اقتصادی

خطر نسخه‌پیچی بنگاه‌ها برای بازار مسکن

اکنون که بازار مسکن کمی آرام شده، شرایط برای مشاوران املاک فراهم شده است. زیرا هنوز خطر بالقوه ای وجود دارد که برخی دفاتر مستقیماً در راستای بازار مسکن عمل کنند.

به گزارش سلام آنلاین، اگرچه ثبات کلان اقتصادی و کاهش نرخ ارز به عنوان مهمترین عوامل رکود در بازار مسکن عنوان شده است، اما در هفته های اخیر برخوردهای آشکاری با برخی دفاتر املاک فاسد صورت گرفته است که اخیرا نیز موجود است. تاثیر بر کاهش قیمت مسکن

در روزهای اخیر تعطیلی دفاتر املاک در شهر جدید پرند باعث کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت آپارتمان شده است. از روز دوم خرداد در تهران و پردیس همچنین لازم به ذکر است که هفت نمایندگی با همکاری یکدیگر برخورد با شرکت های فاقد مجوز و عدم رعایت را آغاز کرده اند.

همواره انتقاداتی نسبت به عملکرد برخی دفاتر املاک وجود داشته است. اخیرا سیدقانی نظری خانقاه – نماینده مجلس گفت: متاسفانه به دلیل عدم نظارت صحیح، بسیاری از بنگاه های معاملات ملکی دست به دست هم داده و قیمت ملک را یک شبه افزایش داده اند.

ادامه مطلب

از جانب فرض بر این است که دو سال پیش تشکیل اتحادیه های مشاور املاک باید با فعالیت های کارشناسی آغاز شود. افزایش تعداد محکومیت های متخلفان، حل و فصل قراردادهای متقلبانه، اصلاح روند پرداخت و استفاده از افراد با تجربه در هیئت مدیره اتحادیه ها از مواردی است که مشاوران املاک می خواهند انجام دهند.

دولت سیزدهم مشاوران املاک را برای تنظیم بازار مسکن در دستور کار قرار داده است. از این حیث، امکان دریافت کد رهگیری رایگان برای اجاره توسط موجر و مستاجر و برخورد با شرکت های بدون مجوز دو اقدامی است که به آرامش بازار مسکن کمک می کند. با توجه به اتکا به هزینه های مشاوره در قیمت املاک، برخی از مشاوران افزایش قیمت مسکن را تشویق می کنند. دریافت پورسانت بالاتر از نرخ مصوب نیز تخلف رایج برخی شرکت ها محسوب می شود.

این در حالی است که طبق قانون صنفی، مجازات مشاور املاک خسارت دیده چندان موثر نیست. طبق قانون فوق، دفتر املاک متخلف به مدت یک هفته پلمب می شود که در ردیف سایر تحریم های صنفی قرار می گیرد. در حالی که با توجه به گرانی مسکن به عنوان مهمترین سرمایه خانواده، سطح مقابله با این قشر باید متفاوت باشد.

گاهی اوقات پیش می‌آید که مشاور املاک مرتکب جرمی می‌شود و اتحادیه دسترسی او را به کدهای رهگیری که برخی بدون مجوز و در برخی موارد تا سه ماه به تعطیلی می‌رسد، می‌بندد. و در این سه ماه ممکن است جنایات زیادی مرتکب شوند. شهروندان می توانند تخلفات خود را از طریق دفتر املاک با شماره تلفن 7334 اعلام کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا