مسیر احتمالی بازار مسکن در پساانتخابات

برآوردها از بازار مسکن در فضای پس از ریاست جمهوری بر این اساس است که در کوتاه مدت نباید انتظار افزایش عملیات، افزایش چشمگیر قیمت ها یا تغییر عوامل خارجی بر آن را داشت. زیرا تحرک چندانی در بازار ارز وجود ندارد. اگر ارزش اعلامی مالک ملک افزایش یابد، کاهش در بازار املاک و مستغلات عمیق تر خواهد شد. از طرفی بازار مسکن به جایی رسیده است که واکنش چندانی به عوامل خارجی نشان نمی دهد.

جهت گیری احتمالی بازار مسکن پس از انتخابات

به گزارش سلام آنلاین، بازار مسکن در بحران است. تقاضای مصرف کننده در بازار به دلیل قدرت خرید پایین ضعیف است. سرمایه مورد نیاز نیز به دلایلی از خرید و فروش خودداری می کند. به نظر می رسد برخی سوداگران منتظر آغاز به کار دولت چهاردهم و تصویب قوانینی مانند مالیات بر سرمایه، مالیات خانه خالی و انصراف از اسناد عادی هستند.

در خرداد ماه امسال، 3872 فقره عملیات مسکن در تهران انجام شد که نسبت به اردیبهشت امسال 20 درصد و نسبت به خرداد سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است. با این حال، رسیدن به 3000 شبکه عامل نشان دهنده رکود جدی در بازار املاک و مستغلات است.

عدم تطابق بین عرضه و تقاضا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن همخوانی وجود ندارد. اکثر واحدهای موجود در بازار بیش از 80 متر مربع هستند، اما خردادماه امسال بیشترین خرید و فروش در واحدهای 50 تا 60 متری و 56 درصد معاملات مربوط به زیر 80 واحد بوده است.

از نظر ارزش واحد، اکثر آپارتمان های عرضه شده برای فروش بیش از 5 میلیارد تن ارزش دارند، اما قسمت اول مربوط به معاملات شفاف 2 تا 3 میلیارد تنی است.

یکی از اتفاقاتی که در روزهای اخیر به دلیل قطعی برق در این کارخانه رخ داده است، افزایش قیمت سیمان است که گفته می شود از 80 به 90 هزار تن در هر کیسه به حدود 170 هزار تن رسیده است، اما این ترکیب نخواهد بود. واحدهای عرضه شده به بازار را تحت تأثیر قرار می دهد.توزیع گسترده بر حسب قیمت هر متر مربع نیز نشان می دهد که میانگین قیمت شهر تهران به 86 میلیون تومان می رسد اما موجودی اولیه مربوط به واحدهای متری 60 تا 70 میلیون تومان است.

تورم شماره یک بازار مسکن پس از 78 ماه

متوسط ​​قیمت مسکن در شهر تهران در سومین ماه سال جاری به 85.9 میلیون تن در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل 1.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.7 درصد افزایش نشان می دهد. این برای اولین بار است که پس از حدود ۷۸ ماه، نرخ رشد سالانه قیمت مسکن در پایتخت یک رقمی شده است.
آمار فوق نشان می دهد که طرف تقاضا امکانات لازم برای خرید مسکن را ندارد. نوسانات ارزی در شش سال گذشته از یک سو به افزایش شدید قیمت مسکن و از سوی دیگر باعث اختلال در گردش مالی در بازار املاک و مستغلات شده است.

این سه شرکت معامله هستند

بنگاه های املاک از بن بست در عملیات مسکونی شکایت دارند. بررسی مشاوران املاک در تهران نشان می دهد که تعداد قراردادهای فروش هر ماه یک سوم مشاوران املاک در تهران است. در واقع شانس هر دفتر املاک برای تکمیل آگهی تقریبا هر سه ماه یکبار است. تا خرداد 1403 تعداد اوراق در تهران 3872 فقره بود در حالی که حدود 11000 شرکت املاک دارای مجوز در تهران فعالیت داشتند.

بیشتر تحلیل ها بر این نتیجه استوار است که نباید انتظار داشت بازار مسکن در کوتاه مدت رشد کند. ممکن است تغییر متغیرهای تاثیرگذار مانند نرخ ارز، اثر التهابی بر قیمت پیشنهادی مسکن ایجاد کند، اما در ابتدا بازار ارز چندان پویا نیست و بعید به نظر می رسد ارزش دلار جهش کند. ثانیاً، حتی اگر ارزش اعلامی مالک تحت تأثیر افزایش احتمالی ارزش دلار افزایش یابد، نزول بازار املاک و مستغلات عمیق تر خواهد شد. به نظر می رسد بازار مسکن به جایی رسیده است که واکنش چندانی به عوامل خارجی نشان نمی دهد.

یکی از اتفاقاتی که در روزهای اخیر به دلیل قطعی برق در کارخانه رخ داده افزایش قیمت سیمان است که گفته می شود از 80 به 90 هزار تن در هر کیسه به حدود 170 رسیده است. هزاران تن اما این تنها عامل تاثیرگذار بر بازار مسکن نخواهد بود. علاوه بر این، اگرچه قیمت سیمان بر واحدهای در حال ساخت اثرگذار است، اما تاثیر آن بر بازار مسکن قریب الوقوع نخواهد بود. با توجه به عرضه فعلی آپارتمان در شهرهای بزرگ چند برابر تقاضای واقعی است.

در این نظرسنجی، از پاسخ دهندگان پرسیده شد که «رئیس جمهور جدید تا چه حد می تواند گام های مثبتی در جهت تثبیت قیمت مسکن بردارد».

19 درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که رئیس جمهور منتخب می تواند گام های مثبتی در جهت تثبیت قیمت مسکن به حداقل برساند و 31.2 درصد معتقدند که رئیس جمهور منتخب تا حدودی موفق خواهد بود. .

جهت گیری احتمالی بازار مسکن پس از انتخابات

از سوی دیگر 32.4 درصد گفته اند که رئیس جمهور در برداشتن گام های مثبت در جهت تثبیت قیمت مسکن بسیار موفق خواهد بود و 15.3 درصد نیز گفته اند که رئیس جمهور در حل این موضوع بسیار موفق خواهد بود. به طور کلی، 47.7 درصد از مردم انتظار دارند که دولت جدید در تثبیت قیمت مسکن موفق شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا