اقتصادیتازه های کسب و کارعمومی

مهم ترین علت های ضعف درسی و افت تحصیلی دانش آموزان چه هستند؟

افت تحصیلی در دانش آموزان چیست؟

تدریس خصوصی دروس متوسطه اول: افت تحصیلی وضعیتی است که شاید خیلی از خانواده ها و دانش آموزان رو درگیر خودش کرده باشه. وقتی صحبت از افت تحصیلی می کنیم منظورمون شرایطی هست که در اون عملکرد درسی یک دانش آموز نسبت به دوره قبل خود کاهش داشته باشه و این افت در تحصیل حتی به تکرار یک پایه تحصیلی و یا ترک تحصیل پیش از پایان اون منجر میشه. به بیان دیگه افت تحصیلی یعنی دانش آموزی در بیشتر دروس نمره پایین 10 یا 12 می گیره و دیگه کسی از وضعیت درسی این دانش آموز رضایت نداره و حتی گاهی باید یک سال تحصیلی رو دوباره تکرار کنه و در نهایت ممکنه درس و مدرسه رو رها کنه و دیگه ادامه تحصیل نده. پس در این مقاله اول علل افت تحصیلی در نوجوانان رو با هم بررسی می کنیم تا بتونیم از افت تحصیلی جلوگیری کنیم. سپس به بررسی راهکارهایی جبران افت تحصیلی می پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا دچار افت تحصیلی شدم؟

افت تحصیلی دانش آموزان می تونه دلایل متفاوتی داشته باشه که برخی از اون ها به خود فرد بر می گرده و برخی دیگه به محیط و شرایط زندگی و عوامل بیرونی مربوط میشه. در ادامه علت فردی افت تحصیلی د ر دانش آموزان و تاثیر خانواده، مدرسه و جامعه در افت تحصیلی دانش آموزان رو بررسی می کنیم.

 دلایل فردی افت تحصیلی دانش آموزان

  1. نداشتن اعتماد به نفس:یکی از دلایل افت تحصیلی در نوجوانان نداشتن اعتماد به نفس هست اعتماد به نفس پایین می تونه مانع دیدن نقاط قوت دانش آموزان در خودشون بشه. وقتی دانش آموز نتونه نقطه قوت خودش رو ببینه و یا نخواد ضعف هاش رو بپذیره و سعی کنه اون ها رو تقویت کنه، اگر نه تبدیل به آدمی میشه که برای هیچ کاری تلاش نمی کنه و همیشه منتظره شکسته. در نتیجه چنین دانش آموزی به مرور نمرات ضعیف تری رو به دست میاره و یکی از علت های افت تحصیلی در دانش آموزان میشه.
  2. مهارت های مطالعه نادرست: یکی دیگه از عوامل افت تحصیلی در دانش آموزانمطالعه نادرست هست وقتی ندونید چه شرایطی باید برای مطالعه داشته باشید و چه روش هایی رو باید برای خوندن و فهمیدن مطالب درسی به کار بگیرید، طبیعیه که نتونید نتیجه لازم رو از درس خوندن به دست بیارید. ممکنه حتی بارها یه متن رو بخونید، اما باز هم نتونید اون رو خوب متوجه بشید یا به حافظه بسپارید. به همین خاطره که اغلب دانش آموزان و افرادی که شیوه های مطالعاتی درستی ندارند از درس خوندن بیزار میشن. برای آگاهی از روش صحیح درس خوندن پیشنهاد می کنیم مقاله رو که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده مطالعه کنید.
  3. بی انگیزگی برای تحصیل و مطالعه:یکی دیگه از شرایط موثر در افت تحصیلی دانش آموزانبی انگیزگی برای درس خوندن هست وقتی دانش آموز نسبت به درس بی علاقه بشه، دیگه انگیزه ای برای ادامه دادن و تلاش کردن نخواهد داشت. بی انگیزگی خودش می تونه ناشی از ترس از شکست و اشتباه کردن، هدف گذاری اشتباه، ندونستن اینکه در زندگی چه می خواهیم و چه هدفی داریم، تنهایی، و تنبلی، داشتن حالات و… باشه. اگه احساس می کنید شما یا یکی از دوستانتون اخیرا دچار بی انگیزگی تحصیلی شده اید، می تونید مقاله رو مطالعه کنید و از راهکارهای مقابله با بی انگیزگی استفاده کنید.
  4. وضعیت جسمانی:یکی از شرایط موثر در افت تحصیلی نوجوان شرایط جسمانی فرد هست که می توانددر تحصیل او تاثیر بذاره. اگه دانش آموز ضعف بینایی یا شنوایی داشته باشه یا مشکل دیگه ای که از نظر جسمی او رو آسیب پذیرتر می کنه داشته باشه، قطعا در طول تحصیل و در مسیر درس خوندن با مشکلات بیشتری رو به رو میشه. این وضعیت اگه به درستی ارزیابی نشه باعث کاهش انگیزه و اعتماد به نفس دانش آموز میشه در نتیجه دانش آموز دچار افت تحصیلی می شود.
  5. نداشتن هدف مشخص برای تحصیلیکی از دلایل افت تحصیلی در نوجوانان نداشتن هدف هستافرادی هستند که به تحصیل علاقه دارند، اما نمی دونند که دقیقا می خواهند با تحصیل و درس خوندن و مدرسه رفتن به کجا برسند و هدفشون از این درس خوندن چیه. این دانش آموزان دچار سردرگمی هستند و کم کم این سردرگمی باعث میشه که مسیرشون رو گم کنند. برای همین نسبت به درس خوندن بی انگیزه و بی علاقه میشن و دچار مشکلات زیادی میشوند.

تا حالا به این فکر کردی که   ؟

  1. هوش: میزان بهره هوشی افراد هم می تونه یکی از دلایل افت تحصیلی در نوجوانانباشه. به خصوص با بالا رفتن پایه تحصیلی مشکلات بیشتر نشان داده میشن و تکرار یک پایه برای دومین سال اتفاق می افته. نمره بهره هوشی (هوشبهر) توسط آزمون های هوش استاندارد سنجیده میشه. البته لازمه بدونید تلاش و پشتکار دانش آموزان تاثیر خیلی بیشتری از هوش اون ها داره. برای آگاهی از تاثیر بسزای تلاش می تونید مقاله رو که توسط روانشناسان موسسه بارسا تهیه شده مطالعه کنید.
  2. سلامت روانی: اگه دانش آموزی دچار افسردگی، و … باشه، قطعا نمی تونه در زمینه تحصیلی و کاری و هم چنین در زندگی عملکرد موثر و خوبی داشته باشه. این حالت ها و مشکلات بر حافظه، تمرکز، اعتماد به نفس ، انگیزه و یادگیری دانش آموزان تاثیر منفی می گذارند و اون ها رو کاهش میدن. پس عدم سلامت روانی می تونه باعث افت تحصیلی دانش آموزان بشه.
  3. خلق و خو: هر فردی که به دنیا میاد خلق و خوی خاص خودش رو داره. بعضی افراد دارای خلق و خوی دشوار هستند. یعنی در برابر شرایط و محیط انعطاف ناپذیرترند و آستانه تحمل در اون ها پایین تره. به همین علت در برابر مشکلات آسیب پذیرتر هستند و نمی تونند عکس العمل های مناسبی از خودشون نشان بدن. احتمال ابتلا به افت تحصیلی برای دانش آموزان با خلق و خوی دشوار بیشتره.
  4. عقب انداختن کارها و مدیریت زمان ضعیف: دانش آموزانی که تا آخرین لحظه صبر می کنند تا تکالیف درسی خودشون رو انجام بدن و در نهایت هم اون رو با سختی و ایراد انجام میدن، عملکرد خوبی در مدرسه نخواهند داشت. این دانش آموزان در زمان امتحان هم معمولا درس خوندن خودشون رو عقب می اندازند و در نتیجه نمرات اون ها پایین میاد. این افراد عموما مدیریت زمان رو خوب بلد نیستند. به همین خاطر اغلب در درس و مدرسه دچار مشکل میشوندو طبیعیه که این دانش آموزان افت درسی داشته باشند. اگه شما هم در مدیریت زمان ضعف دارید، می تونید مقاله رو مطالعه کنید که در موسسه آموزشی بارسا تهیه شده.
  5. عدم استقلال فردی: عدم داشتناستقلال فردی کی از عوامل موثر در افت تحصیلی هستبعضی از دانش آموزان یاد نگرفته اند چطور باید خودشون کارهاشون رو انجام بدن و به دیگران متکی نباشند و در مدرسه دچار مشکل میشن. این دانش آموزان باید یاد می گرفتند که انجام تکالیف درسی، بردن کتاب و وسائل مناسب برای هرکلاس و آوردن تکالیف به خانه جزء مسئولیت اون هاست.
  6. گذراندن وقت زیاد با کامپیوتر، موبایل و فضای مجازی: شاید یک دلیل خیلی بارز برای افت تحصیلی دانش آموزان استفاده بیش از حد از ابزارهایی مانند کامپیوتر و موبایل است که حتی گاهی فرد رو از برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی هم دور می کنه، چه برسه به درس خوندن

 اهمیت خانواده در افت تحصیلی دانش آموزان

  1. بیماری جسمی یا روانی در والدین: اگه والدین دانش آموز دچار بیماری های جسمانی شوند که زمان زیادی از وقت و زندگی شون تحت تاثیر اون بیماری قرار بگیره، از فرزندان خودشون غافل میشن و زمان کمتری رو می توانند به اون ها نظارت داشته باشند. همین مسئله در مورد پدر و مادرهایی که دچار بیماری های روانی هستند نیز صادق است. درگیری این والدین با بیماری، (چه جسمی و چه روانی) و کاهش رسیدگی به دانش آموزان و نوجوانان می تونه باعث شرایطی بشه که در اون فرزند مسیر اشتباهی رو بره.
  2. اختلاف خانوادگی و خانواده آشفته: وجود اختلافات خانوادگی مانند طلاق، وجود ناپدری یا نامادری، وجود جو و شرایط نامناسب در خانواده ، دعواهای مکرر والدین با یکدیگر و… از جمله شرایطی هستند که دانش آموز رو از محیط خانواده فراری میده، شرایط روانی و جسمانی او رو بهم می ریزه و می تونه چنین دانش آموزی رو در معرض افت درسی قرار بده.
  3. سبک فرزند پروری نامناسب: والدینی که یا دارند یا پدر و مادرهایی که در روش تربیت فرزندان با هم دیگه هماهنگ نیستند، فرزندان خودشون رو مدام سرزنش می کنند و ازشون ایراد می گیرند، فرزندان رو تنبیه بدنی می کنند، مدام بچه ها رو مقایسه می کنند یا به کار اون ها هیچ نظارتی نمی کنند شرایطی رو برای نوجوانان به وجود میارند که می تونه باعث پایین اومدن نمراتاون ها بشه.
  4. شرایط اقتصادی نامناسبو اعتیاد در خانواده: نبود شرایط اقتصادی مناسب یا ورشکستگی خانواده می تونه باعث بشه فکر دانش آموز از ادامه تحصیل به سمت رفتن سریع به بازار کار منحرف بشه و در نتیجه نوجوان دچار افت تحصیلی میشه. همین طور اگه والدین درگیر اعتیاد باشند، فرزندشون نمی تونه در شرایطی قرار بگیره که به درس خوندن و ادامه تحصیل فکر کنه و افت درسی در این شرایط کاملا طبیعیه که اتفاق بیافته.
  5. نگرش خانواده به تحصیل: نکته مهم دیگه در خانواده ها اینه که چقدر به پیشرفت تحصیلی و آینده تحصیلی فرزند خودشون اهمیت میدن و از ادامه تحصیل نوجوان حمایت می کنند و یا در صورت پیشرفت تحصیلی و کسب نمرات خوب، فرزندشون رو تشویق می کنند و بهش دلگرمی می بخشند.

 اهمیت مدرسه در افت تحصیلی دانش آموزان

  1. روابط با همسالان: روابط با همسالان در مدرسه به خصوص در دوره نوجوانی نقش مهمی در لذت بخش کردن محیط مدرسه و کلاس داره. هم چنین همسالان و دوستان نامناسب می تونند انگیزه دانش آموز رو برای درس خوندن از بین ببرند و اون رو در مدرسه دچار مشکل کنند.
  2. معلمان و مربیان: اگه معلمان شیوه سختگیرانه و خشکی داشته باشند، مهارت برخورد با دانش آموزان رو نداشته باشند، بد اخلاق باشند و یا رفتار نامناسب و تحقیر آمیز نسبت به دانش آموز داشته باشند، طبیعیه که دانش آموز از درس و مدرسه بیزار میشه و این مورد بدون شک باعث افت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد.
  3. مشکلات مربوط به نظام آموزشی:نظام آموزشی از جمله مهم ترین مواردی هست که می تونه دانش آموزان رو به تحصیل علاقه مند کنه یا اون ها رو از درس و ادامه تحصیل فراری بده. استفاده از روش های آموزشی جذاب همراه با وسایل کمک آموزشی می تونه علاقه دانش آموز رو به درس بیشتر کنه؛ و برعکس، روش های آموزشی بدون انعطاف و خشک دانش آموز رو از درس دور می کنه و حتی باعث افت تحصیلی او میشه.

حتما صفحه رو ببینید تا با پیشرفت ها و امکانات بهترین دبیرستان دخترانه تهران و برنده جایزه بهترین سیستم آموزشی خاورمیانه در سال 2013 آشنا بشید

دکمه بازگشت به بالا