عمومی

ما، جشنواره‌های سینمایی و «جهان آنلاین»

برای آن دسته از ما که از اواخر دهه 1970 کار روزنامه نگاری خود را آغاز کردیم و شاهد رشد چاپ بودیم ، همگام با سرعت رسانه های واقعی ، خبرگزاری ها و وب سایت ها دشوار است. اما آنقدر بد و خیلی سریع اتفاق افتاد که ما را هماهنگ نگه داشت. امروزه گرچه ما همچنان به خواندن و حتی کار در روزنامه ها و مجلات تخصصی علاقه مندیم و خواندن مقاله روی کاغذ برای ما جالب و ناراحت کننده است ، اما ما پذیرفته ایم که عصر این نوع اطلاعات به پایان رسیده است. مطبوعات وارد دوره جدیدی شده اند و بسیاری از روزنامه نگاران با آن سازگار شده اند. مطبوعات ناپدید نشدند ، باز شد و پیش رفت. نسل جدید ممکن است در تحریریه تجربه نداشته باشد اما نوع دیگری از روزنامه نگاری را تسلط و تسلط دارد. نسل قدیمی نیز به مرور یاد گرفتند که دانش ، تجربه و علایق خود را به اوج جدید برسانند.

سال گذشته ، با شیوع ویروس کرونا ، بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری تغییر کرد. برخی از جشنواره ها لغو شده و برخی دیگر به صورت آنلاین برگزار می شوند. سن و نحوه جشن جشنواره فیلم ، مهمترین رویداد فرهنگی و هنری در ایران ، از زمان شیوع تاج تاخت و تاز ، زندگی اجتماعی را از بین برد. جشنواره فیلم کوتاه تاب آوری کودکان و “سینمای واقعی” رویکرد جدیدی را انتخاب کرده و برخی از رویدادهای خود را به صورت آنلاین میزبانی کرده اند. تجربیات و دستاوردها متفاوت و قابل تأیید است. اما نکته مهم این است که هیچ فراری از دنیای آنلاین وجود ندارد ، همانطور که از مطبوعات ، روزنامه ها و انجمن های آنلاین فراری نیست. بازگشت به روزهای روزنامه نگاری سنگین کاری دشوار است و بسیاری از مردم در سراسر جهان می خواهند اخبار را بخوانند و از وقایع در رسانه های اجتماعی ، وب سایت ها و اینترنت بشنوند.

این فستیوال در دورانی که پس از کرونا با آن روبرو خواهیم شد ، رنگ و بویی متفاوت خواهد داشت. لذت تماشای فیلم در صفحه بزرگ در سالنی شلوغ واقعاً فراموش نشدنی است. اما تماشای فیلم به صورت آنلاین امکانی است که بیشتر مناسب ماهیت زندگی امروز است. در دنیای جدید ، امکانات باید دقیق و گسترده باشد ، حضور آنلاین حداقل این فضا را برای بینندگان بیشتر برای دیدن آثار ایجاد می کند. البته این ویژگی لزوماً برای همه مراسمات مفید و مثر نیست. به عنوان مثال ، ازدیاد نمایش و نمایش در جشنواره فجر صدمه می بیند ، اما در حوزه جشنواره هایی مانند “Hijikiji” ، گسترش مخاطبان و ظهور علاقه مندان به سینما از طریق اینترنت. یک دستاورد خاص.

جهان پیش رو “جهان آنلاین” است. کرونا خواهد رفت ، اما تأثیر آن بر زندگی و روابط اجتماعی باقی خواهد ماند. دورانی آغاز خواهد شد که بشریت بتواند با بحرانی شبیه کرونا مواجه شود. به نظر می رسد در این دوره ، با ارتباطات کمتر یا برخی محدودیت های رفتاری اجتماعی ، تجربه استفاده از اینترنت شدیدتر خواهد بود. مطبوعات مرحله دشواری را از مرحله سنتی به اینترنت طی کرده اند ، اکنون به نظر می رسد که نوبت جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی و فیلم ها به روشی جدید مورد استفاده قرار می گیرد.

5757

دکمه بازگشت به بالا