حوادث

نیاز کشور به نصب ۳۵۰۰ دستگاه شتابنگار نسل جدید/ضرورت نصب لرزه‌نگار کف اقیانوسی برای پایش سونامی

در همین حال ، کشور به نسل جدید شتاب سنج و لرزه نگاری نیاز دارد ، که محققان معتقدند این زلزله از نظر مدیریت بحران کمتر مطلوب است و نیاز به دسترسی به داده ها دارد ، همچنین تعداد بیشتری از مردم در استانهایی مانند گیلان وجود دارند. و مازندران باید بر وضعیت لرزه نگاری در این استان های پرجمعیت نظارت کند ، زیرا زمین لرزه های بزرگ مانند زلزله های منجیل و رودبار بیشتر مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

دکتر محمد پورمحمد شاهوار ، عضو دانشکده شبکه شتاب مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، با مصاحبه با سلام آنلاین ، وی با اعلام اینکه شبکه ملی شتاب مجهز به حدود 1200 ایستگاه است که هزار دستگاه آن از دستگاههای نسل قدیمی است ، گفت: پس از زمین لرزه های منجیل و رودبار ، 1300 شتاب سنج با وام بانک جهانی خریداری و نصب شده است. اما با ظهور دانش ، این دستگاه ها باید بهبود پیدا کنند.

وی تصریح کرد: نسل جدید شتاب سنج قادر به انتقال و دریافت آنلاین در هنگام وقوع زلزله خواهند بود. وی ادامه داد: این گزینه ها برای غلبه بر بحران بسیار مؤثر است ، تا زمانی که ایستگاه های شتاب سنج نسل قدیمی این گزینه را نداشته باشند ، بنابراین زمان زلزله ، دسترسی به داده های این ایستگاه ها به تاخیر می افتد و داده های حاصل با تاخیر طولانی به مرکز مدیریت بحران گزارش می شود.

پورمحمد شاهوار زلزله های ترکمنچای و سرپل ذهاب را مثال زد و گفت: “اگر شتاب سنج های جدید در این مناطق نصب می شد ، می توانستیم داده های لازم را در دقایق اول زلزله به ستاد مدیریت بحران ارائه دهیم و بیشترین شتاب را اعلام کنیم.” و کدام منطقه بیشترین شدت را داشته است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ادامه داد: “زمین لرزه های بزرگ در یک مکان متمرکز نشده است و می توان گفت زمین لرزه های بزرگ به بزرگی 6 تا 7 باعث 50 تا 100 کیلومتر نقص زمین و خسارت در این فواصل شده است.” ما خواهیم

وی همچنین توضیح داد: در زمین لرزه های بزرگ معمولاً مسیر زمین لرزه را می بینیم: به عنوان مثال زمین لرزه سرپل ذهاب از “آزگل” شروع شد و جهت گیری آن به سمت سرپل بود و ما انتظار داشتیم بیشترین آسیب را به سرپل ذهاب وارد کنیم. و داده های دستگاه نیز همینطور بود.

به گفته وی ، در زلزله ترکمنچایا ، ایستگاههای مستقر در جهت محدود ترکمنچایا شتاب بسیار بزرگی را ثبت کردند که نشان می دهد این زمین لرزه به خانه های روستایی آسیب رسانده است.

نسل جدید شتاب سنج به شبکه اضافه شده است

عضو هیئت علمی شبکه شبکه هشتگرد گفت: در حال حاضر ما توانسته ایم 500 دستگاه جدید خریداری کنیم و 200 دستگاه از آنها نصب شده است. “پس از برقراری زیرساخت های لازم ، سایر دستگاه ها نصب خواهند شد.”

وی با اشاره به معرفی شتاب سنج نسل جدید در کشور ، افزود: با این تعداد دستگاه وارد شده به کشور می توانیم عملاً نیمی از شبکه شتاب را بپوشانیم و تراکم ایستگاه در برخی مناطق مهم کشور نداریم ؛ بنابراین در برخی استان ها هنوز ضعیف هستیم.

پورمحمد شاهوار ادامه داد: اما طبق قانون جدید مدیریت بحران و برنامه توسعه ای که از جانب رئیس جمهور ابلاغ شده است ، شبکه شتاب موظف است هزار شتاب سنج جدید را خریداری کند.

به گفته وی ، اگر این 1000 دستگاه خریداری شده به 500 دستگاه تازه نصب شده اضافه شود ، می توان گفت 1500 دستگاه جدید در کشور نصب شده است و این امر به ویژه در زمینه سیستم پاسخگویی سریع و هشدار سریع می تواند موثر باشد.

این محقق زلزله با بیان اینکه استانهای لرزه نگاری با جمعیت زیاد اولویت نسل جدید دستگاههای شتاب دهنده است ، خاطرنشان کرد: ما در استان مازندار مشکلات زیرساختی زیادی داریم و نتوانستیم دستگاه های زیادی را در آن استان نصب کنیم.

وی از منطقه مکران سیستان و بلوچستان به عنوان یکی دیگر از مناطق مهم کشور که باید یک ایستگاه شتاب دهنده در آن مستقر شود ، نام برد و ادامه داد: شیوع و تراکم ایستگاه های شتاب دهنده در منطقه کم است.

پور محمد شاهوار استانهایی از جمله فارس ، تهران ، گیلان و مازندران را پرجمعیت ترین استان های کشور توصیف کرد و یادآور شد: استان های گیلان و مازندران از نظر آب و هوای مناسب گردشگری مناسب هستند. در آینده این استانها جمعیت بیشتری خواهند داشت و در صورت وقوع زمین لرزه به بزرگی زلزله منجیل ، افراد بیشتری تحت تأثیر قرار می گیرند.

خطاهای ساحلی

پورمحمد شاهوار با اشاره به پیشگیری از خطاهای دریایی و سونامی اظهار داشت: چندین دستگاه به نام لرزه نگار کف اقیانوس وجود دارد که می توانند در هنگام وقوع زلزله به شبکه های لرزه ای و شتاب کمک کنند. اگرچه آنها بسیار گران هستند ، اما وجود این ایستگاه ها برای ایالت بسیار مهم است.

به گفته این محقق ، در منطقه مکران ، جایی که احتمال سونامی وجود دارد ، تجهیز این منطقه به دستگاه های لرزه ای کف اقیانوس مهم است ، زیرا این امر به ما امکان دسترسی سریعتر به داده ها را می دهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی تأکید کرد: “هرچه یک زمین لرزه غیرقابل پیش بینی باشد ، هرچه ایستگاه های شتاب و لرزه نگاری بیشتری داشته باشیم ، داده ها و پوشش بهتری از این پدیده خواهیم داشت ، زیرا هر یک از این دستگاه ها قادر به اندازه گیری و پارامترها را محاسبه کرده و آنها را به مرکز شتاب گزارش دهید و ما می توانیم این اطلاعات را در اسرع وقت در اختیار مسئولان مدیریت بحران ملی قرار دهیم.

تفاوت بین شتاب سنج و یک لرزه نگار

پورمحمد شاهوار در نظر گرفت که لرزه نگاری ها و شتاب سنج ها دارای دو بخش است: “سنسور” و “دیجیتال ساز” و توضیح داد: “تفاوت این دستگاه ها در نوع سنسورهای مورد استفاده در آنها است و داده ها در قالب های خاصی به شبکه تحویل داده می شود.

وی با تأکید بر اینکه این دو سنسور به دلیل ماهیت متفاوت در کشور نقش مهمی ایفا می کنند ، گفت: “زلزله نگارهایی در خارج از شهرها نصب شده که هیچ کس در آنجا جایی ندارد و میزان نویز پایین است اما شتاب دهنده ها در مکان ها نصب می شوند.” این مرد و بدن است ، زیرا ما می خواهیم نیرویی را که در ساختارها اعمال می شود مطالعه کنیم.

وی گفت: نکته مثبت در مورد شتاب سنج این است که می تواند میزان خسارت را ارزیابی کند ، بنابراین در جایی که پراکندگی جمعیت وجود دارد ، این دستگاه ها باید نصب شوند تا آسیب های منطقه زلزله زده ارزیابی شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند یونان ، ایتالیا ، ترکیه ، ژاپن و ایالات متحده بیش از هزار لرزه نگار و هزاران شتاب سنج نصب و راه اندازی شده است.

نیازهای ملی از نظر تعداد ایستگاه های شتاب

پورمحمد شاهوار با تأکید بر اینکه در شرایط ایده آل به 3500 ایستگاه شتاب سنج احتیاج داریم ، اما اکنون 1200 دستگاه در اختیار داریم ، گفت: اگر هزار دستگاه جدید خریداری شود ، به 2،000 ایستگاه شتاب دهنده خواهیم رسید و ما برای مشاهده زمین لرزه ها وضعیت بهتری خواهیم داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا