تازه های کسب و کارعمومی

ميانگين كم كردن در بورس يعني چه

در ادامه بیشتر توضیح می دهیم که میانگین گیری در بورس چیست و وقتی می گویند میانگین کم کنید یعنی چه و همچنین بهترین زمان میانگین کم کردن چه موقعی است. با ما همراه باشید.

هنگامی که شما یک سهمی را خریداری می کنید و قیمت سهم کمتر از قیمت سربه سر ما میشود می‌توانید با استفاده از روش میانگین کم کردن کاری کنید قبل از رسیدن قیمت سهم به قیمت خرید اولیه وارد سود شد، نه اینکه صبر کنید تا قیمت به قیمت خرید اولیه برسد و بعد از این همه مدت تازه از زیان خارج شویم، در واقع میانگین کم کردن یکی از بهترین روش ها برای کم کردن مدت ضرر و سود سریع تر در بازار بورس می باشد. یکی از روش های میانگین کم کردن میانگین کم کردنبه روش مارتینگل می باشد.

آیا میانگین کم کردن همواره کار درستی است؟

جواب این سوال مشخص نیست و نمیتوان با بله یا خیر پاسخ داد. این که میانگین کم کردن خوب است یا بد بستگی به استراتژی معاملاتی معامله گر دارد.

در صورتی که معامله گر به تحلیل تکنیکال مسلط باشد و تکنیکال سهم را بررسی کند و با دید کوتاه مدت سهم خریداری کند میانگین کم کردن سهم میتواند ضررهای جبران ناپذیری را برای وی ایجاد کند.

ولی برای معامله گری که سهم را بر اساس بنیادش خریداری میکند میانگین کم کردن اتفاقی مثبت به حساب می آید. میانگین کم کردن امکان دارد برای سرمایه گذارانی که دید سرمایه گذاری بلند مدت دارند مناسب باشد.

در هنگام میانگین کم کردن به نکات زیر توجه کنید

در مورد زمان و قیمت مناسب برای کم کردن میانگین باید نکته های زیر را در نظر گرفت:

  • برای همه سهم های موجود در پرتفوی کاهش میانگین را نباید انجام داد و تنها باید برای سهامی اینکار را انجام دهیم که بنیاد قوی داشته باشد و طی سالها ثابت کرده اند که دارای جایگاه رقابتی، بدهی کم و مدیریت خوب هستند و قیمت سهام شان از محدوده خاصی پایین تر نمی آید.
  • شرکت هایی که ریسک افت قیمت دارند گزینه مناسبی برای کاهش میانگین خرید نیستند.

بهترین زمان برای میانگین کم کردن

مثال میانگین کم کردن در بورس

اگر ما ۱۵ میلیون تومان برای خرید سهام x در نظر بگیریم در مرحله اول طبق روش مارتینگل ۱میلیون تومان از پول خود را در قیمت ۱۲۸ تومان خرید میکنیم (۷۸۰۰ سهم ۱۲۸ تومانی) با ۵% افت قیمت سهم ۲ میلیون تومان بعدی را هم خرید میکنیم (۱۶۲۰۰ سهم ۱۲۳ تومانی).

با ۱۰ درصد افت قیمت سهم ۴ میلیون تومان بعدی را خرید میکنیم. (۷۲۷۰۰ سهم ۱۱۰ تومانی) با آخرین خرید میانگین کل خرید به ۱۱۴.۶ تومان کاهش می یابد.

درنتیجه به‌محض اینکه قیمت سهم از ۱۱۴.۶ تومان بیشتر شود این خرید وارد سود خواهد شد و اگر تاکنون نگهداری شده باشد (۱۶۸ تومان) از کل این خرید در این مثال ۶,۹۹۰,۰۰۰ تومان سود کسب‌شده است (معادل ۴۶%).

در صورتی اگر کل پول در ابتدا و در قیمت ۱۲۸ تومان خرید شده بود و تاکنون نگهداری شده بود، ۴,۶۸۰,۰۰۰ تومان سود از این خرید کسب می‌شد (معادل ۳۱%) و اگر هم بعد از افت قیمت به ۱۲۸ تومیانگین کم کردن در بورس در چه مواقعی استفاده می‌شود؟

میانگین کم کردن در بورس یا به اختصار میانگین‌گیری، در مواقعی که سهام بنیادی ارزشمند به خاطر جو حاکم بر بازار دچار افت قیمت شده، استفاده می‌شود. این روش طرفداران و مخالفان خود را دارد.

۱- مخالفان استراتژی میانگین کم کردن معتقدند با فعال شدن حد ضرر باید به آن پایبند بود و از معامله خارج شد.

۲- موافقان استراتژی میانگین کم کردن عقیده دارند سهام بنیادی ارزشمند را در صورت کاهش قیمت باید نگه داشت و با خرید آن در قیمت‌های پایین‌تر، متوسط قیمت خرید را کاهش داد تا بتوان به هنگام شروع روند صعودی به سرعت وارد سود شد.

۳- گاهی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که باید هر سهمی که دچار کاهش قیمت شد را در پرتفوی خود نگه دارند. در اغلب موارد این کار منجر به ضرر زیادی می‌شود. اگر قصد اصلاح ی قدیمی خود و افزودن نمادهای پربازده به آن را دارید، به مراجعه کنید. در این انجمن نقاط دقیق ورود به سهم و خروج از آن به همراه نام نمادها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نحوه میانگین کم کردن در بورس چگونه است؟

روش میان‌گیری مارتینگل یا بر مبنای دو برابر کردن مقدار خرید پس از هر بار ضرر پایه‌گذاری شده است.

  • دقت داشته باشید که با افزایش حجم معامله، ریسک شما نیز بیشتر می‌شود.

مثال میانگین کم کردن در بورس با روش مارتینگل

فرض کنید به تعداد 10 عدد از یک نماد ارزشمند (از منظر بنیادی) به قیمت 5,000 تومان خریده‌اید اما پس از خرید شما سهم با افت قیمت 5٪ همراه شده و به 4,750 می‌رسد. در این حالت شما می‌توانید 20 سهم دیگر با این قیمت بخرید تا میانگین خرید شما به 4833 برسد. در این حالت با شروع رشد سهم، شما زودتر به رسیده و حتی ممکن است سود کنید.

اگر قیمت به اندازه 10٪ افت کرد، شما میزان خرید آخرتان (یعنی 2 سهم 4750 تومانی) را دو برابر می‌کنید تا به قیمت میانگین 4642.8 برسید.

فرمول محاسبه میانگین‌گیری در بورس در دو مرحله ساده انجام می‌شود بدین معنی که ابتدا میانگین قیمت خرید محاسبه شده و پس از آن در آن تاثیر داده می‌شود.

۱فرمول میانگین قیمت خرید

۲فرمول میانگین‌گیری

مثالی از محاسبه میانگین‌گیری در بورس

در این قسمت با توجه به فرمولهای بالا، از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم. فرض کنید میزان خرید شما از سهم الف طی ۳ مرحله به شکل زیر است:

  • مرحله اول؛ 100 سهم 1000 تومانی
  • مرحله دوم؛ 200 سهم 900 تومانی
  • مرحله سوم؛ 400 سهم 800 تومانی

بعد از محاسبه قیمت میانگین، برای به دست آوردن قیمت سر به سر به سراغ فرمول دوم می‌رویم.

  • کارمزد خرید: 003712
  • کارمزد فروش: 0088

در چه سهم‌هایی می‌توان از میانگین کم کردن استفاده کرد؟

در سهم‌هایی با ویژگی‌های زیر می‌توان از میانگین کم کردن استفاده کرد:

  1. سهم از منظر بنیادی، ارزشمند باشد.
  2. سهم در آینده از پتانسیل رشد برخوردار باشد.

آیا در بازار نزولی می‌توان از روش میانگین کم کردن استفاده کرد؟

استفاده از روش میانگین کم کردن در بازار نزولی و ریزشی، ریسک بسیار زیادی دارد. بنابراین باید در شرایط متعادل بازار این کار را انجام دهید.

مطالب بیشتر: بهترین بروکر برای معاملات طلا

در چه قیمتی، میانگین کم کنیم؟

جهت میانگین کم کردن باید نواحی حمایتی سهم را از دید تحلیل تکنیکال بررسی کرده و در آن نقاط دست به خرید بزنید.

تفاوت میانگین کم کردن با خرید پله‌ای در بورس چیست؟

تفاوت میانگین کم کردن و خرید پله‌ای در بورس را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • میانگین کم کردن در سهم‌های بنیادی ارزشمند که دچار افت قیمت شده‌اند، انجام می‌شود اما خرید پله‌ای در سهم‌هایی که در مورد نقطه ورود آنها اطمینان کافی وجود ندارد، انجام می‌شود.
  • میانگین کم کردن در روند نزولی انجام شده اما خرید پله‌ای در هر دو صورت صعودی بودن یا نزولی بودن روند قیمت انجام می‌شود.

معایب میانگین کم کردن در بورس

معایب میانگین کم کردن در بورس به نقل از به قرار زیر است:

  1. تشخیص میزان دقیق کاهش قیمت برای معامله‌گر دشوار است. به عبارت دیگر شما به طور قطعی نمی‌دانید قیمت تا کجا افت پیدا خواهد کرد. بنابراین همیشه احتمال بیشتر شدن ضرر شما وجود خواهد داشت.
  2. بیشتر کردن حجم خرید از یک سهام که آن مشخص نیست، دلیل خوبی برای افزایش درصد آن سهام در پرتفوی شما نیست.
  3. این روش بیشتر مناسب سرمایه‌گذارانی است که رویکرد ارزش محور و دید بلند مدتی نسبت به سهام داشته و از تکنیک‌های دقیق مدیریت ریسک استفاده می‌کنند.

اگر با تحلیل بنیادی و تکنیکال اشتباه، قصد میانگین کم کردن در بورس را داشته باشید، احتمالا ضرر بسیاری خواهید کرد. علاوه بر این سرمایه شما نامحدود نیست و نمی‌توانید به دفعات زیادی از روش میانگین کم کردن استفاده کنید. بخش تحلیل به منظور استفاده سرمایه‌گذاران از تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی دقیق و حرفه‌ای به وجود آمده است. با مراجعه به این بخش می‌توانید جدیدترین و دقیق‌ترین تحلیل‌های تیم کارشناسان انجمن خبرگان را مطالعه نموده و سهام ارزشمند برای خرید را پیدا کنید.

مزایای میانگین کم کردن در بورس

اصلی‌ترین مزیت میانگین کم کردن در بورس، کم کردن میانگین قیمت خرید سهام است.

  • با استفاده از این روش در صورت برگشت قیمت، زودتر از ضرر خارج می‌شوید.
  • در صورت سر به سر شدن و رشد قیمت به دلیل حجم بیشتر سهام، زودتر به سود خواهید رسید.

حُسن ختام

میانگین کم کردن در بورس روشی است که تنها برخی از معامله‌گران در شرایطی که سهام ارزشمند از منظر بنیادی دچار افت قیمت شده باشد، از آن استفاده می‌کنند. بنابراین کم کردن میانگین در بورس به معنای عدم پایبندی به حد ضرر و نگهداری سهامی که روز به روز میزان ضرر بیشتری به شما می‌رساند، نیست. با این وجود برخی از سرمایه‌گذاران مانند وارن بافت از میانگین کم کردن به عنوان بخشی از استراتژی خود در بازه بلندمدت استفاده می‌کنند.

جهت آشنایی با نحوه کسب سود در بازار بورس، خواندن مقالات زیر نیز پیشنهاد می‌شود.

سوالات متداول

۱میانگین کم کنید در بورس چیست؟

احتمالا جمله میانگین کم کنید در بورس را از زبان افراد مختلف شنیده‌اید. میانگین کم کردن توسط برخی از معامله‌گران در سهم‌های با ارزش ذاتی بالا و در شرایط نزولی بازار انجام می‌شود. در این روش با خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر، میانگین قیمت خرید کمتر می‌شود تا به هنگام شروع روند صعودی، ضرر افراد به سرعت جبران شده و به سود برسند.

۲چقدر میانگین کم کنیم تا سر به سر بشیم؟

جهت آگاهی از میزان میانگین کم کردن در بورس تا رسیدن به قیمت سر به سر، از فرمول محاسبه میانگین‌گیری که در متن مقاله به همراه مثال آورده شده است، استفاده کنید. برای مثال اگر با سرمایه 100 میلیون، 50٪ ضرر کرده باشید باید 50 میلیون دیگر به سرمایه‌تان اضافه کنید تا در صورت رشد 50 درصدی بازار، سر به سر شومیانگین کم کردن در بورس مشابه خرید پله‌ای است با این تفاوت که در این استراتژی شما به دلیل بنیاد خوبی که سهم دارد و همچنین بررسی بر اساس تکنیکال، انتظار دارید روند اصلاحی سهم پایان یابد و صعودی شود.

زمانی سهامدار تصمیم به کم کردن میانگین در یک سهم می‌گیرد که همچنان سهم در ظاهر روند نزولی را طی می‌کند و سوال اینجا پیش می‌آید که آیا تصمیم گیری در مورد خرید سهام اضافی که قیمت آنها در حال کاهش می‌باشد، کار درستی است؟ در پاسخ باید بگوییم که سهامدار زمانی که مطمئن می‌شود روند نزولی پایان یافته است، میزان بیشتری از سهام مورد نظر خود را خریداری می‌کند.

در میانگین کم کردن در نظر داشته باشید، زمانی که شما 50 درصد در ضرر هستید، باید به میزانی میانگین قیمت سهم خود را کاهش دهید که  100 درصد سود کنید تا به سرمایه اولیه خود برسید. بنابراین باید میزان بیشتری سهام به نسبت دارایی فعلی خود خریداری کنید تا زودتر از زیان خارج شوید.

اگر قصد دارید بدانید که چه زمانی و چگونه میانگین کم کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

میانگین کم کردن در بورس چیست؟

خرید به هنگام افت قیمت یا زمانی که قیمت کاهش می‌یابد، می‌تواند در بازارهای گاوی سودآور باشد، اما در روند نزولی می‌تواند ضرر به همراه داشته باشد.

افراد کم تجربه در بورس زمانی که سهم اصلاح زیادی دارد به گمان اینکه روند نزولی تمام شده، مجدد سهام خریداری می‌کنند و زیان خود را افزایش می‌دهند. بنابراین تا زمانی که از نظر تکنیکالی و بنیادی سهمی را بررسی نکردید، به صورت هیجانی میانگین کم نکنید.

روش میانگین کم کردن در بورس چیست؟

استراتژی میانگین کم کردن در بورس به‌منظور کاهش میزان ضرر استفاده می‌شود. سهامدار با کاهش میانگین خرید سهم، میزان ضرر خود را جبران می‌کند.

استراتژی میانگین زدن در بورس زمانی اتفاق می‌افتد که سهمی با بنیاد خوب را خریداری کرده‌اید، اما به دلایلی از جمله فاز اصلاح یا دیگر دلایل، روند قیمت سهم نزولی می‌باشد. بنابراین شما در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید سهم می‌کنید تا میانگین خرید خود را کاهش دهید و به هنگام برگشت روند سهم و خروج از فاز اصلاحی، به سود برسید یا در نقطه سر به سر سهم را بفروشید. برخی سوال دارند که چقدر میانگین کم کنیم تا سر به سر شویم؟ برای پاسخ به این سوال به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید شما 1000 سهم را به قیمت 600 تومان (به‌ازای هر سهم) در مجموع 600,000 تومان خریداری می‌کنید. سپس سهم شما به قیمت 500 تومان (به ازاء هر سهم) کاهش می‌یابد.

مجدد 1000 سهم دیگر با قیمت 500 تومان (به ازاء هر سهم) و در مجموع 500 هزار تومان خریداری می‌کنید. شما اکنون 2000 سهم دارید و در کل 1,100,000 تومان هزینه کرده‌اید. میانگین قیمت سهام که متعلق به شماست اکنون 550 تومان است.

اگر قیمت سهم به روند نزولی ادامه دهد، در اینجا تصمیم می‌گیرید که مجدد میانگین خرید سهم را کاهش دهید یا با ضرری کمتر خارج شوید.

چه زمانی باید میانگین کم کنیم؟

مشکل این است که یک سرمایه‌گذار در درک تمایز بین افت موقتی قیمت و سیگنال روند نزولی برای پایین آمدن قیمت‌ها توانایی کمی دارد.

قیمت و زمان مناسب برای کم کردن میانگین هیچ قانون خاصی ندارد. شما باید سهام شرکتی را که خریداری کرده‌اید را ارزیابی و تحلیل کنید و دلایل سقوط قیمت را تعیین کنید.

اگر احساس می‌کنید سهم به دلیل واکنش بیش از حد بازار به اخبار یا رویدادی در حال افت می‌باشد، ممکن است خرید سهام بیشتر تصمیم درستی باشد. به همین ترتیب، اگر احساس می‌کنید هیچ تغییر اساسی در شرکت صورت نگرفته است، خرید در قیمت پایین‌تر می‌تواند یک فرصت عالی برای جمع‌آوری سهام بیشتر در یک معامله باشد.

زمانی می‌توانید تصمیم درستی در مورد میانگین کم کردن سهم بگیرید که از بنیاد سهم خود مطمئن باشید. زیرا در کوتاه‌مدت ممکن است سهم دچار افت قیمت شود اما اگر بنیاد خوبی داشته باشد، به شما اطمینان می‌دهد که در بلندمدت به اهداف قیمتی خود خواهید رسید. در این صورت شما می‌توانید با کم کردن قیمت میانگین خرید، مالک تعداد بیشتری از سهم شوید.

اما اگر از بنیاد سهم خود مطمئن نیستید، اقدام به میانگین کم کردن نکنید چون پس از افت قیمت، بازهم شاهد افت بیشتر ارزش و قیمت سهم خواهید بود.

این استراتژی اغلب مورد پسند سرمایه‌گذارانی است که افق سرمایه‌گذاری بلندمدت و رویکرد ارزش محور در سرمایه‌گذاری دارند.

تفاوت میانگین کم کردن و خرید پله‌ای

همان‌طور که گفته شد، میانگین کم کردن و خرید پله‌ای تا حدودی مشابه هم هستند. تفاوت مهم خرید پله‌ای و میانگین کم کردن در زمان خرید می‌باشد.

در خرید پله‌ای، معامله‌گر به هنگام خرید سهم از روند آن اطمینان ندارد، به همین علت در زمان سفارش گذاری خرید خود، اقدام به خرید در قیمت‌های متفاوت یا به‌اصطلاح پله‌ای می‌کند تا در صورت افت قیمت، ضرر زیادی متحمل نشود.

اما در کم کردن میانگین خرید، معامله‌گر از بنیاد سهم خود اطمینان دارد. به همین خاطر زمانی که سهم در کوتاه‌مدت با افت قیمت مواجه می‌شود و در روند نزولی قرار می‌گیرد، با خرید سهم در قیمت پایین‌تر (نسبت به خرید اولیه یا قبل) و با افزایش تعداد سهم، میانگین قیمت سهام خود را کاهش می‌دهد تا در آینده به سود بیشتری دست یابد.

مزایا و معایب میانگین کم کردن

انتخاب استراتژی میانگین کم کردن بستگی به دید معامله‌گر دارد. معامله گران تکنیکالی، به دلیل اینکه می‌توانند چارت و نمودار سهم را بررسی کنند اغلب دید کوتاه‌مدتی دارند، انتخاب روش میانگین خرید سهم برای آنها مناسب نمی‌باشد و حتی ممکن است منجر به زیان هم شود.

تحلیلگران بنیادی به‌خاطر دید بلندمدتی که نسبت به سهام دارند از ارزش ذاتی و واقعی سهام خود آگاه هستند، انتخاب روش میانگین کم کردن برایشان مناسب و خوب خواهد بود.

مزیت میانگین کم کردن:

مزیت اصلی کاهش میانگین قیمت سهام این است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند قیمت میانگین خرید سهام را به میزان قابل‌ توجهی کاهش دهد. در صورت پایان روند نزولی سهم، به بازده مناسبی دست می‌یابد.

با استفاده از این روش می‌توان پیش از آنکه قیمت سهم به قیمت اولیه خود برسد؛ با کم کردن میانگین خرید، میانگین قیمت سهام خود را کاهش دهید تا با شروع روند صعودی با داشتن حجم بیشتری از سهم، سود بیشتری نیز کسب نمایید.

معایب میانگین کم کردن:

کاهش میانگین قیمت سهم تنها در صورتی مؤثر است که روند نزولی پایان یابد. با این‌حال، اگر سهم به روند نزولی خود ادامه دهد، ضررها نیز بزرگ می‌شوند.

در مواردی که سهم همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، یک سرمایه‌گذار ممکن است از تصمیم خود برای کاهش میانگین خرید سهم پشیمان شود و تصمیم به خروج از موقعیت بگیرد که در این صورت هم ممکن است با ضرر از سهم خارج شود.

یکی دیگر از معایب این روش، سرمایه‌ای است که باید برای خرید مجدد سهم استفاده شود. هرچه قیمت سهم افت پیدا کند، معامله‌گر مجدد اقدام به خرید می‌کند، تا به این صورت قیمت میانگین خرید خود را کاهش دهد؛ اما باید سرمایه کافی در اختیار داشته باشید تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف، اقدام به خرید کنید.

بنابراین، برای سرمایه‌گذاران مهم است که به‌ درستی مشخصات ریسک میانگین کم کردن را ارزیابی کنند. با این ‌وجود، گفتن این کار آسان‌تر از انجام‌دادن آن است و در طی افت بازار یا نزول آن، تصمیم‌گیری حتی دشوارتر هم می‌شود.

برای میانگین کم کردن چه نکاتی بایستی مدنظر قرار گیرد؟

هر زمانی و هر سهمی برای میانگین کم کردن مناسب نیست. این استراتژی تنها مناسب سهام‌هایی است که بنیادی هستند و از ارزش ذاتی و بنیادی سهم اطمینان دارید. بنابراین به هنگام تصمیم‌گیری برای کاهش میانگین خرید قیمت سهام، به نکات زیر توجه کنید و اگر سهمی ویژگی‌های زیر را دارد برای کم کردن میانگین خرید اقدام کنید:

  • سهامی که بنیاد قوی دارند و جایگاه رقابتی خوبی دارند.
  • نقاط حمایتی سهام را از دید تکنیکالی بررسی نمایید.
  • حمایت سهم را از نظر تکنیکال مشخص کنید؛ اگر ارزش ذاتی و نقطه حمایتی خود را از دست نداده‌اند، اقدام به میانگین کم کردن کنید.
  • شاخص صنعت سهم مورد نظر را بررسی کنید، اگر به حمایت نزدیک است می‌توانید میانگین کم کنید.
  • سهام پتانسیل رشد در بلندمدت را داشته باشند.
  • روند بازار متعادل باشد. زیرا اگر بازار وارد فاز ریزشی شده باشد، حتی اگر سهام شما از نظر بنیادی هم ارزشمند باشد، تحت تأثیر شرایط بازار روند نزولی آن ادامه‌دار خواهد بود.

فرمول محاسبه میانگین کم کردن در بورس

انواع ماشین حساب میانگین بورس و نرم افزار میانگین گیری بورس رایگان برای میانگین کم کردن وجود دارد که از فرمول زیر استفاده می‌کنند:

قیمت میانگین خرید= {(تعداد سهام در اولین خرید* اولین قیمت خرید معامله) + (تعداد سهامی خریداری شده در قیمت دوم خرید* دومین قیمت خرید انجام شده) + (تعداد سهام در قیمت سوم خرید* قیمت سوم خریداری شده)} / تعداد کل سهام خریداری شده

روش مارتینگل در میانگین کم کردن

در این روش سهامدار در هر بار میانگین کم کردن دو برابر میزان سهام موجود باید سهام خریداری کند. این اتفاق به صورت پله‌ای رخ می‌دهد و سهامدار بیش از 4 مرتبه مجاز به انجام این کار نیست. در یک مثال این روش را توضیح می‌دهیم.

فرض کنید که یک عدد سهم را به قیمت هزار تومان خریداری کرده‌اید. قیمت این سهم 5 درصد کاهش یافته و به 950 تومان رسیده است. طبق روش مارتینگل شما باید دو برابر میزان سهام موجود سهم خریداری کنید. طبق فرمول زیر عمل کنید.

طبق این فرمول میانگین قیمت سهم 967 تومان رسیده است. در صورتی که قیمت سهم به این قیمت برسد شما می‌توانید با سود از معامله خارج شوید. این در صورتی است که تنها سهم پس از خرید 3 درصد سود کرده باشد.

حال تصور کنید که سهم 10 درصد کاهش پیدا کرده است و به قیمت 902 رسیده است. در این صورت مجدد باید سهام را دو برابر کنیم.

در صورتی که برای بار دوم میانگین کم و تنها 7 درصد سود کسب کنیم. با میانگین قیمت 929 تومان، با دریافت سود کم می‌توانیم از سهم خارج شویم.

نتیجه‌گیری

زمانی که قیمت سهم بنیادی در کوتاه‌مدت در حال افت است؛ می‌توان با خرید سهم در قیمت کمتر و با افزایش تعداد سهام، قیمت میانگین خرید خود را کاهش داد و در بلندمدت به سود بیشتری دست ‌یافت.

استفاده از تکنیک‌های دقیق مدیریت ریسک می‌تواند یک فرصت ارزشمند در طول زمان باشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از جمله وارن بافت که استراتژی‌های ارزش‌گرا را دنبال می‌کنند، از میانگین کم کردن به‌عنوان یک استراتژی بزرگ که در صورت اجرای صحیح آن و با گذشت زمان، به موفقیت دست خواهید یافت استفاده کرده‌اند.

استراتژی میانگین کم کردن سهام یکی از روش‌های جلوگیری از زیان و یا خروج از ضرر است؛ اما باید این استراتژی را روی سهم بنیادی انجام دهید.

درک این نکته مهم است که خرید سهام هر شرکتی که قیمت آن در حال کاهش است و کم کردن میانگین خرید روی سهم هر شرکتی، استراتژی مناسبی نیست. حتی اگر میانگین قیمت خرید خود را پایین آورده‌اید، این احتمال وجود دارد که روند نزولی سهم ادامه‌دار باشد، پس حنما تحلیل مناسبی از سهم دمیانگین کم کردن در بورس چیست؟!

قبل از یادگیری میانگین کم کردن در بورسو آشنایی با آن، هر فعال بازار سرمایه باید این مطلب را بپذیرد که امکان اشتباه هست و هیچکس حتی حرفه ای های بازار هم نمی توانند ادعا کنند که تمام معاملاتشان با سود همراه است؛ اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ آیا باید در این مواقع با زیان از معامله خارج شد؟ خوشبختانه جواب این سوال ها خیر است.
در چنین موقعیت هایی روش میانگین کم کردن راه حل بسیاری از سرمایه گذاران بازار است؛ اما باید توجه داشت که میانگین کم کردن در بورس همیشه هم نمی تواند کار درستی باشد و حتی در مواقعی می تواند اوضاع را بدتر کند بنابراین باید هوشمندانه عمل کنیم و بدانیم چه زمانی باید میانگین کم کنیم تا زیان معامله ی انجام شده را به سود تبدیل کنیم. در مطلب پیش رو به طور کامل به آموزش میانگین کم کردن می پردازیم.

میانگین کم کردن چیست؟

روش میانگین کم کردن کم کردن تا حدودی شبیه به خرید پله ای است با این تفاوت که خرید پله ای زمانی به کار می رود که فعالان بازار بعد از تحلیل سهم و در ابتدای ورود به آن به صورت پله ای شروع به خرید در قیمت های مختلف می کنند تا از درستی تحلیل خود مطمئن شوند ولی کم کردن میانگین در بورس در روند های نزولی بازار و زمانی که سهم با افت قیمتی مواجه شده است بکار می رود.
بنابراین در کل میانگین کم کردن یعنی، شما کاری می کنید که قبل از اینکه قیمت سهم در روند صعودی به قیمت خرید اولیه شما برسد وارد سود شوید نه اینکه منتظر بمانید تا قیمت سهم به قیمت خرید اولیه شما برسد تا زیان شما جبران شود؛ در واقع شما با کم کردن میانگین مدت زمان خارج شدن از زیان را کاهش می دهید.

روش کم کردن میانگین در بورس چگونه است:

یک فرمول میانگین کم کردن در بورس که اکثر فعالان حرفه ای بازار از آن استفاده می کنند روش مارتینگل است که توسط یک آمریکایی ابداع شده است. در این روش شما باید سرمایه اولیه خود را که برای خرید یک سهم در نظر دارید را به قسمت های نامساوی ( از توان های ۲ ) تقسیم کنید و بعد از آن با کاهشی شدن قیمت سهم در قیمت های مختلف برمبنای این ضرایب اقدام به خرید مجدد کنید.
برای مثال اگر سهمی را در پله اول به مقدار ۱۰۰۰ سهم در قیمت ۱۰۰۰ تومان خرید کرده باشید و انتظار رشد آن را دارید اما بنابر دلایل مختلف سهم با افت روبرو شد؛ بر اساس این روش کم کردن میانگین، شما بعد از افت ۵ درصدی سهم در قیمت ۹۵۰ تومان باید پله دوم خرید خود و به مقدار دو برابر پله قبل یعنی ۲۰۰۰ سهم را خرید کنید.
در مرحله سوم با افت ۵ درصد دیگر از قیمت سهم شما باید به میزان ۴۰۰۰ سهم دیگر در قیمت ۹۰۲ تومان خرید کنید؛ به این ترتیب در این مرحله میانگین قیمت تمام شده هر سهم برای شما ۹۳۰ تومان خواهد بود و تنها با رشد ۳.۵ درصدی سهم از این نقطه شما به سود خواهید رسید و نیازی نیست که سهم به مبلغ ۱۰۰۰ تومان برسد تا خرید شما با سود همراه شود.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز حتما مطالعه کنید که در میانگین کم کردن کمک میکند :

چه زمانی باید میانگین کم کنیم؟

واقعیت این است که روش کم کردن میانگین هم می تواند ضرر شما را کاهش دهد و باعث شود شما به سود برسید و هم می تواند باعث شود به میزان زیان شما افزوده شود؛ پس قبل از آنکه شروع به کم کردن میانگین کنیم باید بدانیم که آیا کم کردن میانگین در سهم مورد نظرمان خوب است یا نه و بعد از آن در زمان مناسب شروع به کم کردن میانگین کنیم.
در صورتی که ما از بنیاد یک سهم مطمئن باشیم و بر اساس تحلیل های بنیادی آن را خرید کرده باشیم مجاز به کم کردن میانگین هستیم چرا که در بسیاری از مواقع بازار در یک بازه ی زمانی کوتاه مدت در مورد قیمت برخی از سهم ها دچار اشتباه می شود و قیمت بیش از حد افت می کند. اگر شما از بنیاد این سهم ها اطمینان داشته باشید در این مواقع بهترین فرصت برای کم کردن میانگین و شکار سهم است.

بنابراین اگر شما سهمی بنیادی انتخاب کنید، می توانید با خیالی راحت اقدام به کم کردن میانگین کنید چرا که شرکت در آینده ی نه چندان دور رشد خوبی خواهد کرد. برای کم کردن میانگین هم می توانید با استفاده از تحلیل تکنیکال استراتژی مناسبی را بچینید و در نقاط مناسب دست به این کار بزنید.
در نقطه مقابل سهم هایی که ارزش ذاتی چندانی ندارند می توانند با افت های قیمتی وحشتناکی که حد و مرزی ندارند روبرو شوند و اگر شما در اینگونه سهم ها اقدام به کم کردن میانگین کنید؛ پس از آن که شما آخرین پله خود را هم خرید کردین باز هم شاهد افت قیمتی سهم باشید و در نتیجه نه تنها کم کردن میانگین به شما کمکی نخواهد کرد بلکه به میزان ضرر شما اضافه خواهد کرد.

بازار بورس جای اشتباه های متوالی نیست

به عنوان یک معامله گر باید بپذیریم که ممکن است اشتباه کنیم. تمام معامله گران بزرگ دنیا اشتباهاتی داشته اند ولی فرق آن ها با معامله گران مبتدی در پذیرفتن اشتباه است. افراد مبتدی وقتی ضرر میکنند به جای فروش سهم میخواهند به بازار اثبات کنند که رئیس کیست!؟ این بازار است که اشتباه حرکت می کند و تحلیل آنها درست است.

اگر معامله گران این توهمات را داشته باشند تمام سرمایه شان را از دست خواهند داد و در نهایت بازار، جهت حرکت باد، توییت های سران کشور و افزایش گاز های گل خانه ای را در ضررشان مقصر خواهند دانست اما خودشان و تحلیل شان را هرگز!

اینکه شما عجولانه یک سهام را خریداری کرده اید یا اینکه یکی از سهام های طولانی مدتتان که اتفاقا سود زیادی هم از آن کسب می کردید ناگهان به سمت شکست پیش رود حقایقی است که بهترین کار پذیرش آن هاست!
بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از روی غرورتان واقعیت را نپذیرید و باز با تزریق پول های جدید سرمایه گذاری شکست خورده را ادامه دهید. هر گاه قیمت سهام شما کاهش چشمگیری داشته باشد، سعی کنید دلایل تغییر را پیدا کنید و ارزیابی کنید که آیا این شرکت برای سرمایه گذاری در آینده خوب است یا نه؟ اگر چنین نیست، به جیبتان رحم کنید و پولتان را به شرکتی ببرید که چشم انداز بهتری داشته باشد.

 

زینب اصغری

علاقمند و مدرس بازار فارکس ، ارزهای دیجیتال و بورس. محتوا تولید نمیکنم، مگر اینکه خودم از محتوایی که ایجاد کردم چیزی یاد بگیرم. منتظر شنیدن نظراتتون هستم.
دکمه بازگشت به بالا