تازه های کسب و کارعمومی

نصب فیلترشکن در سرور ویندوز و معایب آن

وی‌پی‌اس (VPS) و وی‌پی‌ان (VPN) واژه‌های هستند که از‌نظر نوشتار و تلفظ بسیار به یکدیگر شباهت دار‌ند؛ اما ازنظر کاربرد و عملکرد کاملاً متفاوت‌اند! وی‌پی‌اس همانند کامپیوتری است که کیس آن در مکانی با زیرساخت‌های استاندارد و قدرتمند و مانیتور و کیبورد و موس آن در منزل شما قرار گرفته است و آن را از راه دور مدیریت می‌کنید. وی‌پی‌ان نیز ابزاری است که ازطریق آن با آی‌پی یا آدرس اینترنتی متفاوتی با آدرس خودتان به اینترنت متصل می‌شوید. اتصال به وی‌پی‌ان همانند تغییر پلاک خودرو و تردد در شهر است. در این مقاله، تفاوت‌های VPN و VPS را بررسی خواهیم کرد و همچنین سایتهایی را برای خرید وی پی ان معرفی می کنیم

شبکه خصوصی مجازی چیست؟

شبکه خصوصی مجازی یا VPN (مخفف Virtual Private Network) ابزاری قدرتمند برای افزایش امنیت و حریم خصوصی شما در دنیای آنلاین است. وظیفه اصلی وی پی ان پنهان کردن آدرس آی‌پی از اشخاص ثالث است. شبکه خصوصی مجازی با رمزنگاری ترافیک اینترنت، از هکرها، جاسوسان و ISPها در برابر نظارت بر فعالیت‌های آنلاین محافظت می‌کند. این امر به ویژه هنگام استفاده از Wi-Fi عمومی یا شبکه‌های ناامن اهمیت دارد.

یکی دیگر از کاربردهای شبکه خصوصی مجازی، استفاده به‌عنوان اتصال داخلی برای کارمندان سازمان است. برای مثال سازمان قصد ایجاد شبکه امن برای استفاده از نرم افزارهای خاص توسط کارمندان را دارد. VPN با رمزنگاری ترافیک بین کارمندان و سرور، از اطلاعات حساس در برابر هکرها و جاسوسان محافظت می‌کند.

بعلاوه مدیران سازمان می‌توانند با استفاده از شبکه خصوصی داخلی، دسترسی به یک نرم افزار را تنها به کارمندان خاصی محدود کنید.

بسیاری از توسعه دهندگان نیز برای دسترسی به سرویس‌هایی مانند داکر (نصب داکر، دانلود ایمیج‌های Docker Hub و دستورات داکر) و سایر نرم افزار‌هایی که، که برای استفاده در ایران به دلیل تحریم‌ها مسدود هستند، به استفاده از این ابزار روی آورده‌اند. اما به دلیل معایب این روش می‌توانید برای سرعت بهتر از ابزارهای گریز از تحریم مانند «شکن» استفاده کنید.

با این حال در صورت نیاز به ساخت اتصال VPN برای چنین کاربردهایی، در ادامه آموزش ساخت اتصال در ویندوز را برایتان شرح می‌دهیم.

برای ساخت اتصال VPN می‌توانید هم از بخش settings و هم از بخش control panel اقدام کنید.

VPS یا Virtual Private Server چیست؟

VPS یا Virtual Private Server به‌معنای « سرور مجازی شخصی» است. این کامپیوتر مجازی همانند کامپیوتر خانگی شما، از بخش‌های مختلفی مثل رم و هارد و پردازنده تشکیل شده است که قدرت خود را از کامپیوتر بزرگ‌تر یا همان سرور می‌گیرد و در‌اختیار شما می‌گذارد.

این سرور‌ها در ساختمانی با نام مرکز داده (دیتا‌سنتر) قرار گرفته‌اند که تمام استاندارد‌های نگه‌داری در آن رعایت و با استفاده از نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز، منابع سخت‌افزاری آن بین چند کاربر VPS تقسیم می‌شود. این یعنی مثلاً به شما بیشتر از ۲ گیگابایت حافظه‌ رم و ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اختصاص داده نمی‌شود.

مثالی ساده از عملکرد و ساختار سرورهای مجازی

با مثالی ساده این موضوع را توضیح می‌دهیم تا تفاوت بین وی‌پی‌اس و وی‌پی‌ان را راحت‌تر درک کنید. خانه‌ای تک‌واحدی و حیاط‌دار را در نظر بگیرید که تنها یک خانواده در آن زندگی می‌کند. حالا همین خانه را مهندس معمار به آپارتمانی با هشت واحد تبدیل می‌کند. در این صورت، از ظرفیت یک زمین به‌منظور ساخت واحد برای هشت خانواده استفاده می‌شود. در این مثال، وی‌پی‌اس‌ها به‌عنوان واحد‌های جدید و ملک به‌عنوان سرور و مهندس معمار به‌عنوان نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز عمل خواهند کرد.

  • خانه تک‌واحدی = در نقش سرور
  • واحد‌های خانه نو‌ساز = در نقش VPS
  • مهندس معمار = در نقش نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز

در بحث وی‌پی‌اس نیز به‌همین‌ترتیب است؛ به‌طوری‌که شما از شرکت ارائه‌دهنده مشخصات سخت‌افزاری VPS خود را درخواست می‌کنید و آن شرکت هم مشخصات را در‌اختیارتان قرار می‌دهد. به‌زبان‌ ساده‌تر، شما درخواست کامپیوتری با مشخصات سخت‌افزاری مدنظرتان را در کشور دلخواه خود می‌دهید و شرکت ارائه‌دهنده آن را در‌اختیارتان می‌گذارد.

پس نتیجه می‌گیریم که VPS قسمتی از سرور قدرتمند سخت‌افزاری واقعی است که با کمک شبیه‌ساز‌هایی مثل نرم‌افزار‌های Hyper-V و VMware به سیستم‌عامل‌ها و بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود و در‌اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از VPS چیست؟

با خرید وی‌پی‌اس، سیستم‌عامل معمولاً لینوکسی و ویندوزی با مشخصات سخت‌افزاری انتخاب‌شده نظیر رم و هارد و سی‌پی‌یو در‌اختیارتان قرار می‌گیرد. با وارد‌کردن مشخصاتی مثل آدرس سرور و رمزعبوری که از شرکت ارائه‌دهنده دریافت کرده‌اید، وارد محیط VPS می‌شوید. شما می‌توانید هم با کامپیوتر و لپ‌تاپ و هم با تلفن‌همراه هوشمند و تبلت (اندرویدی یا iOS) به این وی‌پی‌اس‌ها متصل شوید و در هر‌لحظه از امکاناتشان استفاده کنید. تصویر زیر محیط یک سرور مجازی ویندوز را نشان می‌دهد که شباهت زیادی به سیستم عامل ویندوز دسکتاپ دارد.

مزایای مهم خرید VPS

  • داشتن آی پی ثابت و اختصاصی از کشور و منطقه دلخواه
  • امکان اتصال با تلفن‌همراه هوشمند و تبلت
  • دسترسی ادمین و روت در سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس
  • نصب نرم‌افزار‌های دلخواه روی آن
  • قابلیت ارتقای منابع سخت‌افزاری
  • پشتیبانی ۲۴ساعته
  • میزبانی از چندین وب‌سایت
  • سرعت بیشتر و کیفیت بهتر درمقایسه‌با هاست‌های اشتراکی

VPN یا Virtual private network چیست؟

VPN یا Virtual Private Network شبکه‌ای خصوصی و ایمن برای اتصال کاربران به اینترنت و وب‌گردی فراهم و اطلاعات ارسالی و دریافتی آنان را با استفاده از پروتکل‌های خاصی رمز‌گذاری می‌کند.

برای مثال، فرض کنید شرکت تولید‌کننده قفل‌های امنیتی هستید و برای اینکه این محصول به‌راحتی باز نشود و هر‌کسی نتواند به محیطی وارد شود که از این قفل‌ها برای محافظت از آن استفاده شده است، استاندارد خاصی را در تولید قفل‌ها پیاده‌سازی می‌کنید.

وی‌پی‌ان‌ها نیز به‌همین‌شکل عمل می‌کنند؛ یعنی داده‌های شما قبل از ورود به اینترنت و محیط وب رمز‌گذاری خواهند شد. از VPN برای اتصال از‌راه‌دور به شبکه‌های داخلی نیز استفاده می‌شود که موضوع آن از این بحث خارج است.

مزایای خرید VPN

  • تغییر آی‌پی و نمایش محتوای مسدود‌شده (برای مثال، وب‌سایت نتفلیکس (Netflix) برای تماشای فیلم در کشور خاصی محدود شده است؛ اما با استفاده از وی‌پی‌ان می‌توان از امکانات آن استفاده کرد)
  • حفظ امنیت اطلاعات ارسالی در محیط اینترنت با رمزگذاری‌های خاص
  • زمانی که به مودم و شبکه اینترنت نامطمئن مثل رستوران‌ها و فرودگاه‌ها و کافه‌ها متصل شده‌اید و از امنیت آن شبکه اطلاعی ندارید، با کمک وی‌پی‌ان‌ها می‌توانید از ایمن‌بودن اتصال خود مطمئن شوید.

جمع‌بندی

شبکه‌های خصوصی مجازی کاربردهای متعددی در دنیای شبکه دارند. البته اگر به دنبال راهی برای دور زدن تحریم‌ها هستید خصوصا برای سرویس‌هایی مانند صرافی‌های ارز دیجیتال و یا پی‌پال، بهتر است به سراغ چنین سرویسی نروید. شما می‌توانید از یک سرور مجازی برای فعالیت‌های خود استفاده کنید. تا بدون نگرانی از بلاک شدن حساب‌هایتان فعالیت کنید.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا