها بسیار خطرناک است. بنابراین نصب این دستگاه ها باید توسط متخصص انجام شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: بخاری های گازی، بخاری نفتی، شومینه، آبگرمکن، بخاری موتورخانه و… همگی می توانند منجر به تولید گاز مونوکسید کربن و گاز کشنده شوند. این گاز به دلیل کاهش اکسیژن در محیط به وجود می آید، بنابراین اگر مشعل در محیط وجود داشته باشد و وسیله مناسبی برای ورود هوا وجود نداشته باشد، به زودی مونوکسید کربن در آنجا تولید و آزاد می شود.

وی گفت: برخی از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مشابه سرماخوردگی است. اولین نشانه های این گاز ضعف و ضعف در بدن و به دنبال آن سردرد، درد شکم، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، دیفتری و تند شدن و تنگی نفس است. اگر افراد در این محیط آلوده باشند، دچار تشنج و بیهوشی می شوند و حتی غش می کنند یا می میرند.

ملکی افزود: در صورت ملاقات با فردی که در معرض گاز مونوکسید کربن قرار گرفته است باید با اورژانس و آتش نشانی تماس گرفته و آنها را به فضای باز منتقل کنیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی رنگ است، گفت: با کمی احتیاط می توان از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جلوگیری کرد. اگر شهروندان از وسایل شعله دار استفاده می کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که باید وسایل گردش هوا را در نظر بگیرند. شهروندان همچنین می توانند از هشدارهای مونوکسید کربن برای هشدار در صورت افزایش مونوکسید کربن در مکان های حسگر استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه نقص سیستم دودکش نیز یکی از عوامل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است، افزود: دودکش با عایق داخل دیوارها باید به بالای ساختمان برود. همچنین باید در انتهای لوله H-cap نصب شود. این کلاهک از ورود برگ ها به داخل لوله جلوگیری می کند و علاوه بر آن باعث حذف هر چه بیشتر آلودگی ها می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا