اجتماعی

مخاطرات فرونشست در بناهای تاریخی هنوز پایش نشده است

انتشار تصاویری از عمق بحران سیلاب در اطراف «نقش رستم» و «تخت جمشید» در ماه‌های اخیر و هم‌اکنون گزارش اضطراری رئیس اداره زلزله و مدیریت مخاطرات مرکز تحقیقات توسعه راه‌ها و غافلگیری این شهرستان نرخ ریزش در ایران نگرانی هایی را در مورد وضعیت ساختمان ها و اماکن تاریخی در معرض بحران ایجاد می کند و این سوال را در مورد میزان خطر ریزش ساختمان ها ایجاد می کند و اماکن تاریخی سنجیده می شوند و برنامه در این زمینه چیست؟

پاسخ مدیرکل میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی به حفظ و مرمت بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی وزارت میراث فرهنگی به سوال سلام آنلاین این بود: همچنین. پروژه. سال گذشته با حضور بخش‌های فنی و مدیران محلی در برخی از استان‌های درگیر در ریزش، یک دوره آموزشی تخصصی راه‌اندازی کردیم که در آن اساتید روش‌های ساده‌ای را یاد گرفتند که می‌تواند فروپاشی را ردیابی کند و پیشنهاد دادیم که اطلاعات دقیقی را در یک دوره آموزشی ارائه کنند. مدت زمان معین زیرا اطلاعات در حال حاضر رایج است.

وی افزود: قرار بود در همایشی که به مناسبت روز جهانی بناها و بناهای تاریخی در سمنان برگزار می شود، موضوع استفاده از فناوری های نوین در منطقه مطرح شود. رنج یک مسئله ملی است و امید است در سال های آینده با ارتقای سطح آگاهی و آگاهی عمومی شرایط کنترل آن را فراهم کنیم.

داوری معتقد است که اکنون ما در مواجهه با فروپاشی نگرش واکنشی داریم نه کنش. یعنی یک عامل بیرونی است که ما نسبت به آن واکنش نشان می دهیم.

اداره کل حفاظت و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی نیز با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در قالب بخشنامه‌ای که بر اساس قانون مدیریت بحران تدوین شده، برنامه حفاظتی متناسب با وظایف و توانمندی‌ها تدوین کنیم، گفت: اثرات بحران‌هایی مانند زلزله فوری است و باید با هوشیاری بیشتری مقابله کرد، اما تأثیر فروپاشی به مرور زمان خود را نشان می‌دهد و نیاز به هوشیاری بیشتری در نظارت و برنامه‌ریزی دارد.

این اظهارات نشان می دهد ساختمان های در معرض خطر ریزش یا میزان خطر ریزش بناهای تاریخی هنوز مورد بازرسی قرار نگرفته اند. محمد درویش، پژوهشگر و فعال محیط زیست در اسفند 1402 هشدار داد که بخش وسیعی از دشت مرودشت از جمله سرزمین های وسیع پاسارگاد، تخت جمشید و نقش رستم با بیش از 15 تا 20 ریزش سانتی متر مواجه است و در زمان ریزش زمین بیش از 4 میلی متر، عبور از طریق ستاد بحران باید در اسرع وقت ایجاد شود.

او معتقد است که ریشه این ماجرا به فعالیت کشاورزی در این بخش برمی گردد. همچنین وجود سدهای درودزن، ملاصدرا و سیوند در بالای دشت باعث اختلال در جریان هیدرولیکی حوضه کر و سیوند شده است.

با این حال فاطمه داوری پاسخ به بررسی وضعیت ریزش مرودشت و میزان مخاطرات آن برای محوطه‌های تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید را به دقیق‌تر و کامل‌تر شدن داده‌ها به این معنا موکول کرد.

هشدارهای زیادی درباره فاصله گرانشی نزدیک به تخت جمشید وجود دارد. پاییز سال گذشته رئیس مرکز تحقیقات علوم محیطی دانشگاه شیراز تاکید کرد: برداشت از آب های زیرزمینی و کشت محصولات کشاورزی باید تا حدودی از پایگاه جهانی تخت جمشید ممنوع شود. به دلیل برداشت بیش از حد آب در دشت مرودشت، آثار باستانی منطقه از بین می رود.

بر اساس پژوهشی که دانشگاه شیراز در دشت شیراز و سایر مناطق فارس انجام داده است، این شکاف چند سال پیش در مقابل صفه تخت جمشید و در فاصله 250 متری از آن به طول و عرض 200 متر تشکیل شده است. و عمق یک متر. چند ترک عمیق نیز در فاصله 500 متری تخت جمشید ایجاد شد که نه تنها استرس نگرانی را افزایش داد، بلکه زنگ خطر گسترش شکاف ها و ریزش و نفوذ بناهای باستانی تخت جمشید را افزایش داد.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، راه حلی را برای انتقال آب خلیج فارس به فارس می بیند و این اقدام زمین های کشاورزی را برای شیلات زیرزمینی غیر ضروری می کند.نتایج. در پرسپولیس مسدود خواهد شد.

وی همچنین گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم یک سری انشعاب در اختیار کشاورزان مرودشت و پاسارگاد قرار دهیم و امیدواریم هر دو صنعت از این طرح مدرن بهره ببرند و بتوانیم به کشاورزان شهرستان مرودشت اعتبار بدهیم. و پاسارگاد. ما می خواهیم از این شبکه آبرسانی استفاده کنیم تا تعداد چاه های غیرمجاز را به حداقل برسانیم و از طرف متولیان خود بر معیشت مردم تأثیری نداشته باشیم.

به گفته فاطمه داوری – مدیرکل حفاظت و احیای بناها، بافت‌ها و اماکن تاریخی وزارت میراث فرهنگی – ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و اماکن تاریخی) برنامه‌ای سه ساله را از سال 2020 راه‌اندازی کرده است که «میراث تاب‌آوری در برابر بلایا». و آمادگی برای بلایا را “واکنش و ارزیابی” می نامند. “ایکوموس به دنبال برنامه هایی برای مقابله با بلایای طبیعی و درگیری ها است. همچنین در سال 2024 که مصادف با سال است. شصتمین ویرایش “منشور ونیز” ایکوموس به موضوعات مختلف می پردازد. جنبه ها و کارکردهای این منشور و تلاش برای مطالعه دانش تمدن بشری برای غلبه بر بحران های اقلیمی و طبیعی و انتظار از کشورها برای جمع آوری و جمع آوری دانش تخریب و ارزیابی خطرات.همچنین ایکوموس به کشورها توصیه می کند میزان خسارات ناشی از بحران های تاریخی را اندازه گیری و بهبود بخشند. و بازنگری همکاری بین ذینفعان و اداره مدیریت حوادث و بلایا.برای رویارویی با این مشکل آماده باشید.

اگرچه بنا به اظهارات مدیرکل حفاظت و مرمت بناها، بافت ها و مکان های تاریخی وزارت میراث فرهنگی این برنامه در دستور کار ایران قرار گرفته است اما با توجه به ریزش اخیر با تجربه در تهران و مروشت و همچنین اصفهان، علیرغم تعدد آثار ملی و جهانی، وضعیت اضطراری و وضعیت شدید گزارش شده، بهتر است ایران سرعت بیشتری برای رصد خطر ریزش در مجاورت بناها و اماکن تاریخی نشان دهد و برنامه ریزی کند. در این رابطه.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا